Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

موسی پور نعمت اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    386
  • دانلود: 

    225
کلیدواژه: 
چکیده: 

فرهنگ دارای معانی متعددی در کاربردهای اجتماعی است. قدیمی ترها وقتی از فرهنگ می گویند، به آموزش و پرورش و آن هم به گونه سازمانی آن عنایت دارند. به این معنا، فرهنگ همان آموزش و پرورش است و بین آن با برنامه درسی، پیوندی ناگسستنی برپاست. اگر با آمیخته ای از غرور و افتخار می گویند «فرهنگ هستم»، یعنی عضوی از اعضای سازمانی هستند که به کار تعلیم و تربیت اشتغال داشته (یا دارد) و البته توانسته طی یک صد سال گذشته، زندگی ایرانیان را دگرگون کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 225 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

امینی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    11-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4803
  • دانلود: 

    3768
چکیده: 

تنوع و تکثر جامعه ایران در ابعاد مختلف قومی، نژادی و فرهنگی مستلزم آن است که به نحوی شایسته و مقتضی در برنامه های درسی و آموزشی مورد توجه قرار بگیرد. در شرایط موجود و حاکم بر نظام آموزش و پرورش ایران، سیطره و حاکمیت یک برنامه درسی عام و همگانی که اصولا نسبت به تفاوت ها و تنوعات ذاتی جامعه ایران خنثی و بی تفاوت می باشد، بیش از هر چیز با مقتضیات و واقعیات عینی و تاریخی این جامعه در تعارض می باشد. از این رو، وجود یک برنامه درسی چند فرهنگی حساس و پاسخگو نسبت به تفاوت های فرهنگی و قومیتی در نظام آموزشی ایران به عنوان یک حوزه مغفول و غایب مطرح است که می تواند عامل مهم تثبیت و تشدید بسیاری از شکاف ها و بحران های اجتماعی، فرهنگی و هویتی در کشور گردد. این مقاله تلاش کرده است تا نقش و جایگاه یک برنامه درسی چند فرهنگی در جامعه ایران و ابعاد و کارکرد های مختلف آن را روشن ساخته و بر مبنای آن تلفیق و امتزاج عناصر، مفاهیم، مطالب و محتواهای چند فرهنگی با برنامه های درسی دانش آموزان را مورد تاکید قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4803

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3768 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمودی محمدتقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    33-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1096
  • دانلود: 

    673
چکیده: 

هدف این مقاله شناخت وسیع تر ارتباط بین برنامه درسی و فرهنگ از طریق بررسی رابطه رشته مطالعات فرهنگی با حوزه برنامه درسی می باشد. مهم ترین ویژگی مطالعات فرهنگی این است که فرهنگ محور تحلیل سایر بخش ها از جمله آموزش و پرورش، اقتصاد و سیاست می باشد. ارتباط برنامه درسی و مطالعات فرهنگی حداقل در سه حوزه می باشد: الف- مباحث نظری و چارچوب های تحلیلی، ب- حوزه های دارای همپوشانی عملی یعنی جنسیت، مطالعات فرا استعماری و اخلاقی، فرهنگ عامه و مطالعات جوانان ج- چگونه پژوهشگران برنامه درسی با چالش های مفهومی مطالعات فرهنگی سروکار پیدا می کنند. نقش مربیان، تاکید بر زبان و قدرت، فرهنگ عامه و نظریه مقاومت از مسایل و موضوعات مشترک این دو رشته می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1096

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 673 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    55-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1604
  • دانلود: 

    471
چکیده: 

این نوشتار به ارائه پیش فرض های فرهنگی دانش آموزان درباره طبیعت می پردازد. این پیش فرض ها، جهان بینی علمی دانش آموزان را تشکیل می دهند. میزان همسویی یا ناهمسویی جهان بینی زیسته دانش آموزان، با نوع نگاه عجین شده با آموزش علوم مدرسه ای، تعیین کننده وقوع/ عدم وقوع یادگیری اصیل علوم است. برای شناسایی و کشف جهان بینی علمی دانش آموزان، از الگوی جهان بینی مایکل کرنی (در چهار مولفه ارتباط، طبقه بندی، علیت و زمان) و روش مردم نگاری معناکاوانه، استفاده شد. اطلاع رسان این تحقیق، دانش آموزان پایه اول دو دبیرستان تهران بودند. در مولفه های چهارگانه جهان بینی، پیش فرض های فرهنگی دانش آموزان شناسایی شد و بر آن اساس، پنج دسته نگاه به طبیعت در دیدگاه دانش آموزان از یکدیگر متمایز شد: زیبایی شناختی، عرفانی- دینی، طبیعت گرایانه، محیط زیست گرا واسرارآمیز. در پایان پیشنهادهایی برای آموزش علوم تجربی ارئه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1604

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 471 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    83-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1595
  • دانلود: 

    608
چکیده: 

