Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1594
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1594

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1973
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1973

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    104-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    575
  • دانلود: 

    225
کلیدواژه: 
چکیده: 

همان گونه که می دانیم هدف غایی آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی پاسخگو، این است که یک دستیار تخصصی بعد از دانش آموختگی، دانش، نگرش، مهارت های عملی و به عبارتی توانمندی های لازم برای یک پزشک متخصص را کسب نموده باشد و مراقبت های جامع تخصصی از بیمار را به نحو شایسته ارائه نماید. ارتقای کیفیت کوریکولوم های آموزشی دغدغه دانشگاه های بزرگ دنیا بوده است. برای دستیابی به این هدف از دهه گذشته، در سایر کشورها برنامه های دستیاری تخصصی پزشکی بر اساس رویکرد پیامد محور و توانمندی محور باز طراحی شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 575

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 225 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    103-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    335
  • دانلود: 

    171
کلیدواژه: 
چکیده: 

سردبیر گرامیبا سلاماحتراما ضمن تشکر از حضرتعالی در انتقال نظرات یکی از خوانندگان محترم مقاله مذکور، در پاسخ به انتقادات بیان شده موارد ذیل به حضورتان اعلام می گردد:- موارد یاد شده در خصوص نمرات و سوالات هر حیطه مطابقت دارد و اعداد آن در متن اصلاح شده است.- این آزمون شش ماه پس از ورود به بخش های بالینی که دانشجو زمان لازم در مورد آشنایی با بخش را در اختیار داشته باشد، انجام شده است.در پایان لازم می دانم از حضرتعالی که امکان بحث دو طرفه علمی را فراهم می آورید و همینطور از خواننده محترم که انتقاداتشان نشانه نگاه دقیق ایشان بوده است، تشکر نمایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 335

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 171 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    98-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    683
  • دانلود: 

    208
کلیدواژه: 
چکیده: 

استفاده هرچه بهتر از روش های نوین در سطوح مختلف آموزشی به ویژه آموزش عالی، یکی از مهمترین دغدغه های دست اندرکاران امور آموزشی است. همواره سعی بر این است که در این روش ها از امکانات موجود استفاده بهینه شده و امکان شرکت هر چه فعالتر فراگیران در امور آموزش فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 683

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 208 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    92-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3309
  • دانلود: 

    352
چکیده: 

برخی از دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه به دلیل مشاوره های نادرست در انتخاب رشته، اجبار والدین برای انتخاب رشته ای خاص، عدم علاقه به رشته پذیرفته شده، جدا شدن از خانواده و تغییر نحوه زندگی و عادت نداشتن به محیط جدید، ممکن است در ترم های اول موفقیت چندانی نداشته باشند تا جایی که دچار افت تحصیلی شدید شده و نهایتا از دانشگاه اخراج شوند. این پژوهش به وضعیت تحصیلی یک دانشجوی پزشکی می پردازد که با پیشینه علمی عالی و رتبه بسیار خوب پس از انصراف از رشته قبلی در رشته پزشکی قبول می شود، در بدو ورود به تحصیل به دلیل اینکه با خانواده قطع ارتباط می کند جهت تامین مخارج دانشگاه مجبور به کار کردن می شود و در ادامه دچار افت تحصیلی شدید و چند ترم مشروطی متوالی و نهایتا اخراج می شود. با توجه به اهمیت سال اول ورود به دانشگاه، مرکز مشاوره دانشگاه باید چنین دانشجویانی را شناسایی کرده و با کمک خانواده آنها را حمایت و پشتیبانی کند تا این مرحله حساس از تحصیل را با موفقیت پشت سر بگذارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3309

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 352 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    96-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2540
  • دانلود: 

    599
کلیدواژه: 
چکیده: 

امروزه اکثر دانشگاه های دنیا در پی یافتن روش های آموزشی هستند که بتوانند موجب گسترش و ارتقای ظرفیت های تصمیم گیری بالینی و یادگیری مداوم و خودمحور و در نتیجه خودکارامدی در دانشجویان پرستاری گردند. مدرسین پرستاری دریافته اند شیوه های یادگیری فعال موجب ارتقاء و همبستگی معنادار بین تئوری و بالین می شود. افزایش تاکید بر پارادایم انسان گرایی در آموزش، سبب پیدایش روش های فعال یادگیری از جمله روش های یادگیری مشارکتی (learning cooperative) شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2540

