مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,592
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

468
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جهان بینی علمی دانش آموزان ایرانی و نقش آنها در یادگیری علوم تجربی

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 82

چکیده

 این نوشتار به ارائه پیش فرض های فرهنگی دانش آموزان درباره طبیعت می پردازد. این پیش فرض ها, جهان بینی علمی دانش آموزان را تشکیل می دهند. میزان همسویی یا ناهمسویی جهان بینی زیسته دانش آموزان, با نوع نگاه عجین شده با آموزش علوم مدرسه ای, تعیین کننده وقوع/ عدم وقوع یادگیری اصیل علوم است. برای شناسایی و کشف جهان بینی علمی دانش آموزان, از الگوی جهان بینی مایکل کرنی (در چهار مولفه ارتباط, طبقه بندی, علیت و زمان) و روش مردم نگاری معناکاوانه, استفاده شد. اطلاع رسان این تحقیق, دانش آموزان پایه اول دو دبیرستان تهران بودند. در مولفه های چهارگانه جهان بینی, پیش فرض های فرهنگی دانش آموزان شناسایی شد و بر آن اساس, پنج دسته نگاه به طبیعت در دیدگاه دانش آموزان از یکدیگر متمایز شد: زیبایی شناختی, عرفانی- دینی, طبیعت گرایانه, محیط زیست گرا واسرارآمیز. در پایان پیشنهادهایی برای آموزش علوم تجربی ارئه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیک نام، زهرا، مهرمحمدی، محمود، و فاضلی، نعمت اله. (1391). جهان بینی علمی دانش آموزان ایرانی و نقش آنها در یادگیری علوم تجربی. مطالعات برنامه درسی، 7(26)، 55-82. SID. https://sid.ir/paper/488446/fa

    Vancouver: کپی

    نیک نام زهرا، مهرمحمدی محمود، فاضلی نعمت اله. جهان بینی علمی دانش آموزان ایرانی و نقش آنها در یادگیری علوم تجربی. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1391؛7(26):55-82. Available from: https://sid.ir/paper/488446/fa

    IEEE: کپی

    زهرا نیک نام، محمود مهرمحمدی، و نعمت اله فاضلی، “جهان بینی علمی دانش آموزان ایرانی و نقش آنها در یادگیری علوم تجربی،” مطالعات برنامه درسی، vol. 7، no. 26، pp. 55–82، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/488446/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button