نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    503
  • دانلود: 

    337
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر شکاف بین نسلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان نجف آباد بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان نجف آباد بودند که تعداد کل آنها 5715 نفر بود که به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 360 نفر انتخاب شدند. نوع این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها، پیمایشی است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه عوامل موثر بر شکاف بین نسلی یوسفی، فراشبندی و شریفی (1396) می باشد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.89 به دست آمد. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که هر یک از عوامل سبک زندگی، وسایل ارتباط جمعی، گرایش به اعتقادات دینی، معاشرت با گروه همسالان و نظام آموزشی به ترتیب بهترین پیش بینی کننده متغیر وابسته یعنی شکاف بین نسلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان نجف آباد محسوب می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 503

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 337
نویسنده: 

شمس آبادی عبداله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    551
  • دانلود: 

    312
چکیده: 

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر شکاف بین نسلی با محوریت دانش آموزان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان جوین است که به صورت تجربی و همبستگی در دی ماه 1396 اجرا گردید، بدین شکل که پرسشنامه ای با ده سوال چهار گزینه ای طراحی و به خانواده های دانش آموزان داده تا تاثیر عوامل مشخص شده بر شکاف نسلی را در دانش آموزان منتخب بررسی کنیم، جامعه آماری ما کل والدین (خانواده)، دانش آموزان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان جوین بود که 120 نفر از والدین دانش آموزان به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخابی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته شکاف نسلی که دارای 10 سوال 4گزینه ای با ضریب الفای کرونباخ 0.452 استفاده شده است بعد از اجرا و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده نتایج نشان داد که فرضیه های، عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی بر شکاف بین نسلی دانش آموزان دوره ابتدایی موثر است تایید می شود، بنابراین پیشنهاد می شود در تحقیقات بعدی پیرامون تاثیر هریک از عوامل یاد شده بر شکاف نسلی به صورت مجزا پرداخته شود، همچنین پیشنهاد می شود راهکارهایی جهت جلوگیری از وقوع پدیده شکاف نسلی تبیین شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 551

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 312
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    522
  • دانلود: 

    176
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش طرح آموزش خانواده در مقابله با فرهنگ فقر در بین خانواده های تحت حمایت کمیته امداد امام شهرستان خوانسار انجام شده است. روش تحقیق توصیفی واز نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری خانواده های تحت حمایت کمیته امداد امام خوانسار که مشمول طرح آموزش خانواده می باشد، بوده که تعداد 120 نفر بصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارگرد آوری اطلاعات در این پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته است که پرسشنامه اول شامل دو بخش ویژگیهای جمعیت شناختی و ابعاد فرهنگ فقر در مقابله با فرهنگ فقر شامل 4 مولفه با 60 گویه و پایایی 0.82 می باشد که بر اساس طیف لیکرت 5 درجه ای بسیار کم، کم، تا حدودی، زیاد وبسیار زیاد تنظیم شده است.پرسشنامه دوم در خصوص طرح آموزش خانواده بصورت دو گزینه ای بله وخیر تهیه شده ودر تنظیم این پرسشنامه ها جهت روایی، از استاد راهنما وچند تن از اساتید مجرب و جدول تحلیل عامل استفاده شد و پس از گرد آوری، آلفای کرونباخ آن محاسبه و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات دوبخش استنباطی وتوصیفی از نرم افزارهای LISREL و SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد ضریب تاثیر آموزش خانواده در مقابله با فرهنگ فقر در بعد مذهبی 40 درصد و بعد ارزشها 58 درصد و بعد هنجارها 48 درصد می باشد. که بیانگر تایید فرضیات و اینکه آموزش خانواده منجر به مقابله با فرهنگ فقر در ابعاد مذهبی، ارزشها و هنجارها و اثرات آموزش خانواده بر این ابعاد کاملا نزدیک بهم بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 522

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 176
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    609
  • دانلود: 

    274
چکیده: 

