زمینه و هدف: مطالعات بسیاری نشانگر ارتباط تنگاتنگ حافظه کاری و زبان در جمعیت کودکان عادی و جمعیت های دچار اختلالات رشد زبان از جمله کودکان کاشت حلزون شده است. مروری بر این مطالعات از آن رو ضروری است که نه تنها روشنگر چگونگی چنین ارتباطی است، بلکه می تواند دیدگاه جامع تری در زمینه آموزش و درمان این افراد فراهم آورد. این مطالعه با هدف بررسی ویژگی های حافظه کاری واجی و ارتباط آن با زبان در کودکان کاشت حلزون شده انجام شد.یافته های اخیر: در این مقاله، پژوهش هایی که به بررسی ویژگی های حافظه کاری واجی و ارتباط آن با توانمندی های زبان کودکان کاشت حلزون شده پرداخته بودند، مرور شدند. پژوهش ها نشان داده است که علاوه بر متغیرهای جمعیت شناختی، حافظه کاری واجی عامل دیگری است که بر پیامدهای زبانی کودکان کاشت حلزون شده تاثیر می گذارد. کودکان کاشت حلزون شده در مقایسه با کودکان طبیعی، فراخنای حافظه کوتاه تری دارند.نتیجه گیری: تصور می شود که ضعف در درون داد حسی شنیداری اولیه و تحریکات زبانی که منجر به مشکلاتی در پردازش و مرور ذهنی اطلاعات شنیداری در حافظه کاری واجی می شود، عامل اصلی فراخنای حافظه کوتاه در این کودکان باشد. از طرفی مشکلات حافظه کاری واجی می تواند تاثیرات نامطلوبی بر توانمندی های زبانی کودکان کاشت حلزون شده داشته باشد. بنابراین به منظور ارائه روش های درمانی جامع و مناسب به کودکان مبتلا به افت شنوایی، باید به وجود چنین ارتباط دوسویه ای بین زبان و حافظه توجه کرد.