پژوهش کیفی حاضر با عنوان چگونه توانستم با تنوع بخشی به روش های یاددهی یادگیری، سوق دهنده دانش آموزان به یادگیری فزاینده و اشتیاق تحصیلی درس روان شناسی باشم، انجام شد. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پایه یازدهم علوم انسانی دوره متوسطه دوم آیت اله طالقانی منطقه میمند فارس در سال تحصیلی 1403-1402 می باشند. با مقایسه شواهد 1 و 2 در این اقدام پژوهی به این نتیجه رسیدیم که علت اصلی مسئله بی انگیزگی دانش آموزان در کلاس روان شناسی، نحوه تدریس معلم محور، انتقال و تفهیم مطالب درسی به صورت یکنواخت، تاکید بیش از اندازه بر حفظ کردن مطالب و احساس ضعف و کمبود و اعتماد به نفس دانش آموزان است. حال با تنوع بخشی به رویکردهای مختلف یاد دهی یادگیری سعی نمودم فرایند تدریس توسط دانش آموز در قالب یادگیری معکوس، ارائه کنفرانس، پرسش و پاسخ توسط خود دانش آموزان از همدیگر، هر دانش آموز یک مولف یعنی طرح هر دانش آموز یک کتابچه روان شناسی داشته باشد که مطالب آن توسط خود دانش آموز نوشته شده، ساخت روزنامه دیواری از مطالب و محتوای کتاب درسی و نصب آن در تابلوها که عملاً راهرو مدرسه هم تبدیل به محیط یادگیری شده بود و با همراهی معلم و تسهیل گری معلم انجام شدند. نتیجه این اقدام پژوهی، نشان دهنده این است که رشد میانگین در نوبت اول سال1403-1402 نسبت به سال گذشته در درس روان شناسی 2 نمره افزایش داشته و رشد درصد هم 58/80 می باشد که این امر بیانگر اثربخشی روش های متنوع یاد دهی یادگیری در یادگیری فزاینده و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان به درس روان شناسی می باشد.