برنامه ریزی استراتژیک با بررسی محیط خارجی و داخل سازمان، فرصتها و تهدیدهای محیطی و قوتها و ضعفهای داخلی را شناسایی می کند و با درنظر داشتن ماموریت سازمان، اهداف بلندمدت برای سازمان تنظیم می کند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی و با رویکرد توصیفی انجام می گیرد. در پژوهش پیمایشی، گردآوری نظام مند اطلاعات از نمونه ها صورت می گیرد. پژوهشگر در این نوع پژوهش سعی می کند تا آنچه هست بدون هیچ گونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد و نتایج عینی را از موقعیت بگیرد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه های استان بوشهر در سال تحصیلی 95-1394 می باشد که بنا بر آمار رسمی تعداد آنان 650 نفر می باشد. همچنین کلیه دانشجویان و مراجعه کنندگان به دانشگاه های استان بوشهر می باشد. نمونه این پژوهش مشتمل بر 100 نفر از کارکنان دانشگاه های استان بوشهر بودند که برای انتخاب آن ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. همچنین تعداد 250 نفر از دانشجویان و مراجعه کنندگان به دانشگاه های استان بوشهر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد خدمات دانشگاهی بر اساس مدل سروکوال و پرسشنامه برنامه ریزی استراتژیک برایسون (2000) است. یافته ها نشان می دهد: برنامه ریزی استراتژیک نسبت معنی داری با امکانات ملموس دانشگاه های استان بوشهر جهت ارائه خدمات ندارد. برنامه ریزی استراتژیک تاثیر معنی داری بر قابلیت اطمینان دانشجویان و اساتید استان بوشهر نسبت به دانشگاه دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 609

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 274
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    2067
  • دانلود: 

    693
چکیده: 

در سده های اخیر که جهانی شدن رشد شتابانی گرفته و رسانه های جمعی، آموزش عمومی و نگرش ها و نحوه عملکردها متکثر شده اند، تغییرات اجتماعی هم با سرعت بیشتری پیش می رود و هر چه این سرعت بیشتر باشد، شرایط سخت تری برای ایجاد گفت و گو بین نسل ها فراهم می شود. گرایش و کشش نسل جدید به سوی ارزش ها و فرهنگ مدرن، جدا افتادگی آن ها از نسل های پیشین را افزایش داده است و در صورت بی توجهی به فرایندهای فرهنگ پذیری و بازتولید فرهنگی نوجوانان و جوانان از سوی دولت، رسانه و مطبوعات، تعارضات نسلی و در نهایت گسست نسلی، آینده مسیر توسعه جامعه را به مخاطره خواهد انداخت. با توجه به مقولاتی چون جهانی شدن، گسترش شهرنشینی و ظهور تکنولوژی های جدید اطلاعات و ارتباطات می توان اذعان داشت که نسل جدید با دنیای جدیدی روبرو است که ارزش ها، هنجارها، و فرهنگ او را دچار تغییر و تحول می نماید. هدف از پژوهش حاضر جهانی شدن و شکاف بین نسلی است. روش پژوهش در این تحقیق توصیفی، اسنادی و کتابخانه ای است. فاصله نسلی چنانچه مورد غفلت قرار بگیرد به شکل گیری مساله اجتماعی می انجامد که شکاف نسلی و انقطاع و پیامد های آن را موجب می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2067

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 693
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    2604
  • دانلود: 

    866
چکیده: 

ظهور تکنولوژی های ارتباطی نوین به تبع آن شبکه های اجتماعی، علیرغم تمام محاسن و مزایای آن یک سری دغدغه ها و نگرانی هایی را بر جامعه تحمیل کرده است. بی تردید یکی از مسائل عمده ای که در سال های اخیر، زمینه ساز بروز بحران شکاف بین نسلی در جوامع فعلی در سطوح مختلف شده است، گسترش شبکه های اجتماعی است. امروزه در حوزه جامعه شناسی، بحران شکاف بین نسلی به یک نگرانی جدی تبدیل شده است. از سوی دیگر گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی از طریق کاهش نقش نهادهای خانواده و مدرسه، موجب تغییر در نظام ارزشی جامعه و ایجاد شکاف نسلی شده است که این خود انتقال ارزش ها، آموزه های اجتماعی و فرهنگی از نسلی به نسل دیگر را با اختلال روبه رو می کند. هدف از پژوهش حاضر شبکه های مجازی و شکاف بین نسلی است. روش پژوهش در این تحقیق توصیفی، اسنادی و کتابخانه ای است. شبکه های مجازی چنانچه مورد غفلت قرار بگیرد به شکل گیری مساله اجتماعی می انجامد که شکاف بین نسلی و انقطاع و پیامد های آن را موجب می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2604

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 866
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1322
  • دانلود: 

