Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1301
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1301

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1339
  • دانلود: 

    731
چکیده: 

اشتغال جوانان و رابطه آن با توسعه پایدار روستایی و کشاورزی موضوعی است که بطور روزافزون مورد توجه کشورهای در حال توسعه و جوامع بین المللی قرار گرفته است. با وجود آنکه عوامل پیچیده و متعددی بر توسعه پایدار و اشتغال جوانان تاثیر می گذارند، اما پر واضح است که آموزش کشاورزی مخصوصا آموزش متوسطه کشاورزی نقش مهمی را در بهبود امنیت غذایی، تحقق کشاورزی پایدار، توسعه روستایی و اشتغال جوانان دارد. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. هدف کلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال و موفقیت شغلی دانش آموختگان مراکز آموزش کشاورزی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را تعداد (N=401) نفر از دانش آموختگان مراکز آموزش کشاورزی استان آذربایجان شرقی در سالهای تحصیلی 1379-1373 تشکیل می دهند. از جامعه آماری فوق تعداد (n=150) نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه بود که روایی آن توسط اساتید صاحبنظر و پایایی آن پس از انجام یک پیش آزمون و محاسبه ضریب کرونباخ آلفا مورد تایید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که نزدیک به نیمی از افراد مورد مطالعه (49.2%) شاغل، 36.2% از افراد مورد مطالعه بیکار، 12.3% از افراد مورد مطالعه مشغول ادامه تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی و 3.8% از افراد مورد مطالعه مشغول خدمت نظام وظیفه می باشند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که بین درآمد پدر دانش آموختگان با موفقیت شغلی همبستگی منفی و معنی دار و بین میزان رضایت از دروس اصلی و اختصاصی کشاورزی با موفقیت شغلی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1339

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 731 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    11-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    812
  • دانلود: 

    638
چکیده: 

با توجه به اهمیت آموزش عالی کشاورزی و تاثیر آن بر کلیه ابعاد رشد و توسعه انسانی، اقتصادی و کشاورزی، بحث پیرامون مسایل آموزش عالی کشاورزی و راه حل های احتمالی از اهمیت اساسی برخوردار است. بنابراین، این نظام آموزشی باید دایما مورد بررسی و بازنگری قرار گرفته، رهیافت ها و الگوهای مناسب برای آن ارایه گردد. در این راستا، پژوهش حاضر با استفاده از فن دلفی (Delphi) جهت بررسی، واکاوی و جمع بندی دیدگاه متخصصان آموزش عالی کشاورزی برای ارایه رهیافتی آموزشی، در قالب الگویی مفهومی برای نظام آموزش عالی کشاورزی در مقطع کارشناسی انجام گرفت. پانل متخصصان در این پژوهش، شامل متخصصان آموزش عالی کشاورزی کشور بود که با روش نامینیت (Nominate) انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه بود که روایی آنها از طریق روایی صوری تایید و سنجش پایایی پرسشنامه دوم که با طیف لیکرت طراحی شده بود با روش بازآزمایی (Test-retest) انجام گرفت. یافته های این پژوهش منجر به ارایه یک رهیافت آموزشی برای نظام آموزش عالی کشاورزی در مقطع کارشناسی گردید. این رهیافت بر پایه این فرض است که آموزش عالی کشور در جهان با سرعت در حال تغییر و تحول، کارایی لازم را نداشته و فراگیران را جهت سازگاری با شرایط متغیر و متحول آماده نمی سازد. طبق این رهیافت، برنامه ریزی با در نظر گرفتن سیاست های کلان توسعه کشور و با تاکید بر جنبه عملی و فنی آن صورت می گیرد. در نظر گرفتن امکانات و تجهیزات فیزیکی و انسانی موجود و مورد نیاز، هماهنگی بین مدرس، فضای آموزشی، تجهیزات فیزیکی و دانشجویان در تدوین برنامه های آموزشی مناسب برای این مقطع ضروری است. آموزش ها در این نظام به گونه ای ارایه می گردد که فارغ التحصیلان علاقه مند به کارهای تولیدی، خدماتی، آموزشی و پژوهشی بتوانند در زمینه فعالیت مورد علاقه به خود اشتغال ورزند و یا تحصیلات خود را در سطوح عالی تر ادامه دهند. از اصولی که برنامه ریزان باید در طراحی آموزش ها به آن توجه نمایند ایجاد توانمندی ها و مهارت های خوداشتغالی در فارغ التحصیلان است. توجه به کسب تجارب عملی حین تحصیل، پرورش قدرت خلاقیت در دانشجویان و تقویت دانش عملی و کاربردی در دانشجویان از دیگر ملزومات این رهیافت آموزشی است. طبق این رهیافت، نظام آموزش عالی کشاورزی برای حفظ پویایی خود باید ارتباط دایم و مستمری با محیط خارج از دانشگاه داشته باشد. در این نظام پیداکردن مسایل و مشکلات در محیط کاری توسط دانشجو در زمان تحصیل و ارایه راه حل آنها به کمک استاد، مطالعات بیرون از ساعات تدریس و تجربه کردن آموخته ها با هدایت استاد مورد توجه است. با اجرای این برنامه، نظام آموزش عالی کشاورزی به اهداف خود که همانا تربیت کارشناسانی است که قادر به شناخت وضعیت کنونی و مشکلات بخش کشاورزی بوده، توان بکارگیری علوم کشاورزی در عمل را دارا باشند و از تخصص کاربردی خود در جهت کسب درآمد بهره کافی ببرند، نایل می گرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 812