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    101-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1090
  • دانلود: 

    254
کلیدواژه: 
چکیده: 

رشد چشمگیر چاپ و نشر مقالات علمی محققین ایرانی در مجلات داخلی و بین المللی نشانگر نگاه ویژه جامعه علمی کشور به توسعه و پیشرفت دانش است. افزایش کیفیت مقالات علمی نکته ای ضروری و با اهمیت می باشد. در همین راستا نقد مقاله نیز یکی از راه های افزایش کیفیت مقالات و رفع ابهام از برخی مطالعات می باشد. مقاله ای با عنوان بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی نسبت به رشته تحصیلی قبل و بعد از ورود به بخش های بالینی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در دوره 10 شماره 3 چاپ شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1090

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 254 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1633
  • دانلود: 

    860
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش پزشکی به عنوان بخشی از نظام آموزش عالی در دهه های اخیر، با سرعت زیادی در حال توسعه و گسترش می باشد. با توجه به پیچیدگی های موجود در آموزش بالینی، تاثیرپذیری آن از عوامل مختلف محیطی، تغییرات اخیر در محیط بالینی، اهمیت پاسخگو بودن نسبت به بیماران و جامعه و چالش هایی که در زمینه آموزش پزشکی پاسخگو وجود دارد، به نظر می رسد که تبیین ادراک اعضای هیات علمی در رابطه با چالش های موجود در زمینه آموزش پزشکی پاسخگو که هدف این مطالعه بود، ضروری می باشد.روش کار: این مطالعه به روش تحقیق کیفی با رویکرد سنتی تحلیل محتوا در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی در سال 1393 انجام گردید. دانش تولید شده در این رویکرد، بر اساس دیدگاه واحد و منحصر به فرد شرکت کنندگان و ریشه گرفته از داده های واقعی متن به دست آمد. مشارکت کنندگان، 8 نفر از اعضای هیات علمی بودند که بیشترین اطلاعات را در مورد عوامل زمینه ای اثرگذار بر آموزش پزشکی پاسخگو، بازگو نمودند (نمونه گیری هدفمند). مصاحبه های نیمه ساختارمند با آن ها صورت گرفت و از آن ها خواسته شد تا به توصیف تجربیات و ادراکات خود در خصوص آموزش پزشکی پاسخگو بپردازند. به این ترتیب، جمع آوری داده ها تا رسیدن به اشباع ادامه یافت. همزمان با جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل آن ها نیز، ضمن در نظر داشتن معیارهای قابلیت اعتماد (Trustworthiness) انجام شد.یافته ها: یافته ها شامل 4 درون مایه اصلی «آموزش معیوب و جامعه محور نبودن آن، مشکلات مدیریتی و کمبود منابع، عدم تعهد کافی در استادان به عنوان الگو (Role model) و بی انگیزگی دانشجو» بود.نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، ضرورت تغییرات و تحول بنیادین و همه جانبه در برنامه های آموزشی و ارتقای روند آن ها، به نحوی که نیازهای جامعه به صورت برجسته تری در آن ها نمایان باشد، به خوبی احساس شد. همچنین، راهکارهایی جهت افزایش انگیزه در استادان و دانشجویان ارایه گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1633

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 860 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    10-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1843
  • دانلود: 

    823
چکیده: 