    800
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های فرزندپروری با کمال گرایی فرزندان شهر بوشهر بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهر بوشهر و والدین آن ها تشکیل دادند. نمونه پژوهش به صورت تصادفی مرحله ای و از بین مدارس مختلف دبیرستان شهر بوشهر انتخاب شدند. حجم نهایی نمونه پژوهش بر اساس جدول مورگان، 378 نفر محاسبه شد. شرکت کنندگان به پرسشنامه های پژوهش شامل شیوه های فرزندپروری بامریند (1991) و مقیاس کمال گرایی تری- شورت و همکاران (1995) پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه مثبت و سبک های فرزندپروری مستبدانه و سهل گیرانه رابطه منفی معنی داری با کمال گرایی مثبت دارند.همچنین سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه منفی و سبک های فرزندپروری مستبدانه و سهل گیرانه رابطه مثبت معنی داری با کمال گرایی منفی دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سبک های فرزندپروری قادر به پیش بینی واریانس کمال گرایی مثبت و منفی می باشد. از سوی دیگر بین دانش آموزان دختر و پسر در زمینه کمال گرایی مثبت و منفی نیز تفاوت معنی داری بدست آمد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1322

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 800
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    537
  • دانلود: 

    387
چکیده: 

در دنیای امروز بیشتر کشورهای جهان با تکیه بر تفکر راهبردی در پی افزایش جو نوآورانه در جهت بهبود وضعیت اقتصادی هستند. سازمان ها در امتداد این گرایش به نوآوری و در پی توجه به عوامل محرک نوآوری در سازمان توانسته اند مزیت های رقابتی بسیاری را برای خود رقم زنند. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪﺑﻪ ﺿﺮورت اﻧﺠﺎم اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ از ﺟﺎﻧﺐﻣﺪﻳﺮﻳﺖﻣﻨﺎﺑﻊ انسانی در راﺳﺘﺎی ﺗﺴﻬﻴﻞﻧﻮآوری، اﻳﻦﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎﻫﺪف ﺑﺮرﺳﻲ رابطه تفکر راهبردی با ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻧﻘﺶﺟﻮ ﻧﻮآوری اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶﻛﺎرﻣﻨﺪان ﺷﺎﻏﻞ در سازمان بنیاد شهید استان فارس را درﺑﺮمی ﮔﻴﺮد ﻛﻪ ﺑﺮاﺳﺎس ﻓﺮﻣﻮل ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی ﻣﻮرﮔﺎن، 100 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺷﻴﻮه ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺳﺎده ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﻧﺪ، اﺑﺰار اﺻﻠﻲﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ، ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﻮده و ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰارﻫﺎی SPSS انجام ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪﺷﻜﻞ ﮔﻴﺮی ﺟﻮﻧﻮآوری، زﻣﻴﻨﻪ را ﺑﺮای ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲﺳﺎزﻣﺎﻧﻲﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻴﻦ تفکر مفهومی، تفکر سیستمی، فرصت طلبی هوشمندانه و تفکر راهبردی ﺑﺎ ﺟﻮ ﻧﻮآوری راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، در راﺳﺘﺎی ﺗﻘﻮﻳﺖﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻫﺎﻳﻲ از ﻣﻨﻈﺮﻣﺪﻳﺮﻳﺖﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲ ﺷﻮد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 537

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 387
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    621
  • دانلود: 

    201
چکیده: 

جامعه پذیری فرایندی است پیوسته که از هنگام تولد تا مرگ از افراد جدا نیست و افراد به شیوه های گوناگون از آن تاثیر می پذیرند. خانواده نیز از مهم ترین نهادها برای تربیت و جامعه پذیری فرزندان می باشد. در این پژوهش به منظور فهم تمایز میان جامعه پذیری فرزندان خانواده های طلاق و خانواده های عادی به بررسی سطح جامعه پذیری فرزندان در ابعاد دینی، سیاسی، جنسیتی و ملی و همچنین تاثیر شرایط خانواده از جمله شغل والدین، تحصیلات والدین، میزان درآمد خانواده در جامعه پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر شیراز پرداخته شده است. روش تحقیق پیمایشی و حجم نمونه با فرمول کوکران 420 دانش آموز تعیین شد که از این تعداد 210 نفر فرزندان خانواده های طلاق و 210 نفر فرزندان خانواده های عادی می باشد. روش نمونه گیری خوشه ای دومرحله ای و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. ضریب آلفای کرونباخ 0.7 نشان از پایایی مطلوب پرسشنامه داشت. یافته های تحقیق نشان می دهد میزان جامعه پذیری جنسیتی، دینی و ملی در بین اکثریت فرزندان خانواده های گسسته و پیوسته در سطح بالا و جامعه پذیری سیاسی در سطح متوسط می باشد. در بررسی تاثیر شرایط خانواده مشخص گردید جامعه پذیری فرزندان تحت تاثیر سطح تحصیلات و شغل والدین قرار نگرفته اما درامد خانواده و جنسیت فرزندان در جامعه پذیری آنان نقش موثر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 621