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 638 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حجازی یوسف | مشهدی مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    27-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1250
  • دانلود: 

    641
چکیده: 

هدف کلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش عالی بر توسعه عمومی دانش آموختگان رشته های کشاورزی است. این تحقیق به روش پیمایشی انجام شده و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را 1474 نفر از دانش آموختگان عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران تشکیل می دهند که در سال های 1381 و 1382 مدرک کارشناسی دریافت کرده اند. به منظور جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای طراحی و از طریق نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 170 پرسشنامه جمع آوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرون باخ در بخش های مختلف پرسشنامه از 0.71 تا 0.93 محاسبه گردید. نتایج نشان می دهد دسترسی به منابع اطلاعاتی و کیفیت آموزش در دانشگاه با چهار بعد توسعه عمومی شامل 1- ویژگی های شخصیتی، 2- دانش و مهارت های تخصصی، 3- ویژگی های ارتباطی و اجتماعی و 4- ویژگیهای اقتصادی رابطه معنی داری دارند. همچنین کمیت و کیفیت امکانات دانشگاه با ابعاد ویژگی های شخصیتی و دانش و مهارت های تخصصی دانش آموختگان رابطه مثبت و معنی داری دارند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان می دهد دسترسی به منابع اطلاعاتی در دانشگاه، سکونت در خوابگاه دانشجویی، کمیت و کیفیت امکانات دانشگاه، عضویت در گروه های دانشجویی و کیفیت آموزش در دانشگاه 25.6 درصد از تغییرات توسعه عمومی دانش آموختگان را تبیین می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1250

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 641 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    45-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1311
  • دانلود: 

    601
چکیده: 

در این مطالعه تاثیر عوامل مختلف از جمله آموزش های ترویجی بعنوان یکی از سازه های موثر در کاهش مصرف بیش از حد مجاز کود ازته تجویزی در کشت گندم دیم استان کرمانشاه با استفاده از مدل لاجیت مورد بررسی قرار گرفت. آمار و اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل 262 پرسشنامه از گندم کاران این استان در سال زراعی 84-83 بدست آمد. روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای برای انتخاب کشاورزان بکار برده شد. نتایج مطالعه نشان داد که شرکت در دوره های آموزشی- ترویجی تاثیری معنی داری بر مصرف بیش از حد مجاز کود ازت توسط کشاورزان نداشت. از سوی دیگر میزان مصرف کود پتاسه و سموم شیمیای رابطه مثبت و معنی داری با مصرف بیش از حد مجاز کود ازته دارند. همچنین تجربه کشت گندم دیم نیز تاثیر منفی بر مصرف بیش از حد مجاز کود ازته دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1311

