زمینه: به دلیل اینکه کسب وکار دارای اثرات اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی است، توجه به مسوولیت پذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسب و کار ضروری است. براین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی مسوولیت پذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسب وکار در پنج استان کشور در میان بنگاه های بخش کشاورزی اجرا شد.روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مدیران بنگاه های پنج استان کشور شامل کرمانشاه، فارس، زنجان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد بود که از میان آنها 150 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها توسط پرسشنامه گردآوری شدند و برای تجزیه تحلیل آنها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و آزمون کروسکال والیس استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که 4.65 درصد از بنگاه ها دارای مسوولیت پذیری اجتماعی شرکتی پایین تر از میانگین (33.4) بودند. همچنین، وضعیت اخلاق کسب وکار در میان 52 درصد از بنگاه ها بالاتر از میانگین (32.4) بود. رابطه مثبت و معناداری میان مسوولیت پذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسب وکار با سن مدیر، تعداد کارکنان و سابقه فعالیت مدیر در بنگاه وجود داشت. همچنین، نتایج بیانگر وجود تفاوت معنادار میان میانگین اخلاق کسب وکار و مسوولیت پذیری اجتماعی شرکتی از نظر جنسیت و رشته تحصیلی مدیر، محل استقرار و نوع بنگاه بود.نتیجه گیری: در زمینه مسوولیت پذیری اجتماعی شرکتی، برنامه های اجرایی در خصوص مسوولیت پذیری نسبت به برخورداران اجتماعی و غیراجتماعی از قبیل سازمان های مردم نهاد و محیط زیست در اولویت تدوین قرار دارد. همچنین، در تدوین منشور اخلاق کسب و کار، هنجارهای مربوط به قیمت و توزیع و همچنین، هنجارهای مربوط به تعهد و افشاء اطلاعات محصول نیاز به توجه جدی دارد.