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 201
نویسنده: 

شیخیانی حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    2261
  • دانلود: 

    646
چکیده: 

عصر حاضر، عصر آمیختگی با رسانه ها و به خصوص رسانه های دیداری و شنیداری است به طوری که این رسانه ها تمامی سطوح زندگی افراد را مورد احاطه قرار داده اند. این مقاله تلاش کرده است به بررسی رابطه رسانه های دیداری و شنیداری با میزان شکاف نسلی بپردازد. دراین مقاله ضمن ارائه شناخت نسبت به رسانه و خانواده و بیان تعاریف مربوط، به نقش آفرینی رسانه های دیداری و شنیداری در ایجاد شکاف نسلی پرداخته می شود. این تحقیق از این جهت مورد اهمیت قرار دارد که به نقش مهم رسانه از جمله تلویزیون پرداخته و نشان داده این رسانه تا چه اندازه موجبات افزایش یا کاهش شکاف نسل ها گردیده است. در این پژوهش از روش پیمایش و از طریق پرسشنامه با یک نمونه 382 نفری انجام شده است. تکنیک های آماری استفاده شده شامل جداول فراوانی و شاخصهای مرکزی، استفاده از ضرایب همبستگی و تحلیل واریانس بوده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است تفاوت معنی داری بین والدین و فرزندان در میزان استفاده، نوع استفاده، فرهنگ پذیری، هدف استفاده و جذابیت رسانه های دیداری و شنیداری وجود دارد.در سطح اطمینان 95% بین رسانه های دیداری و شنیداری و شکاف نسلی رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین دو متغیر، رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2261

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 646
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1441
  • دانلود: 

    1780
چکیده: 

در جوامع در حال گذر مثل کشور ما مساله شکاف نسل ها به عنوان یکی از مسایل اساسی اجتماعی و فرهنگی مطرح است. از منظری آسیب شناسانه علل و عوامل بسیاری در بروز و ظهور شکاف نسل ها نقش ایفا می کنند. در این مقاله با استفاده از منابع مختلف مانند کتاب، مقالات و... به بررسی تاثیر برنامه درسی در کاهش شکاف نسلی پرداخته شده است یکی از این عوامل جوان بودن جمعیت کشور است. از منظری جامعه شناختی جوانان الگوهای رفتاری خاص خود را دارند ارزش گریز هستند زبان ویژه خود را دارند و از طبقه اجتماعی خود تبعیت نمی کنند. البته گفتنی است در جوامع کاملا سنتی مساله شکاف نسل ها مساله ای مهم نبوده یا دقیق تر شکاف نسلی وجود نداشته زیرا همگی از ارزش ها و سنت هایی واحد تبعیت می کرده اند. ولی از آغاز قرن بیستم به خصوص پس از جنگ جهانی دوم، سرعت توسعه و مدرنیزاسیون در جوامع پیشرفته و سپس گسترش آن به سایر نقاط جهان، باعث تغییرات شدیدی شد که میان جوامع سنتی دیروز و جوامع مدرن امروزی شکاف عمیقی ظاهر گردید.این شکاف نسلی دگرگونی در ارزش ها و فرهنگ مسلط را به وجود می آورد که منجر به بحران هویت می شود. هویت ها که پاسخی به کیستی فرد یا اجتماعی خاص هستند با پدیده شکاف نسلی دچار بحران شده و و پیامد این بحران به خطر افتادن انسجام اجتماعی است.در این مقاله تاثیر برنامه درسی در کاهش شکاف نسلی مورد بررسی است که، باتوجه به اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف، نظام آموزشی و برنامه درسی و غیر درسی دارای مهم ترین نقش در قرن حاضر وبعنوان واسطه میان نسل گذشته و حاضر تلقی می شوند که می تواند خود مهم ترین گام را برای رفع معضل شکاف نسلی بردارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1441

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1780
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    810
  • دانلود: 

    1780
چکیده: 

تبیین دقیق و کاربردی مفهوم «ارتباط دانشگاه و صنعت» و یافتن مدلی روزآمد و بومی برای آن، مستلزم توجه به همه ابعاد این مقوله است. مروری بر پژوهش های صورت گرفته در سال های اخیر نشان می دهد که از سه منظر می توان به این موضوع نگریست. در منظر اول، صرفا با دیدگاه نظری به بررسی چیستی، ضرورت و سابقه اقدامات صورت گرفته در ایران و سایر کشورهای جهان پرداخت. در منظر دوم، به صورت تخصصی و تکنیک محور اقدام به مرور مدل ها و الگوهای ارائه شده برای آن نمود و در منظر سوم، راهکارهای پیاده سازی و اجرایی کردن این ارتباط را مورد بررسی قرار داد.در این مقاله که با عنوان «دانشگاه، جامعه، صنعت، در جستجوی الگویی پایدار» تدوین گردیده، با بهره گیری از نتایج پژوهش های داخلی و خارجی، تلاش شده از هر سه منظر به موضوع پرداخته شود و در واقع، نوعی بررسی اجمالی به همه جوانب موضوع صورت گیرد. از این رو، پس از تشریح ادبیات، پیشینه و اهمیت تحقیق، دلایل ارتباط دانشگاه، جامعه و صنعت مورد بررسی قرار گرفته و ضمن اشاره به برخی از مدل ها، فرآیندها و نظام های ارتباط بین این سه نهاد، موانع و تسهیل کنندگان آن بیان شده و سپس مروری بر تجارب سایر کشورها صورت گرفته است. در پایان نیز، به بحث و نتیجه گیری و ارائه پیشنهاداتی به منظور ترسیم الگوی مناسب و بومی ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور ایران پرداخته شده است. این مطالعه که به روش کتابخانه ای و بررسی اسنادی انجام شده، تلاشی است برای آشنایی هر چه بیشتر با آخرین یافته های علمی و اجرایی در زمینه «ارتباط دانشگاه، جامعه و صنعت»، ارائه دیدگاهی همه جانبه به ابعاد مختلف موضوع و تبیین راهکارهای ترسیم الگوی این ارتباط. لزوم بهره گیری از یافته های علمی و تجارب عملیاتی سایر کشورها در برقراری ارتباط اثربخش میان سه نهاد دانشگاه، جامعه و صنعت، توجه به الزامات و اقتضائات بومی ایجاد این ارتباط و پیشنهاد تدوین سند راهبردی و ترسیم الگوی ملی تعامل سازنده دانشگاه و صنعت در جمهوری اسلامی ایران، از مهم ترین یافته ها و نتایج این پژوهش می باشد که امید است مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 810

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1780
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    877
  • دانلود: 

    428
چکیده: 

تفاوت های طبیعی بین پیر و جوان از نظر تفکر، قدرت و قوت بدنی، آگاهی های ناشی از تجربه آموزی، تمایلات نفسانی، تخیل و خرد ورزی، عواطف و احساسات و..... از عوامل مهم تقابل یا انقطاع نسل هاست و کم و بیش در همه دوران حیات بشر وجود داشته است. خانواده خمیرمایه پیکره اجتماعی به مدیریتی سالم نیازمند است که از هرگونه درهم ریختگی جلوگیرد. براین اساس این مقاله برآن است تا به بررسی شکاف بین نسلی در اصول خانواده از دیدگاه قرآن و امیرامومنین علی (ع) در میان سخنان گوهر بار ایشان در نهج البلاغه بپردازد و درصدد آن است تا به پاسخ این سوال بپردازد که خانواده ناب شیعی از نظر امام علی (ع) چگونه است؟ و محورهای مختلف ذکر شده توسط خود ایشان چیست؟ اهمیت این موضوع درآن است که جامعه شیعی باید اصول مدیریتی خانواده ناب شیعی را از دیدگاه برترین رهبر خود شناخته و خود را با آن همسو و هم جهت نماید. این تحقیق بارهیافتی تحلیلی- توصیفی به بررسی جایگاه خانواده در نهج البلاغه از جمله: چگونگی مدیریت خانواده و تاثیر شکاف بین نسلی در پرداختن به اصول حاکم بر مدیریت خانواده و...می پردازد و مدیریت صحیح خانواده با توجه به فرامین و سفارش های نهج البلاغه می تواند شکاف بین نسلها را کاهش داده یا حداقل تعدیل نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 877

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 428
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1438
  • دانلود: 

    417
چکیده: 