زمینه و هدف: با وجود اهمیت استانداردهای آموزشی بومی برای اجرا و ارزشیابی صحیح برنامه های درسی آموزش عالی، بررسی ها نشان می دهد که چنین استانداردهایی در مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان وجود ندارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف کلی تدوین استانداردهای آموزشی پایه برای ارزشیابی و اعتبارسنجی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان انجام شد.روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود و به روش Delphi در سال 1393 انجام گرفت. تعداد 20 صاحب نظر شامل متخصصان نوزادان و آموزش پزشکی، مدیران گروه آموزشی، استادان گروه کودکان، سرپرستاران بخش مراقبت ویژه نوزادان و دانشجویان و دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. در مرحله اول، گویه های مرتبط با استانداردهای آموزشی پایه از طریق مرور گسترده پایگاه های اطلاعاتی استخراج گردید. در مرحله دوم با تشکیل سه جلسه حضوری صاحب نظران در دو دور، استانداردهای آموزشی پایه در حوزه ارزشیابی برنامه برای دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان بر اساس اتفاق نظر تدوین شد. شاخص های اعتبار محتوا و نسبت اعتبار محتوا جهت تحلیل نظرات مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: در نهایت، 20 گویه به عنوان استانداردهای آموزشی پایه برای ارزشیابی برنامه دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان پیشنهاد گردید. بدین ترتیب که در دور اول از مجموع 41 گویه، 25 گویه مورد توافق صاحب نظران قرار گرفت. نتایج آماری در دور دوم نشان داد که شاخص اعتبار محتوا در قسمت بیان واضح بودن، اهمیت داشتن و قابلیت دستیابی به ترتیب 0.94، 0.92 و 0.87 بود.نتیجه گیری: با توجه به این که چک لیست استانداردهای حاضر با نظرسنجی از صاحب نظران رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان تهیه شد، امید است از مقبولیت بالایی برخوردار باشد و بتواند به عنوان الگوی مناسبی برای ارزشیابی برنامه کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان در دانشکده های مجری آن مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1843

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 823 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نویسندگان: 

, ,

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    20-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1708
  • دانلود: 

    835
چکیده: 

زمینه و هدف: دانشجویان خارجی در حین تحصیل با مشکلات آموزشی مختلفی مواجه می شوند که ادامه تحصیل در کشور میزبان را برای آن ها دشوار می سازد. با توجه به اهمیت مشکلات آموزشی دانشجویان خارجی و شناسایی عوامل موثر در کاهش مشکلات آنان، پژوهش حاضر به بررسی مشکلات آموزشی دانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخت.روش کار: این مطالعه از نوع کمی- کیفی بود که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. در بخش کیفی، با 14 نفر از دانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مصاحبه صورت گرفت و در بخش کمی نیز 56 نفر از دانشجویان به شیوه نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم نمونه، انتخاب شدند. از مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسش نامه محقق ساخته برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. داده ها با استفاده از روش مقوله بندی، آمار توصیفی، آزمون های تعقیبی، ANOVA،t  تک متغیره و رگرسیون چند متغیره در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: مشکلات آموزشی دانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بخش کیفی شامل «ضعف در فهم زبان فارسی، متفاوت بودن نظام آموزشی، نامناسب بودن روش تدریس استادان و نارضایتی از کتاب های درسی» بود. در بخش کمی، مشکلات آموزشی در سطح 0.05 معنی دار نبود. همچنین، مشکلات دانشجویان بر حسب فرهنگ و طول اقامت در ایران تفاوت معنی داری داشت.نتیجه گیری: نتایج مربوط به عوامل پیش بینی کننده مشکلات آموزشی نشان داد که مواردی مانند عدم تشابه فرهنگی و حضور کمتر در ایران، پیش بینی کننده می باشد. بر این اساس، با آشنا کردن دانشجویان خارجی با آداب و رسوم ایرانی و برگزاری کلاس های توجیهی در معرفی نظام آموزشی ایران، می توان به ایجاد انگیزه یادگیری و در نتیجه کاهش مشکلات آموزشی آن ها کمک کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1708

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 835 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    34-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1157
  • دانلود: 

    636
چکیده: 

