اشتغال جوانان و رابطه آن با توسعه پایدار روستایی و کشاورزی موضوعی است که بطور روزافزون مورد توجه کشورهای در حال توسعه و جوامع بین المللی قرار گرفته است. با وجود آنکه عوامل پیچیده و متعددی بر توسعه پایدار و اشتغال جوانان تاثیر می گذارند، اما پر واضح است که آموزش کشاورزی مخصوصا آموزش متوسطه کشاورزی نقش مهمی را در بهبود امنیت غذایی، تحقق کشاورزی پایدار، توسعه روستایی و اشتغال جوانان دارد. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. هدف کلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال و موفقیت شغلی دانش آموختگان مراکز آموزش کشاورزی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را تعداد (N=401) نفر از دانش آموختگان مراکز آموزش کشاورزی استان آذربایجان شرقی در سالهای تحصیلی 1379-1373 تشکیل می دهند. از جامعه آماری فوق تعداد (n=150) نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه بود که روایی آن توسط اساتید صاحبنظر و پایایی آن پس از انجام یک پیش آزمون و محاسبه ضریب کرونباخ آلفا مورد تایید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که نزدیک به نیمی از افراد مورد مطالعه (49.2%) شاغل، 36.2% از افراد مورد مطالعه بیکار، 12.3% از افراد مورد مطالعه مشغول ادامه تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی و 3.8% از افراد مورد مطالعه مشغول خدمت نظام وظیفه می باشند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که بین درآمد پدر دانش آموختگان با موفقیت شغلی همبستگی منفی و معنی دار و بین میزان رضایت از دروس اصلی و اختصاصی کشاورزی با موفقیت شغلی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد.