Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,062
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اصول اخلاقی کسب وکار، مسوولیت اجتماعی و عملکرد شرکت ها

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 115

چکیده

 زمینه: در پژوهش حاضر نخست اثر اخلاق کسب وکار و مسوولیت اجتماعی سازمان ها را در کسب مشروعیت اجتماعی و مزیت رقابتی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس در شرایطی که افول اخلاقی در جامعه حاکم است جهت و شدت اثر رعایت اخلاق کسب وکار و مسوولیت اجتماعی در بهبود عملکرد سازمان مورد بررسی قرار گرفته است.روش: تحقیق حاضر, کاربردی از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش, مدیران مالی شرکت های فعال در فعالیت های تولیدی و غیرتولیدی در سال 1393 بوده که 50 شرکت با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از جامعه آماری انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد سی پتی می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها از رگرسیون چند متغیره استفاده شد.یافته ها: سازمان هایی که مسوولیت اجتماعی دارند نسبت به سایر رقبا مزیت رقابتی بیشتری کسب می کنند. اما سازمان هایی که اصول اخلاقی کسب وکار را رعایت می کنند نسبت به سایر رقبا هیچ مزیت رقابتی کسب نمی کنند. رعایت مسوولیت اجتماعی باعث کسب مشروعیت توسط جامعه می شود. اما سازمان هایی که اصول اخلاقی کسب وکار را رعایت می کنند هیچ مشروعیتی توسط جامعه کسب نمی کنند.در جامعه ای با افول اخلاقی, سازمان هایی که مسوولیت اجتماعی بالایی دارند, دارای مزیت رقابتی و مشروعیت بالای اجتماعی می باشند. و سازمان هایی که اخلاق در کسب وکار را رعایت می کنند, هم مزیت رقابتی و هم مشروعیت اجتماعی کسب می کنند.نتیجه گیری: در شرایط افول اخلاقی توجه عموم جامعه به رعایت اصول اخلاقی توسط سازمان ها بیشتر می شود. ارزش های درون سازمانی مانند رعایت اصول اخلاق کسب وکار که در شرایطی که اخلاق بر جامعه حاکم است کمتر مورد توجه عموم مردم است, در شرایط افول اخلاقی از فاکتورهای اساسی در بهبود عملکرد سازمان ها (مشروعیت اجتماعی و مزیت رقابتی) محسوب می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اعتمادی، حسین، سپاسی، سحر، و بسحاق، محمدرضا. (1395). اصول اخلاقی کسب وکار, مسوولیت اجتماعی و عملکرد شرکت ها. اخلاق در علوم و فناوری، 11(3)، 107-115. SID. https://sid.ir/paper/122797/fa

    Vancouver: کپی

    اعتمادی حسین، سپاسی سحر، بسحاق محمدرضا. اصول اخلاقی کسب وکار, مسوولیت اجتماعی و عملکرد شرکت ها. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1395؛11(3):107-115. Available from: https://sid.ir/paper/122797/fa

    IEEE: کپی

    حسین اعتمادی، سحر سپاسی، و محمدرضا بسحاق، “اصول اخلاقی کسب وکار, مسوولیت اجتماعی و عملکرد شرکت ها،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 11، no. 3، pp. 107–115، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122797/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا