زمینه و هدف: جوانان عمده ترین گروه در معرض خطر ایدز در سراسر دنیا می باشند و آموزش روش های پیشگیری، مهم ترین راه کاهش احتمال خطر آلودگی به ویروس ایدز (HIV) در بین آنان است. با توجه به افزایش روز افزون موارد HIV و اهمیت آموزش در پیشگیری از آن، در این مطالعه اثر سه روش آموزش (توسط پزشک، همسالان و پمفلت) پیشگیری از ایدز بر آگاهی دانش آموزان دختر دبیرستانی ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر کرمانشاه مورد مقایسه قرار گرفته است.روش بررسی: در این مطالعه مقایسه ای تعداد 1500 دانش آموز دختر دبیرستانی (پایه سوم) به صورت طبقه ای تصادفی از 21 دبیرستان منطقه 3 آموزش و پرورش وارد مطالعه شدند. در هر مدرسه تقریبا 73 دانش آموز انتخاب و با استفاده از پرسشنامه، پیش آزمون برای آنان برگزار شد. از مجموع 1500 نفر، 498 نفر توسط پزشک عمومی، 502 نفر توسط همسالان و 500 نفر با استفاده از پمفلت ایدز (از انتشارات مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش) آموزش دیدند. 20 روز پس از اتمام آموزش، پس آزمون با استفاده از همان پرسشنامه به عمل آمد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم افزار SPSS v. 11.5 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین سنی دانش آموزان 16.78±0.7 سال بود. آزمون تی زوج برای مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در هر سه گروه مورد مداخله تفاوت معنادار داشت (p<0.001) میانگین تغییر نمرات قبل و بعد در گروه آموزش توسط پزشک (10.7±3.6) بیشتر از میانگین تغییر نمرات قبل و بعد آموزش توسط همسالان (8.8±3.4) و آن نیز بیشتر از پمفلت (7.3±3.9) بود و آزمون بون فرونی این تفاوت ها را از نظر آماری معنادار نشان داد (p<0.001).نتیجهگیری: با توجه به یافته های این مطالعه، آموزش پیشگیری از ایدز توسط پزشکان در افزایش آگاهی دانش آموزان موثرتر می باشد.