در حال منابع انسانی به عنوان اصلی ترین رکن موفقیت سازمان های خدماتی از جمله مراکز بهداشتی و درمانی به حساب می آید. به عبارت دیگر سازمانهایی می توانند در این فضای در حال تغییر و پویا، اثربخشی قابل توجهی داشته باشند که دارای نیروی انسانی توانمند، خلاق و پیشرو باشند. در این میان مدل شایستگی در حوزه مدیریت منابع انسانی، در سالهای اخیر به عنوان یک مدل موفق عمل کرده است. این مدل، نیروی مورد نیاز سازمان های رقابتی در عصر حاضر را دارای ویژگی های و صلاحیت های های مشخصی تعریف می کند. با مفروض داشتن این اصل که مراکز بهداشتی و درمانی به منظور رشد و رقابت با سازمان های رقیب، به شایستگی های مورد نیاز نیروی انسانی نیاز دارد، مقاله حاضر با روش مرور نظام مند یک نوع شناسی از شایستگی های مورد نیاز برای مراکز بهداشتی-درمانی مباردرت ورزیده است. نتایج حاصل از بررسی منابع نشان داد که شایستگی های مورد نیاز نیروی انسانی در مراکز مراکز بهداشتی و درمانی در هفت مقوله عمده شامل مهارتهای آکادمیت پایه، مهارتهای تفکر، مهارتهای شخصی، مهارتهای اطلاعاتی، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای عاطفی، مهارتهای مدیریتی تعریف می شود. بر این اساس مدیران سازمان های بهداشتی درمانی بر اساس این هفت مقوله اساسی می تواننند به جذب و همچنین آموزش منابع انسانی خودپردازند.