مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,036
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

614
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بازی های زبان شناختی بر مهارت های نحوی کودکان کم شنوای کاربر سمعک

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 59

چکیده

 زمینه و هدف: رشد و ارتقای سطح مهارت های دستوری کودکان کم شنوای کاربر سمعک مستلزم به کارگیری برنامه های آموزشی و توانبخشی مناسب است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازی های زبان شناختی بر رشد مهارت های دستوری کودکان کم شنوای استفاده کننده از سمعک انجام شد.روش بررسی: ده کودک کم شنوای پنج تا هفت ساله که همگی از سمعک استفاده می کردند به صورت تصادفی به دو گروه پنج نفره شاهد و مورد تقسیم شدند. پژوهش از نوع مداخله ای, به صورت پیش آزمون- پس آزمون انجام شد و مداخله در 12 جلسه با استفاده از بازی های زبان شناختی اجرا شد. به منظور بررسی میزان هوش این کودکان از آزمون هوش Raven و برای بررسی میزان مهارت های دستوری این کودکان در پیش و پس از مداخله از آزمون رشد زبان-3 استفاده شد.یافته ها: با مقایسه میانگین مهارت های نحوی در گروه شاهد و مورد مشخص شد تفاوت میانگین گروهی که بازی های زبان شناختی را دریافت کرده اند در مهارت های نحوی (p= 0.001) و در هر سه خرده مهارت درک دستوری (p= 0.013), تقلید جمله (p= 0.006) و تکمیل دستوری (p<0.001) به لحاظ آماری معنی دار است. به این معنی که آموزش بازی های زبان شناختی بر بهبود مهارت های نحوی و در خرده مهارت های درک دستوری, تقلید جمله و تکمیل دستوری کودکان کم شنوا که مداخله را دریافت کرده بودند, اثربخش بود.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارت های دستوری به روش بازی درمانی با رویکرد بازی های زبان شناختی می تواند مشکلات نحوی شامل درک و فهم جملات و ساختارهای نحوی و همچنین فهمیدن و به کارگیری اشکال تکواژشناختی را در کودکان کم شنوای کاربر سمعک بهبود بخشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمداسماعیل زاده، سحر، شریفی، شهلا، اصغری نکاح، سیدمحسن، و طیرانی نیک نژاد، حمید. (1393). تاثیر بازی های زبان شناختی بر مهارت های نحوی کودکان کم شنوای کاربر سمعک. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 23(5)، 52-59. SID. https://sid.ir/paper/106263/fa

    Vancouver: کپی

    محمداسماعیل زاده سحر، شریفی شهلا، اصغری نکاح سیدمحسن، طیرانی نیک نژاد حمید. تاثیر بازی های زبان شناختی بر مهارت های نحوی کودکان کم شنوای کاربر سمعک. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1393؛23(5):52-59. Available from: https://sid.ir/paper/106263/fa

    IEEE: کپی

    سحر محمداسماعیل زاده، شهلا شریفی، سیدمحسن اصغری نکاح، و حمید طیرانی نیک نژاد، “تاثیر بازی های زبان شناختی بر مهارت های نحوی کودکان کم شنوای کاربر سمعک،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 23، no. 5، pp. 52–59، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106263/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button