فرش، هنر اصیل ایرانی است و در دهه های اخیر فرش ماشینی به رقابت با فرش دستباف وارد بازار شده است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر در ایجاد و توسعه هایپرمارکتهای فرش ماشینی ( با نگاهی به پیامدهای مثبت و منفی آن ) صورت پذیرفته است. روش پژوهش در مطالعه حاضر از نوع پژوهشهای کیفی بوده و داده های حاصله از طریق مطالعه منابع معتبر در دسترس و هم چنین مصاحبه با تنی چند از مدیران فروش شعب بازار فرش امام رضا (ع) در شهر اهواز و نیز چند تن از مدیران فروش شعب خانه فرش در شهرهای مختلف گردآوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این مطالعه نشان داد علاوه بر این که عوامل متعددی در ایجاد هایپرمارکتهای فرش ماشینی موثر بوده اند؛ استقبال عظیم مشتریان از این مراکز به دلیل خدمات و تسهیلات متنوعی که از سوی این مراکز ارائه میشود نقش مهمی در توسعه و رشد هایپر مارکتهای فرش ماشینی داشته است.