اهداف کلی این مطالعه، شامل بررسی روند صادرات و همچنین عوامل موثر بر تقاضای صادرات پسته و خرمای ایران و تعیین ضرایب کشش تقاضای صادرات این محصولات است. جهت بررسی اهداف مذکور، پس از تحلیل آمار و ارقام جمع آوری شده، عوامل موثر بر تقاضای صادرات و همچنین کشش قیمتی تقاضا صادرات محصولات مورد مطالعه با استفاده از روش های OLS وARDL محاسبه شد. اطلاعات مورد نیاز برای دوره 80-1350 از پایگاه های اینترنتی IRTP, Economagic, Econstats, FAO، سازمان بهره وری و تکنولوژی اروپا، بانک اطلاعات اقتصادی و اجتماعی ایران و سازمان برنامه و بودجه جمع آوری شده است. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که صادرات پسته ایران در حدود 70% صادرات پسته جهان می باشد. بیشترین میزان صادرات پسته به کشور آلمان صورت گرفته است. در این رابطه، سهم صادرات خرمای ایران از کل صادرات خرمای جهان در حدود 14% است و بیشترین میزان صادرات خرما به امارات متحده عربی صورت گرفته است. بر اساس یافته های تحقیق تقاضای صادرات محصولات پسته و خرما با نسبت قیمت صادراتی ایران به قیمت جهانی رابطه معکوس دارد. اما با متغیرهای نرخ ارز و تولید ناخالص داخلی کشورهای وارد کننده رابطه مثبت دارد. کشورهای غیرآسیایی بازار مناسبی برای پسته می باشند. ولی بازار مناسب صادرات خرما کشورهای آسیایی می باشند.ضرایب کشش تقاضای صادرات محصولات بیانگر کشش ناپذیر بودن تقاضای صادرات محصولات پسته و خرما در کوتاه مدت و بلندمدت می باشد. بنابراین به نظر می رسد در صورت وجود شرایط ثابت، درآمدهای حاصل از صادرات این محصولات را به طور بالقوه از طریق افزایش قیمت صادراتی این محصولات بهبود بخشید.