این پژوهش با عنوان آسیب های تربیتی و اخلاقی شکاف بین نسلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به نگارش درآمده است. شکاف نسل ها بر قطع پیوندها و روابط بین نسلی اشاره دارد و نخستین بار در دهه 60 میلادی توسط صاحب نظران اجتماعی در کشورهای غربی مطرح شد که به بررسی و ساختارشناسی اختلافات فرهنگی میان والدین و فرزندان می پرداخت. شکاف نسل ها مفهومی است که اختلاف فاحش روانی، اجتماعی، فرهنگی و تفاوت معنادار در بینش و آگاهی، باورها، تصورات، انتظارات، جهت گیری های ارزشی و الگوهای رفتاری میان دو نسل همزمان در یک جامعه را مورد توجه قرار می دهد. تغییر دائمی اجتناب ناپذیر است و امری مذموم و ناپسند شمرده نمی شود، اما نبود سیستمی برای جذب تغییرات و بومی کردن آن، نابرابری دسترسی به اطلاعات، انجماد فکری درباره لزوم پذیرش تحول و بدبین بودن در خصوص مظاهر دنیای جدید، تغییرات گسترده و عمیق را به عامل اصلی شکاف میان نسل ها تبدیل می کند. تغییرات در حوزه های متنوع زندگی نظیر فنی، تکنولوژیکی، فلسفه زندگی و شیوه های انجام کار دائمی است و با گسترش ارتباطات نسل های اجتماعی به تناوب از آن بهره مند می شوند. پیشرفت ها و ابداعات جدید از هر سو زندگی بشر را در برمی گیرند و نسل های جدید به فراخور علاقه و اقتضای سنی سریع تر از آن آگاه می شوند و دنیای فکری خویش را بر اساس آن پایه ریزی می کنند. آنها در دسترسی به اطلاعات تغییر و شناخت و یادگیری آن در جامعه نقش پیشرو را بازی می کنند و والدین و بزرگتر ها غالبا از غافله جا می مانند.نتایج نشان می دهد که والدین فرزند را برای زندگی در آینده تربیت نمی کنند.معیارهای تعلیم و تربیت آنها بیشتر به گذشته نظر دارد. آنان تلاش می کنند با الگو قرار دادن خویش از فرزندشان انسانی شبیه خود بسازند. آن هم با معیارها و باورهایی که در سن و سال خودشان قبول می کنند و می پذیرند و ممکن است برای فرزند نامفهوم باشد، بنابراین والدین وظیفه دارند با احساس مسوولیت و پرهیز از بی تفاوتی، کسب آگاهی درباره فناوری ها، کسب آگاهی درباره پیامدهای تربیتی و اخلاقی آنها، راهنمایی و ارائه مشاوره به فرزندان و نظارت صحیح بر آنها جلوی آسیب های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی را کاهش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1438

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 417
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1182
  • دانلود: 

    394
چکیده: 

جهانی سازی، پدیده ای است که دولت ها را تحت فشار قرار می دهد تا معیارهای اجتماعی قابل قبول را کاهش دهند و تنها معیارهای اقتصاد بازار آزاد را بر جامعه حاکم کنند. جهانی سازی، تک بعدی و سود پرستانه است و تمام ابعاد حقوقی حقوق بشر را نادیده می انگارد و تنها نظام سلطه اقتصاد جهانی را نگاه می کند، بنابراین نمی تواند موضوعات حقوق بشری را حمایت و مدیریت کند، یکی از مواردی که همواره در حقوق بشر در مورد آن بحث می شود زنان و کودکان هستند و میزان رعایت حقوق زنان و کودکان، نماد و شاخص بسیار مهمی برای شناخت رویکرد جامعه به حقوق بشر است. در حقوق ایران کودک دارای حقوقی است که در قانون به صراحت ذکر شده است و به نظر پژوهشگر، جهانی سازی تاثیر منفی بر این قوانین خواهد داشت، چرا که جهانی سازی تنها بعد اقتصادی قوانین را در نظر خواهد گرفت و چون روی رفتارها تاثیر می گذارد، ابعاد انسانی و فرهنگی و حقوقی قوانین را تنزل خواهد داد، و تحولاتی در ارزش ها ایجاد می کند که این تحولات در ارزش ها به تحولاتی در حقوق می انجامد و در طولانی مدت باعث خواهد شد، حقوقی به تصویب برسد که مغایر با شئون انسانی باشد و صرفا به ابعاد اقتصادی و سرمایه داری توجه شود و بر خرده فرهنگ ها، زبان ها، قوانین داخلی دولت ها و خواسته های آن ها تاثیر بگذارد. فرضیه ما در این مقوله این خواهد بود که جهانی سازی با توجه به نگاه اصلی اش به سود و اقتصاد و تجارت جهانی تاثیر منفی بر حقوق بشر در حیطه حقوق زنان و کودکان در ایران دارد و چون حقوق به گونه ای مستقیم از فرایند جهانی شدن متاثر می شود. باید راهکارهای مناسب برای این تاثیرپذیری یافت. پیوستن ایران به کنوانسیون های جهانی حمایت از حقوق زنان و کودکان، بررسی قوانین مربوط به حمایت از زنان و کودکان در قوانین داخلی، حمایت از زنان در مسائل اقتصادی، حمایت از کودکان کار، حمایت از قوانین حقوق بشری در مورد زنان و کودکان، از جمله راهکارهای مناسب برای حمایت از زنان و کودکان در ایران است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1182

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 394
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1222
  • دانلود: 

    936
چکیده: 

ازدواج سفید با الگویی غربی که ناشی از تحولات اجتماعی و اقتصادی قرن 20 میلادی شکل گرفت و دگرگونی نهاد و بنیان خانواده و به عقیده برخی نظریه پردازان غربی فروپاشی این بنیان، به عنوان پیامد مدرنیته در غرب طی دهه های اخیر کانون توجه بسیاری از نظریه پردازان قرار گرفته است. ورود و گسترش رسانه های ارتباطی مانند ماهواره و اینترنت در ایران همانند کشورهای غربی س بک زندگی متفاوتی را به وجود آورد و ارزش های گوناگونی را شکل داد. در این میان، با بحرانی شدن مسائل اقتصادی، افزایش سن ازدواج، و همچنین ورود ارزش های جهانی از طریق ابزارهای جدید ارتباطی، به تدریج، رفتارهای جدیدی نیز در میان جوانان ایرانی شکل گرفته که از مهم ترین آنها، گسترش روابط جنسی پیش از ازدواج است یکی از افراطی ترین شکل های روابط پیش از ازدواج پیدایش الگوهای ازدواج های سفید است، الگویی از رابطه که ریشه در فرهنگ غربی دارد. این روابط ها به دلیل نداشتن مشروعیت دینی و فقهی و حقوقی و اجتماعی که در حال توسعه هستند در کشور ما مورد قبول نیست به این جهت که در آنجا با گسترده تر شدن این شکل از روابط، چالش های آن هم تا حدودی حل شده است و از لحاظ حقوقی مشکل خاصی ندارند که بر اساس روند تحولات داخلی این جوامع بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1222

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 936
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    2820
  • دانلود: 

    789
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر خانواده و شکاف بین نسلی است. روش پژوهش در این تحقیق توصیفی، اسنادی و کتابخانه ای است. شکاف نسلی به معنی وجود تفاوت های دانشی، گرایشی، و رفتاری ما بین دو نسل جوانان و بزرگسالان به خصوص در بعد هویتی بطور وسیع تری در ساختارهای اجتماعی و فرهنگی هر جامعه ای را تحت تاثیر خود قرار می دهد. شکاف بین نسلی اگرچه امروزه بیشتر نمایان است، پدیده ای کهن و جزئی از زندگی بشر بوده است. از زمانی که انسان ها در نوع تعاملات خود، شیوه های گوناگونی برگرفتند و ارتباطات اجتماعی به صورت گسترده برقرار شد، تفاوت در درونی کردن ارزش ها و هنجارها، موجب جامعه پذیری ناهمسان گشت و شکاف بین نسلی نیز پدید آمد. تفاوت در نظام ارزش ها که به شکاف بین نسلی بین اعضای خانواده می انجامد، دیدگاه های گوناگونی به خود اختصاص داده است. می توان گفت تمایزهای بین نسلی، پدیده ای متداول است که همواره در هر جامعه ای بین نسل های مختلف وجود دارد و تا اندازه ای دارای تعارض و کشمکش نیز هست. در مجموع، شکاف بین نسلی از تمایزهای قطبی و شدید بین نسلی حکایت دارد که صورت بیرونی آن، به شکل تعارض ها و کشمکش های نسلی بروز می کند. در بررسی عوامل موثر بر شکاف بین نسلی، خانواده و رسانه به دلیل اثرگذاری بر جامعه پذیری افراد، سهم اساسی دارند. در این مقاله، نقش این دو عامل اثرگذار، یعنی رسانه و خانواده در قبال موضوع شکاف بین نسلی، بررسی می شود، بنابراین با توجه به هدف اصلی این تحقیق که شناسایی خانواده و شکاف بین نسلی می باشد، سعی شده بر روی عوامل تاثیرگذاری آن مطالعه و کنکاش لازم انجام پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2820