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 601 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    55-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1242
  • دانلود: 

    184
چکیده: 

افزایش قابل ملاحظه تعداد داوطلبان آزمون ورودی دانشگاه ها، افزایش نسبت داوطلبان دختر به پسر و ضرورت ارایه آموزش های متنوع از چالش هایی است که آموزش عالی از جمله آموزش عالی کشاورزی با آنها روبرو است. از راه های مواجهه با این چالش ها، بررسی نگرش دانشجویان کشاورزی نسبت به رشته تحصیلی و آینده خود برای هدایت هر چه بهتر این داوطلبان به سوی رشته های کشاورزی است. برای این منظور، از نظریه نگرش "آجزین" می توان استفاده کرد. وی نگرش را عاملی می داند که باعث می شود فرد به کمک آن بر له یا علیه شی، شخص، موسسه یا موقعیتی خاص یک رفتار خاص از خود نشان دهد. بر این اساس، یک پژوهش ملی و به روش پیمایش انجام گرفت که داده های پرسشنامه جمع آوری شد. روایی صوری آن تایید و پایایی آن با یک مطالعه راهنما با مقدار 0.90 تعیین گردید. دانشگاه های مورد مطالعه و جمعیت نمونه با روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی که شامل 8 دانشگاه و 1786 نفر از دانشجویان رشته های کشاورزی آنها بود، تعیین شدند. بررسی عوامل موثر بر نگرش دانشجویان در انتخاب رشته های کشاورزی نیز نشان داد که، داوطلبانی که رشته کشاورزی را در اولویت قرار داده اند، تجربه، مشاهده و شناخت بیشتر و به طور کلی، نگرش بهتری نسبت به کشاورزی و فعالیتهای مختلف آن داشته اند. همچنین، این عوامل در دانشجویان پسر و دانشجویان با دیپلم متوسطه تجربی، با معدل 10 تا 14 و از منطقه 3 و در دانشگاه های با گروه بهره وری 2 و 3 به مراتب بیشتر بوده است. بر اساس یافته های این پژوهش، راهکارهایی برای هدایت داوطلبان آزمون ورودی با دانشگاه ها به سوی رشته های کشاورزی در متن مقاله ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1242

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 184 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    73-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    8
  • بازدید: 

    1286
  • دانلود: 

    600
چکیده: 

هدف کلی این تحقیق توصیفی- همبستگی بررسی اثربخشی خدمات مشاوره ای ناظرین طرح گندم به کشاورزان تحت پوشش در استان تهران از ابعاد افزایش دانش، مهارت حرفه ای و بهبود نگرش نسبت به ناظرین گندم می باشد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه کشاورزان تحت پوشش طرح گندم استان تهران در سال زراعی 85-1384 است که از این میان، تعداد 135 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند و در نهایت 102 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور تعیین میزان اثربخشی خدمات مشاوره ای و مقایسه شاخص ها، 100 نفر از کشاورزان خارج از طرح نیز به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه با کسب نظرات پانلی از متخصصان مورد بررسی و اصلاحات لازم صورت گرفت. ضریب اعتبار پرسشنامه نیز با استفاده از نرم افزار SPSS برابر 0.87 به دست آمد. با مقایسه میانگین دانش، نگرش و مهارت حرفه ای در کشاورزان تحت پوشش طرح و خارج از تفاوت معنی داری بین آنها مشاهده می شود. ضریب همبستگی پیرسون رابطه معنی داری را بین میزان پذیرش ناظرین با دانش، نگرش و مهارت در کشاورزان تحت پوشش طرح نشان می دهد. این روابط نشان می دهند که کارشناسان ناظر و خدمات مشاوره ای آنان یکی از عواملی هستند که باعث افزایش دانش فنی و مهارت حرفه ای و بهبود نگرش کشاورزان می شوند. تحلیل روابط بین سایر عوامل و میزان اثربخشی خدمات مشاوره ای نشان می دهد که بین سطح تحصیلات، سطح مکانیزاسیون، سطح زیر کشت، میزان تولید گندم و درآمد کشاورزان با میزان اثربخشی خدمات مشاوره ای رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 600 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    83-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1227
  • دانلود: 

    253
چکیده: 

نظام اطلاعات کشاورزی کارآمد به برنامه ریزان توسعه کشاورزی کمک خواهد نمود تا برنامه ریزی مطلوب تری داشته باشند و موجبات استفاده بهینه از منابع را فراهم آورند. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی نظام اطلاعات کشاورزی استان همدان با استفاده از 14 شاخص معرفی شده بین المللی بوده که به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه ای که روایی ظاهری و پایایی آن تایید شد، صورت پذیرفت. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه مروجان و محققان کشاورزی استان همدان بود که برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی استفاده شد و در مجموع 31 محقق و 62 مروج مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته ها نشان داد، تمامی شاخص های ارایه شده موثر بر موفقیت نظام اطلاعات کشاورزی از دیدگاه مروجان و محققان، پراهمیت ارزیابی شده اند. همچنین نظام اطلاعات کشاورزی استان همدان در راستای شاخص های «میزان کنترل نظام کشاورزی بر محیط» و «میزان ارتباط غیررسمی بین زیر نظام های اطلاعات کشاورزی» بیشترین؛ و «میزان کنترل کشاورزان بر فرآیند پژوهش» و «میزان ارتباط نظام اطلاعات کشاورزی با دیگر نظام های اطلاعاتی» کمترین توفیق را داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1227

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 253 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    99-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    8
  • بازدید: 

    5565
  • دانلود: 

    1435
چکیده: 

خشکسالی که به عنوان یکی از بلایای طبیعی شناخته شده است، طی سالهای 1377 تا 1380 باعث بر هم خوردن تعادل اقلیمی و بروز پیامدهای اقتصادی و اجتماعی در منطقه سیستان گردید. اهداف مطالعه حاضر بررسی آثار اقتصادی و اجتماعی خشکسالی بر وضعیت اشتغال، درآمد و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و نیز مهاجرت و امنیت غذایی خانوارهای روستایی منطقه سیستان می باشد. جهت انجام مطالعه حاضر، ضمن بهره گیری از یک چارچوب مفهومی، از پژوهش پیمایشی و تکمیل 332 پرسشنامه خانوار و کارشناسان ذیربط، بهره گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روشهای مختلف آمار توصیفی و استنباطی (نظیر میانگین، انحراف معیار، جداول تقاطعی و ضرایب همبستگی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان می دهد که تاثیر خشکسالی بر خروج دایمی نیروی کار از بخش کشاورزی بسیار اندک بوده است. از سوی دیگر، درآمد اغلب خانوارها از بخش کشاورزی کاهش قابل توجهی یافته و میزان سرمایه گذاری در بخش نیز تنزل یافته است. همچنین نتایج مطالعه نشان می دهد که روند کاهشی موجود در تعداد دام خانوارها در دوره خشکسالی اخیر، در سالهای پس از خشکسالی، بهبود نیافته است. در رابطه با تامین نیازهای غذایی، 95.5 درصد خانوارهای مورد مطالعه پس از وقوع خشکسالی صرفا حداقل مواد غذایی را در اختیار داشته اند و الگوی مصرف غذایی آنها از استانداردهای کیفی تبعیت ننموده است. جهت مقابله با پدیده خشکسالی در منطقه پیشنهاد می شود برای بهبود پاسخگویی و واکنش در برابر خشکسالی و کاهش خسارات ناشی از آن، اقداماتی اساسی نظیر توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری های مربوطه، توسعه مخازن آبی، به همراه اصلاح ساختار تصمیم گیری، تمرکززدایی و نیز تقویت نهادهای غیردولتی (NGO) صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5565

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1435 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    117-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    954
  • دانلود: 

    527
چکیده: 