در این مطالعه انواع واکنش های 36 دبیر دبیرستان درباره اصلاحات اخیر کتاب های درسی علوم پایه با اجرای پرسشنامه جمع آوری شده است. نتایج نشان داد سه دسته معلم بر اساس نوع واکنش به تغییر برنامه (موافق، بی تفاوت و مخالف) در مدارس وجود دارد. مصاحبه هایی با 9 معلم تازه کار و پرسابقه از این سه دسته معلم ترتیب داده شد. مصاحبه ها و مشاهده های کلاسی با شیوه قوم نگاری انجام شد. نتایج مصاحبه و مشاهدات، وجود باورهای مختلف درباره حرفه معلمی، واکنش های متفاوت به تغییرات و در مجموع دو نوع فرهنگ معلمی متفاوت بین معلمان کم سابقه و معلمان پر سابقه را نشان داد. درعین حال، نتایج شواهدی از عملکردهای مشابه در بین معلمان دارای بیش از سه سال سابقه با معلمان بیش از 10 سال سابقه را نشان داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1595

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 608 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    105-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    551
  • دانلود: 

    1059
چکیده: 

با هدف بررسی نقش فرهنگ در ساختار زبان نوشتاری و موفقیت تحصیلی دانش آموزان چهارم ابتدایی شهر اهواز با کمک موزان پایه چهارم پرسشنامه تشخیصی طبقه اجتماعی، فیلم باز باران و معدل دانش آموزان، و مشارکت 120 دانش آموز پسر و دختر از دو منطقه برخوردار و محروم، آشکار شد که دانش آموزان طبقات اجتماعی بالا از مقولات دستوری (واژه، اسم، فعل، قید، ضمیر و صفت) در نوشتارهای خود بیشتر استفاده می کنند.لذا می توان گفت دانش آموزان طبقه اجتماعی بالا از گونه زبانی گسترده و دانش آموزان طبقه اجتماعی پایین از گونه زبانی محدود بهره می گیرند. دخترها در مقایسه با پسرها از فعل و صفت بیشتر بهره می گیرند، اما بین جنسیت و تعداد کاربرد واژه، اسم، ضمیر و قید رابطه معناداری به دست نیامد. هم چنین، دانش آموزان دارای گونه زبانی گسترده از موفقیت تحصیلی بیشتری برخوردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 551

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1059 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    127-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1733
  • دانلود: 

    1156
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد فرهنگی برنامه های درسی آموزش زبان انگلیسی صورت پذیرفت. روش، توصیفی- همبستگی است. بدین منظور تعداد 88 نفر زبان آموزان موسسه علمی معرفت پردیس طوس دانشگاه فردوسی مشهد به روش سرشماری و با استفاده از ابزار سرمایه فرهنگی اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها نشان داد سرمایه فرهنگی اجتماعی 0.16 از واریانس یادگیری زبان را تبیین می کند(F(86,1)=16.28,p=0.000). د انشجویان مقطع کارشناسی ارشد نسبت به دانشجویان کارشناسی و کاردانی از سرمایه فرهنگی اجتماعی غنی تری برخوردارند (F(87,2)=3.71, p=0.029) ولی تفاوتی بین زبان آموزان دختر و پسر وجود ندارد (F(87,1)=0.68, p=0.411). با عنایت به یافته های حاصل و با استناد به مبنای نظری بوردیو می توان اذعان نمود با در نظر داشتن فرهنگ در ابعاد مختلف طراحی، تدوین و اجرای برنامه های درسی زبان، می توان به غنی سازی هر چه بیشتر فرهنگ و یادگیری فراگیران پرداخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1733

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1156 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    149-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3385
  • دانلود: 

    2388
چکیده: 

مقوله فرهنگ و ارتباط آن با یادگیری، زمان زیادی نیست که به حوزه تعلیم و تربیت وارد شده است. تحقیقات نشان می دهد الگوهای فرهنگی مختلف، فرایند تدریس و رفتار فراگیران را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه با سبک های تدریس و یادگیری متفاوت مواجهیم. با توجه به مطالعات انجام شده، می توان تفاوت هایی را در سبک های یادگیری فراگیران با فرهنگ های مختلف مشاهده کرد. مقاله حاضر، به مرور پژوهش های انجام شده در رابطه بین فرهنگ و سبک های تدریس و یادگیری می پردازد. روش مورد مطالعه، توصیفی- تحلیلی بوده و با مرور مبانی نظری و تحقیقات میدانی، رابطه بین فرهنگ و سبک های یادگیری استخراج و در نهایت یافته های آن برای برنامه های درسی استنتاج گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3385

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2388 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حاجی آخوندی زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    173-187
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    943
  • دانلود: 

    315
کلیدواژه: 
چکیده: 

نظام آموزش و پرورش در ایران پس از انقلاب محل مجادلات جدی ایدئولوژیک و شاهد تحولات گسترده ای در این زمینه بوده است. این تحولات به اشکال مختلفی نظیر تغییرات ساختاری عمده در این نظام یا تغییرات جزئی درون ساختاری مانند طرح احیای معاونت پرورشی صورت گرفته است. دغدغه اصلی در نظام جمهوری اسلامی همواره پرورش انسان های با اخلاق و مسلمانان معتقد بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 943

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 315 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button