زمینه و هدف: آزمون رشد حرکتی درشت-نسخه سوم یک آزمون فرایند-محور سنجش رشد حرکتی کودکان است. هدف مطالعه، ارزیابی روایی و پایایی این ابزار در کودکان سه تا 10 سال اهواز بود.روش بررسی: راهبرد تحقیق توصیفی- هنجاری و طرح تحقیق مقطعی بود. تعداد 1600 کودک سه تا 10 سال شهر اهواز از هشت منطقه به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق آزمون TGMD-3 بود. از روش های آماری تحلیل عاملی، ضریب همبستگی درون طبقه ای و پیرسون استفاده شد.یافته ها: شاخص روایی محتوایی، دامنه ای از 0.80 تا یک را نشان داد. پایایی همسانی درونی خرده آزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 0.85، 0.85 و 0.91 و پایایی آزمون- بازآزمون 0.92، 0.94 و 0.95 بدست آمد. ضرایب پایایی درون ارزیاب خرده آزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 0.98، 0.99 و 0.99 و پایایی بین ارزیاب 0.97، 0.98 و 0.98 بدست آمد. برای ارزیابی روایی سازه، طرح دو عاملی اولریخ از طریق تحلیل عاملی تاییدی، تایید شد. ضرایب همبستگی خرده آزمونها با سن مثبت و بالا بود.نتیجه گیری: با توجه به تایید روایی و پایایی آزمون TGMD-3، می توان با اطمینان برای ارزیابی رشد حرکتی کودکان اهواز اسفاده کرد. همبستگی خرده آزمونها با سن از قابلیت تمایز سنی و ماهیت رشدی آزمون حمایت می کند. نتایج تحقیق محدود به جامعه فعلی است و نماینده تمام ایران نیست. مطالعات آینده بایستی بر اساس تنوع فرهنگی مناطق دیگر، ویژگیهای این آزمون را ارزیابی کنند.