این پژوهش به بررسی عوامل غیراقتصادی موثر بر رضایت مجریان از مشارکت در طرح های بیابان زدایی استان خوزستان پرداخته که به شیوه تحقیق توصیفی به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری آن شامل مجریانی است که در قالب طرح مذکور با اداره منابع طبیعی استان خوزستان قرارداد منعقد نموده اند. در راستای انتخاب جامعه مورد نظر، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده گردید. تعداد 149 نفر از مجریان انتخاب، و تحلیل داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی- تحلیل انجام گرفت. به منظور تعیین عوامل موثر بر میزان رضایت مجریان از مشارکت در این پژوهش از رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده و در نهایت بر اساس یافته های تحقیق پیشنهاداتی ارایه گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 954

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 527 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    131-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2369
  • دانلود: 

    774
چکیده: 

امروزه یکی از مسایل مهم در آموزش عالی به طور عام و در آموزش عالی کشاورزی به طور خاص ارزیابی مستمر کیفیت پژوهش و آموزش است. از این رو، هدف کلی این پژوهش توصیفی، ارزیابی کیفیت رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس به منظور واکاوی کارآیی شغلی توسط دانش آموختگان می باشد. بدین منظور پنج ملاک: 1) میزان توانمندی های کسب شده، 2) رضایت از آموخته های کسب شده، 3) انطباق آموخته ها با انجام وظایف شغلی، 4) میزان اهداف دوره در زمینه پرورش نیروی انسانی و 5) اولویت بندی کارآیی دروس دوره در بازار کار در نظر گرفته شده است. ابزار اصلی این تحقیق پرسشنامه است که روایی صوری آن با کسب نظرات استادان و صاحب نظران در حوزه ارزیابی کیفیت آموزشی به دست آمد. آزمون مقدماتی برای به دست آوردن پایایی پرسشنامه انجام گرفت و ضریب کرونباخ آلفا برای قسمت های اصلی پرسشنامه بین 0.78 تا 0.88 به دست آمد. جامعه آماری مورد نظر شامل دانش آموختگان شاغل ورودی سال های 84-1374 گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس می باشد (N=65). با استفاده از روش تمام شماری برای جمع آوری اطلاعات اقدام شد و در نهایت 46 پرسشنامه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (n=46). یافته های تحقیق، کارآیی شغلی دانش آموختگان شاغل ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس را در سطح "متوسط تا زیاد" نشان می دهد. همچنین ، دانش آموختگان، میزان کارآیی دروس پایان نامه، روش تحقیق و سمینار را در بازار کار در اولویت های اول ذکر کردند. از طرف دیگر، پاسخگویان آشنایی با شبکه های اطلاعاتی مثل اینترنت را به عنوان مهمترین هدف دوره در زمینه پرورش نیروی انسانی بیان کردند. در نهایت، بر اساس نتایج ارزیابی، توصیه هایی برای بهبود کیفیت فعالیتهای آموزش گروه، ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2369

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 774 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    143-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1561
  • دانلود: 

    451
چکیده: 

هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی سازه های موثر بر عملکرد و کیفیت محصول زعفران با رویکرد مقایسه دو گروه زعفرانکاران عضو و غیر عضو تعاونی های تولید روستایی بود که با روش توصیفی- تحلیلی و از طریق پیمایشی صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق را زعفرانکاران سال زراعی (N=14880) 1384-85 در شهرستان تربت حیدریه از استان خراسان رضوی تشکیل دادند که از طریق روش نمونه گیری طبقه ای، تعداد 375 نفر به صورت کاملا تصادفی از هفت منطقه دارای تعاونی تولید روستایی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه ساختارمند حاوی سوالات بسته پاسخ بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد متغیرهای مهارت عملی ، میزان تحصیلات و دانش فنی به ترتیب بیشترین تاثیر را در عملکرد زعفران دارند. شایان ذکر است بین متغیر مستقل مهارت عملی زعفرانکاران و درجه کیفیت محصول زعفران رابطه ای نسبتا قوی و معنی داری بدست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک حاکی است که متغیرهای مشارکت اجتماعی، فعالیتهای ترویجی، مهارت عملی، دسترسی به نهاده های کشاورزی و بازاریابی به عنوان مهمترین سازه های متمایز کننده دو گروه اعضا و غیر اعضای تعاونی های تولید روستایی در مجموع توانسته اند 78.7% از کل پاسخگویان را به درستی تفکیک کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1561

