هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگویی برای تبدیل دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به دانشگاه کارآفرین بود. برهمین اساس پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کیفی بوده که در آن با استفاده از روش نظریه داده بنیاد، عوامل موثر در تبدیل این دانشگاه به دانشگاه کارآفرین شناسایی شد و الگوی مفهومی ارائه گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه مذکور است که نمونه گیری از آنها به صورت نمونه گیری هدفمند ملاک محور (بر اساس شاخص هایی چون رتبه علمی، پست هیئت علمی، گروه تخصصی، تجربه در زمینه آموزش کار آفرینی، فعالیت در شرکت های دانش بنیان و فعالیت در بخش ارتباط با صنعت دانشگاه) انجام شد. پس از جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها، مشخص گردید که دانشگاه کارآفرین تحت تأثیر شرایطی (شرایط علی، شرایط مداخله گر محیطی و شرایط زمینه ای) است؛ و برای تبدیل به دانشگاه کارآفرین مهم ترین بخش و هسته مرکزی" فرآیند تبدیل ایده به محصول" است که برای این کار راهبردها و استراتژی هایی لازم است و در نهایت ایجاد و تشکیل آن، پیامدهایی را به دنبال دارد. برای اعتبار بخشی به الگوی طراحی شده نیز به دو روش عمل شد: 1)مطالعه و بازبینی پژوهش توسط اساتید راهنما و مشاور که درستی تمام مراحل را بررسی و تایید کردند، 2)محاسبه درصدتوافق درون موضوعی توسط دانشجوی مقطع دکتری کارآفرینی که بر اساس محاسبات انجام شده درصدتوافق درون موضوعی برابر با 75 درصد بود که با توجه به اینکه این میزان بیش از 60 درصد است قابلیت اطمینان کدگذاری تأیید می شود.