رشد روزافزون فناوری اطلاعات به توسعه شبکه گسترده جهانی انجامیده، و بسط زیر ساخت های ارتباطی و اطلاعاتی نیز گسترش سازمان های مجازی را به دنبال داشته است. فضای مجازی در صحنه رقابت جهانی سبب حرکت مدیران از تولید در سازمان های سنتی به سمت تولید در سازمان های مجازی شده است. نتیجه تولید در سازمان های مجازی باعث کاهش هزینه های سرمایه گذاری و زمان لازم برای به نتیجه رسیدن محصولات جدید از یک سو، و از سوی دیگر خلق مزیت های رقابتی جدید در فضای کسب و کار جهانی شده است. شکل گیری استراتژی در فضای مجازی جدید چگونه خواهد بود؟ آیا مکاتب موجود شکل گیری استراتژی و برنامه ریزی استراتژیک پاسخ گوی فضای جدید خواهند بود؟هدف در این نوشتار آن است که ضمن مروری بر فضای جدید توسعه سازمانی تحت عنوان سازمان های مجازی و ویژگی های آن و نیز با مروری بر مکاتب شکل گیری استراتژی، مکتب جدید شکل گیری استراتژی تحت عنوان «مکتب مجازی گری» را در عرصه مدیریت استراتژیک ارایه، و به دنبال آن مکاتب شناخته شده استراتژی را تجزیه و تحلیل کند.