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 789
نویسنده: 

حسن عالی لیلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1240
  • دانلود: 

    818
چکیده: 

عصر پیش روی ما به واسطه همگرایی ابزارهای ارتباطی و گسترش بیش از پیش تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به عنوان عصر اطلاعات و ارتباطات نام گرفته است. به هر حال حضور تکنولوژی جدید با درهم شکستن مرزها و نفوذ پذیر ساختن آنها، معادلات زمانی و مکانی پیشین را به هم زده است و با حضور اینترنت و ماهواره ها، امواج براحتی حصارها را درمی نوردند و شتابان وارد همه حوزه های زندگی افراد می شوند. با توجه به این امر و تاثیر روزافزون فضای الکترونیک ومجازی بر روی افراد به ویژه نسل جوان و بروز پدیده شکاف نسلی به عنوان پیامد آن، بنابراین مهمترین ابزار به منظور جلوگیری از آسیب های پیش رو، شناخت وآگاهی از مولفه های این پدیده و مجهز بودن به شناخت همه جانبه این فضا و محیط جدید پیش رو می باشد. آگاهی و شناخت و تسلط بر مولفه های مهم ارتباطی و فرهنگی و دارا بودن دانش کافی در مواجهه با این محیط جدید می تواند خطرات وآسیب ها وتاثیرات مخرب فضای مجازی را به حداقل برساند. در این راستا پدیده سواد رسانه ای یکی از راهکارهای مهم دستیابی به دانش واطلاعات پیرامون استفاده موثر از رسانه ها می باشد. سواد رسانه ای معیاری از توانایی فردی در درک مستقل رسانه است. هدف از تحصیل سواد رسانه ای آن است که افراد دررویارویی با انبوه عظیم اطلاعات مخابره شده از رسانه های دیداری وشنیداری گوناگون به عنوان مخاطبینی فعال نقش موثری را دردرک پیام داشته باشند. تحصیل سواد رسانه ای همراه با پیدایش تفکر انتقادی در افراد است. بنابراین فرد می آموزد که با دقت به ذات برنامه ها و نوشته ها و شنیده ها بیاندیشد وبه نقد آنها بپردازد. دراین پژوهش با استفاده از روش اسنادی ومطالعه ومرورمنابع موجود به بررسی وتوصیف پدیده شکاف نسلی با تاکید برشکاف دیجیتالی بین نسل ها و استفاده از عنصر مهم سواد رسانه ای در مواجهه با این پدیده می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1240

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 818
نویسنده: 

موسی زاده میثم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    4934
  • دانلود: 

    1910
چکیده: 

خانواده از نهادهای مهم اجتماعی، که اساس و بنای جامعه را تشکیل می دهد. خانواده به عنوان قدیمی ترین و مهم ترین گروه اجتماعی است که هسته مرکزی اجتماع و کانون حفظ سنن ملی و اخلاقی و مرکزی رشد عواطف و احساسات است. برای تشکیل این نهاد باید ازدواجی صورت گیرد که مورد حمایت قانونگذار از تمام ابعاد باشد. ماده 1104 قانون مدنی زوجین را مکلف به معاضدت در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود می کند. همکاری در اداره امور منزل، همراهی در هنگامه نیاز و درماندگی از این جمله است. تعیین حدود این امر با عرف است. معاضدت و همکاری زن و شوهر، موجب تحکیم پایه های خانواده شده و امکان هرگونه تزلزل و ناپایداری که از عدم همکاری زوجین حاصل می شود، جلوگیری می کند. قانون مدنی همکاری زن و شوهر برای تربیت فرزند را پس از همکاری آنان در تشیید مبانی خانواده لازم می داند و اعلام می کند که زوجین موظف هستند برای پرورش و تربیت فرزند خود دست یاری به یکدیگر داده و سعی کنند تا فرزندان شایسته ای به جامعه تحویل دهند. یکی از مهمترین شاخص های تحقق هدف یاد شده توجه کافی زن و شوهر به مقوله نیاز غریزی و تامین صحیح آن در چارچوب رابطه زناشویی سالم و توام با خرسندی می باشد. این پژوهش بر آن است تا آسیب های بی توجهی به تامین نیازغریزی در زندگی زناشویی و آفتهای سرکوب شدن این ودیعه فطری و آثار سوء آن بر خانواده مورد بررسی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4934

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1910