زمینه و هدف: تجویز منطقی داروها توسط پزشکان، از مهم ترین عوامل موثر در درمان صحیح و کامل بیماران است. این مطالعه با هدف بررسی الگوی نسخه نویسی کارورزان در شرف فارغ التحصیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.روش کار: در مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر، طی یک آزمون کتبی، 50 نفر از کارورزان در شرف فارغ التحصیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از نظر الگوی نسخه نویسی در خصوص 30 مورد بالینی شایع مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافته ها: میانگین اقلام دارویی، 2.07 قلم برای هر نسخه بود. 96.8 درصد داروها با نام ژنریک و بقیه با نام تجاری تجویز شده بودند. 97.1 درصد از داروهای تجویز شده، از لیست داروهای اساسی سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده بودند. 5.6 درصد نسخه ها تداخلات دارویی داشتند. داروهای ضد میکروبی، تزریقی و کورتیکواستروئیدها به ترتیب در 47.2، 9.3 و 6.5 درصد از نسخه ها تجویز شده بودند. همچنین، شایع ترین گروه های دارویی در میان اقلام تجویز شده، به داروهای ضد میکروبی و سپس داروهای ضد درد اختصاص داشت.نتیجه گیری: بر اساس استانداردهای پیشنهاد شده توسط سازمان بهداشت جهانی، مطالعه حاضر بیانگر تجویز نابه جای داروهای ضد میکروبی توسط کارورزان دانشگاه علوم پزشکی کرمان می باشد. از این رو، جهت بهبود الگوی نسخه نویسی، باید مداخلات آموزشی لازم برای کارورزان صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1157

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 636 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    41-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1345
  • دانلود: 

    758
چکیده: 

زمینه و هدف: گسترش کمی نظام آموزش عالی بدون توجه به کیفیت، پیامدهای نامطلوبی به همراه دارد. دانشجویان مشتریان اصلی دانشگاه ها هستند و تعیین ادراک آن ها از کیفیت خدمات آموزشی، می تواند اطلاعات با ارزشی را جهت ارتقای کیفیت خدمات آموزشی در اختیار برنامه ریزان قرار دهد. پژوهش حاضر به بررسی وضعیت کیفیت خدمات آموزشی بر اساس مدل SERVQUAL از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرداخت.روش کار: جامعه آماری این مطالعه را 3084 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکیل دادند که 200 نفر از آنان به صورت تصادفی با استفاده از روش توصیفی- همبستگی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها، از پرسش نامه استاندارد SERVQUAL شامل ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات آموزشی (فیزیکی، پاسخگویی، همدلی، اطمینان و تضمین) که دارای 27 سوال بود، استفاده گردید. روایی پرسش نامه با استفاده از روش روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach’s alpha مورد تایید قرار گرفت. داده های حاصل شده به کمک شاخص های آمار توصیفی و آزمون t تک نمونه ای تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: یافته ها حاکی از ارزیابی مثبت دانشجویان پژوهش حاضر از ابعاد فیزیکی، پاسخگویی، قابلیت اطمینان و همدلی بود.نتیجه گیری: نتایج نشان داد، کیفیت در هر پنج بعد خدمات آموزشی، بالاتر از میانگین بود. کمترین و بیشترین میانگین به ترتیب در بعد پاسخگویی و اطمینان مشاهده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1345

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 758 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    49-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2030
  • دانلود: 

    888
چکیده: 

زمینه و هدف: جو آموزشی در کیفیت و کارایی آموزش نقشی اساسی دارد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی دیدگاه کارآموزان و کارورزان در خصوص محیط آموزشی چهار بخش اصلی بالینی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال 1393 بود.روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، فضای حاکم بر محیط آموزشی با استفاده از پرسش نامه استاندارد Dundee Ready Educational Environment Measure) یا (DREEM سنجیده شد. نمونه گیری به صورت سرشماری انجام گرفت و جامعه پژوهشی شامل تمام دانشجویان مقطع بالینی (184 نفر)، در بخش های اصلی داخلی، جراحی، اطفال و زنان سه بیمارستان آموزشی دانشگاه بود. اطلاعات با استفاده از آزمون های تعقیبی Tukey و ANOVA تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: میانگین امتیاز کسب شده از مجموع 200 امتیاز پرسش نامه، 104.83 بود (52.4 درصد). اگرچه تفاوت معنی داری بین امتیازهای کسب شده بخش های اصلی بالینی وجود نداشت، اما بخش های اطفال و زنان به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را به خود اختصاص دادند. در حیطه استادان، تفاوت معنی داری بین بخش های بالینی به دست آمد (P<0.001). بین مقطع تحصیلی و جنسیت با حیطه های محیط آموزشی، ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: محیط آموزشی بخش های بالینی اصلی از دیدگاه دانشجویان، خوب بود. با این وجود، مشکلات قابل توجهی در تمامی حیطه های مورد مطالعه وجود داشت. اطلاعات به دست آمده از این تحقیق می تواند برای شناخت بهتر و حل مشکلات محیط آموزشی دانشکده پزشکی بندرعباس به کار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2030

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 888 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    61-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1364
  • دانلود: 

    657
چکیده: 

زمینه و هدف: ‏اهمیت داشتن کارکنانی با رفتارهای زیست محیطی مناسب به ویژه در سازمان های صنعتی و توجه به دانش و آموزش زیست محیطی آنان بر کسی پوشیده نیست، اما با این وجود، اولویت ندادن به این امر مهم، یکی از عوامل موثر در روند کاهشی بهبود عملکرد زیست محیطی کارخانجات صنعتی می باشد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی دانش زیست محیطی ‏پزشکان و پرستاران شاغل در سازمان پارس جنوبی و شیوه های مناسب آموزش زیست محیطی به آنان انجام شد.روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری مطالعه را کلیه پزشکان و پرستاران شاغل در سازمان پارس جنوبی‏ تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، ‏‏‏تعداد 135 نفر طبق جدول Morgan انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته دانش زیست محیطی بر مبنای دیدگاه Frick و همکاران بود. در نهایت، داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های t، Independent t،Freadman  وx2  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میزان دانش زیست محیطی پزشکان و پرستاران از دیدگاه خودشان در بعد دانش درباره نظام های زیست محیطی نزدیک به حد میانگین بود (به ترتیب 3.1 و 3.3). میزان دانش عمل زیست محیطی پزشکان تا حدودی در اندازه میانگین (3.2) و پرستاران پایین تر از حد میانگین (2.6) به دست آمد. میزان دانش اثربخشی پزشکان و پرستاران بالاتر از میانگین بود (به ترتیب 3.8 و ‏4.3). به طور کلی، پزشکان میزان دانش زیست محیطی خود را کمی بالاتر از میانگین (3.6) و پرستاران در حد میانگین (3.2) بیان نمودند. همچنین، بین میانگین دانش زیست محیطی پزشکان و پرستاران با میانگین معیار در سه بعد مذکور، تفاوت ‏معنی داری وجود داشت.‏‏‏‏ علاوه بر این، تفاوت معنی داری بین میانگین دانش زیست محیطی پزشکان و پرستاران در سه بعد ‏مذکور مشاهده شد. ‏همچنین، رتبه بندی و اولویت دهی پزشکان و پرستاران به روش های مناسب آموزش زیست محیطی با یکدیگر تفاوت داشت. در نهایت، استفاده از آزمون x2 و آمار توصیفی نشان داد که 76 نفر (61 درصد) از افراد مورد مطالعه با آموزش زیست محیطی به صورت اجباری و 48 نفر (39 درصد) نیز با آموزش زیست محیطی به صورت اختیاری موافق بودند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر که نشان دهنده احساس نیاز پزشکان و پرستاران سازمان پارس جنوبی به کسب بیشتر دانش زیست محیطی به طور کلی و دانش عمل زیست محیطی به طور خاص می باشد، پیشنهاد می شود مسوولان ذی ربط ترتیبی اتخاذ نمایند تا مقدمات لازم جهت آموزش زیست محیطی پزشکان و پرستاران این سازمان متناسب با روش های آموزشی رتبه بندی شده توسط هر گروه، فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1364

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 657 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    75-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1314
  • دانلود: 

