هرگاه بحث از راهنمایی و مشاوره شغلی به میان می آید، تمامی توجهات به راهنمایی حرفه ای، انتخاب شغل، انتخاب مشاغل، تطابق شغل با شاغل، آزمون های استخدامی، مصاحبه و ... معطوف است. توجه عمده محققان متمرکز بر راهنمایی و مشاوره شغلی گروه های مختلف چون: تازه واردین به بازار کار، جویندگان کار، اخراجی ها و نیروهای مازاد بر احتیاج سازمان ها است و کمتر به راهنمایی و مشاوره کارکنان به ویژه کارکنان دارای مشکل توجه کرده اند.امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا رشته تحصیلی جدیدی تحت عنوان «مشاوره سازمانی» تهیه و تدوین شده که مشکلات کارکنان سازمان ها را پس از استخدام (یعنی در حین اشتغال به کار) مورد بررسی قرار می دهد. از آنجا که کارکنان یک سازمان همیشه در معرض مخاطراتی چون استرس شغلی و خشونت در کار هستند مطالعه درباره اینگونه متغیرها و ارایه راهبردهایی برای پیشگیری از وقوع و شیوع آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.در این مقاله تلاش گردیده که مشاوره سازمانی را به عنوان رویکردی جدید برای پیشگیری از استرس و خشونت در کار مطرح نماید. از اینرو ابتدا به طرح جدیدترین تعاریف مفاهیم و طبقه بندی ها از استرس و خشونت در کار پرداخته سپس شناسایی استرس و خشونت در سطوح فردی و محیط کار ارایه می شود به دنبال آن به معرفی محیط های کار پر استرس و بالقوه و مستعد و آماده برای بروز خشونت می پردازد و بالاخره شیوه های پیشگیری از استرس و خشونت در کار را مطرح می نماید که تمامی این فرآیندها بخشی از فعالیت ها و وظایف مشاوران سازمانی است.