مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,158
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین نظریه ذهن و همدلی در دانش آموزان با آسیب شنوایی و بهنجار

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 51

چکیده

 زمینه و هدف: همدلی, ظرفیت بنیادین انسان ها در برقراری ارتباط است که برای زندگی اجتماعی روزمره مهم است. با توجه به تاثیر نظریه ذهن بر همدلی, پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سازه شناختی نظریه ذهن در پیش بینی همدلی صورت گرفت.روش بررسی: در این مطالعه, که به روش تحلیلی- مقایسه ای انجام شد, 40 دانش آموز با آسیب شنوایی عمیق و 40 دانش آموز بهنجار در محدوده سنی 14-8 سال انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها از طریق انجام آزمون روی دانش آموزان و ابزار آن تکالیف باور کاذب و پرسش نامه همدلی بهر بود که پرسش نامه توسط والدین تکمیل شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیره, همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد.یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که بین نمره کلی تکالیف باور کاذب و نمره همدلی دانش آموزان دچار آسیب شنوایی و بهنجار تفاوت معنی داری وجود دارد (p= 0.001). رابطه معنی داری بین نظریه ذهن و همدلی در دو گروه وجود داشت (p= 0.01). همچنین نظریه ذهن قادر به پیش بینی همدلی بود (p= 0.001).نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده, عملکرد دانش آموزان با آسیب شنوایی در تکالیف نظریه ذهن و نیز نمرات همدلی به میزان قابل توجهی پایین تر از نمره دانش آموزان بهنجار بود. بنابراین, لازم است در آموزش مهارت هایی از قبیل مهارت های اجتماعی به دانش آموزان با مشکلات شنوایی این مساله را در نظر گرفت و مواد آموزشی را متناسب با درک شناختی آنان تنظیم کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رضایی میرحصاری، علی، حسن زاده، سعید، غباری بناب، باقر، و شیخ محمدی، عباس. (1393). رابطه بین نظریه ذهن و همدلی در دانش آموزان با آسیب شنوایی و بهنجار. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 23(5)، 44-51. SID. https://sid.ir/paper/106267/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی میرحصاری علی، حسن زاده سعید، غباری بناب باقر، شیخ محمدی عباس. رابطه بین نظریه ذهن و همدلی در دانش آموزان با آسیب شنوایی و بهنجار. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1393؛23(5):44-51. Available from: https://sid.ir/paper/106267/fa

    IEEE: کپی

    علی رضایی میرحصاری، سعید حسن زاده، باقر غباری بناب، و عباس شیخ محمدی، “رابطه بین نظریه ذهن و همدلی در دانش آموزان با آسیب شنوایی و بهنجار،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 23، no. 5، pp. 44–51، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106267/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button