بازارچه مرزی میلک واقع در نقطه صفر مرزی شمال استان سیستان و بلوچستان است که مدت زمان زیادی از تاسیس آن می گذرد اما عملکرد مثبت و تاثیر گذاری بر لایه های فرهنگی و اقتصادی مرزنشینان نداشته است. در این پژوهش به شناسایی عوامل فرهنگی-اجتماعی تاثیرگذار بر عملکرد بازارچه ها پرداختیم. به این منظور از تکنیک دلفی فازی استفاده کردیم و بعد از سه دور پرسشنامه که بین نمونه آماری توزیع شد به پایان دلفی رسیدیم و عوامل شناسایی شدند. جامعه آماری در این تحقیق مرزنشنینان و افراد فعال در بازارچه مرزی بودند که بصورت تعمدی تعداد 6 نفر به عنوان افراد با سابقه فعالیت بالا و بومی منطقه بعنوان نمونه انتخاب شدند.