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 451 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

زمانی پور اسداله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    159-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2944
  • دانلود: 

    764
چکیده: 

ارتباط بین آموزش و توسعه و اثرات هر یک بر دیگری چنان واضح است که نیازی به استدلال ندارد. آموزش وسیله دانایی و توانایی در ملک وجود انسانهاست و انسانهایی که توانایی کسب کرده باشند موتور توسعه و پیشرفت در هر جامعه ای محسوب می شوند. از طرفی چون جامعه پیشرفت کرد و ثروتمند شد می تواند به توسعه بخش آموزش کمک کند. نکته مهم این که در کشورهای در حال توسعه باید فرآیند پیشرفت از جانب آموزش شروع شود. کشور ایران از این قاعده مستثنی نیست. به همین خاطر است که بعد از انقلاب مشروطیت به امر آموزش توجه زیادی مبذول شد و مدارس جدید به سبک و سیاق غربی در تهران و سایر شهرهای کشور گشایش یافت و شروع فرآیند توسعه از جانب آموزش آغاز گشت. جالب است که مدارس تاسیس شده مانند مدرسه دارالفنون در تهران و مدرسه رشیدیه در تبریز و مدرسه شوکتیه در بیرجند از هنگام تاسیس به تربیت نیروهای انسانی مورد نیاز بخش صنعتی و بخش خدماتی همت گماشته و نه تنها تعطیل نشدند بلکه پیوسته بر توسعه خود افزودند و تاکنون نیز دایر مانده اند اما با کمال تعجب مدارس فلاحتی اولیه در ایران پس از اندک مدتی که فعالیت می کردند، منحل می شدند و این وضع از سال 1279 شمسی که مدرسه فلاحت مظفری تاسیس شد و تا سال 1314 شمسی ادامه داشت. علت انحلال مدارس فلاحتی اولیه در ایران عدم اشتغال فارغ التحصیلان آنها در بخش کشاورزی بوده است. چون بخش کشاورزی در آن ایام نسبت به بخش های صنعتی و خدماتی پیشرفته تر بوده و از این جهت نباید فرآیند توسعه کشاورزی در ایران از جانب آموزش شروع می شد که نتیجه بخش نبود و نمی توانست نیروهای انسانی لازم و واجد شراط را برای بخش کشاورزی نسبتا پیشرفته کشور تربیت نماید. اما مدارس دیگر مانند دارالفنون و مدرسه شوکتیه و غیره بخوبی توانستند نیروهای انسانی لازم را برای بخش صنعتی و خدماتی عقب مانده ایران تربیت کنند و جریان توسعه را از طرف آموزش آغازگر باشند. در نتیجه فارغ التحصیلان این مدارس هرگز با پدیده شوم بیماری مواجه نبوده و نیستند در حالی که فارغ التحصیلان مدارس فلاحتی از همان ابتدای کار با مشکل عدم اشتغال روبرو بوده و این معظل در حالی که زاییده این مدارس بوده در عین حال باعث انحلال آنها نیز شده است. برای حل معظل بیکاری فارغ التحصیلان کشاورزی در طول یکصد سال گذشته از مثلث «آ» استفاده شده است یعنی انحلال مدارس و انتقال مدارس و استخدام دولتی فارغ التحصیلان آنها. البته راه حل سوم یعنی استخدام دولتی تاکنون مورد اقبال فارغ التحصیلان مدارس کشاورزی بوده هرچند اکنون دیگر دولت هم به دلایل مختلف نمی تواند تمام فارغ التحصیلان کشاورزی را استخدام نماید و مشکل را حل کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2944

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 764 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0