    657
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش و یادگیری تیمی روش موثری در کسب مهارت های بین فردی است که در مقایسه با سایر روش ها، موجب لذت بیشتر دانشجو از یادگیری می شود. همچنین، مشارکت در امر یادگیری موجب بروز مهارت های حل مساله، رفع مشکلات یادگیری و تفکر انتقادی می گردد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش تیمی درس سیستم های اطلاع رسانی پزشکی بر تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد.روش کار: پژوهش حاضر از نوع مداخله ای نیمه تجربی با روش پیش آزمون و پس آزمون بود و در مدت زمان دو ترم تحصیلی انجام گردید. جامعه آماری مطالعه را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تشکیل دادند. نمونه ها (30 نفر به عنوان گروه مداخله و 30 نفر به عنوان شاهد) به صورت سرشماری و هدفمند و تخصیص گروه های مورد و شاهد به صورت تصادفی انتخاب شدند. پس از انجام مداخله، داده ها جمع آوری گردید و در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: همه دانشجویان ورودی سال 1392 بودند. محدوده سنی نمونه ها 46-23 سال و میانگین سنی آنان، 4.1±29 سال بود. 55.0 درصد آن ها را زنان و 61.7 درصد را افراد مجرد و خوابگاهی تشکیل دادند. میانگین نمره تفکر انتقادی در پایان مداخله از 28.76±262 به 24.9±271 ارتقا یافت و این تفاوت معنی دار بود (P<0.013). اختلاف آماری معنی داری میان میانگین نمره پایانی دانشجویان در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد مشاهده شد (P=0.001).نتیجه گیری: نتایج مطالعه، بیانگر موثرتر بودن به کارگیری روش آموزش تیمی در افزایش مهارت های یادگیری، ارتباطی و تفکر انتقادی دانشجویان و بالاتر بودن میزان رضایت دانشجویان از روش تدریس ارایه شده در مقایسه با روش سخنرانی است. این یافته بر تمایل دانشجویان به یادگیری مشارکتی و فعال در مقایسه با روش های منفعل و یک سویه سنتی تاکید نمود. آموزش تیمی نقش موثری در ارتقای سطح تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دروس ارایه شده در مقایسه با روش های معمول سخنرانی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1314

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 657 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    84-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1622
  • دانلود: 

    802
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از وظایف اصلی دانشگاه ها، ارزیابی برنامه های آموزشی می باشد و میزان توانمندی شغلی دانش آموختگان جهت ارایه خدمات مناسب به افراد جامعه، به میزان تحقق اهداف و برنامه های آموزشی بستگی دارد. این تحقیق با هدف تعیین انطباق محتوای سرفصل های آموزشی دوره کارشناسی بهداشت حرفه ای با جنبه های عملکردی مورد انتظار دانش آموختگان شاغل در منطقه کاشان در سال 1393 انجام گرفت.روش کار: مطالعه حاضر به روش توصیفی- مقطعی بر روی 56 نفر از دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته بهداشت حرفه ای شاغل در منطقه کاشان انجام گردید. نمونه ها به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و سپس با استفاده از یک پرسش نامه محقق ساخته، اطلاعات مورد نیاز در مورد جنبه های عملکردی سرفصل های آموزشی این رشته جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده به روش های آمار توصیفی ارایه گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: کاربرد محتوای دروس تخصصی و پایه این رشته در محیط کار به ترتیب بسیار زیاد و متوسط بود. محتوای 71.1 درصد دروس پایه و 30.0 درصد دروس تخصصی در حیطه دانش علمی و محتوای 15.7 درصد دروس پایه و 54.5 درصد دروس تخصصی در حیطه مهارت عملی ارایه گردید. درس ارگونومی بیشترین کاربرد را در حیطه مهارت عملی و درس مدیریت کمترین کاربرد را در حیطه دانش علمی به خود اختصاص داد. در مجموع، دانش آموختگان از برنامه دوره آموزشی خود رضایت نسبی داشتند.نتیجه گیری: محتوای دروس و برنامه های آموزشی با نیازهای شغلی دانش آموختگان رشته بهداشت حرفه ای تا حدی مطابقت دارد، اما کافی به نظر نمی رسد. انجام اصلاحات منظم برنامه های آموزشی این رشته متناسب با نیازهای شغلی دانش آموختگان پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1622

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 802 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نویسندگان: 

BEIGZADEH AMIN | HAGHANI FARIBA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    107-113
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    550
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

The Department of Education in the United States published a report ighlighting that colleges and universities are faced with a huge number of undergraduate enrollments. The report also expressed worry for class sizes which are reaching unprecedented levels (1). This increase in the number of students is not without its significant drawbacks. McLeod accentuated some of these disadvantages including a tense impersonal relation between teacher and students, the state of discomfort for teaching, and that teachers who teach large classrooms are in a lower status in their institution (2).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 550

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button