Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

کردفیروزجایی یارعلی

نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    11-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5860
  • دانلود: 

    1224
چکیده: 

در تاریخ فلسفه، درباره حقیقت نفس و چگونگی حدوث آن، دو گروه به طرح دیدگاه پرداخته اند: 1) مشاییان؛ 2) صدراییان. مشاییان «نفس» را روحانیه الحدوث و روحانیه البقا می دانند، اما صدراییان آن را جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا می پندارند. تصور می شود فارابی نیز که یکی از مشاییان به حساب می آید، همین قول را پذیرفته است؛ ولی در حقیقت، این طور نیست و او را باید قائل به حدوث جسمانی نفس دانست. فارابی بر آن است که انسان یکی از اجسام، و مرکب از ماده و صورت است. از نظر او، نفس انسان در ابتدای تکون در ماده حادث می شود و تا زمانی که به مرتبه تعقل نرسد، همچنان مادی و جسمانی است. آن عده از انسان ها که به درک معقولات، و مرتبه تجرد می رسند، و دارای نفس غیر مادی اند، به عقول فناناپذیر می مانند؛ اما سایر نفوس نظیر بقیه صورت های هیولانی، با فروپاشی ماده و بدن، فاسد می شوند و سرانجام همچون جانوران نابود می گردند (از این رو، پس از مرگ، زنده نیستند و بهشت و جهنم ندارند.)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5860

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1224 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مومنی مصطفی | بهشتی احمد (عارف)

نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    27-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    813
  • دانلود: 

    498
چکیده: 

قاضی سعید که از حکمای بعد از ملاصدراست، در مباحث فلسفی، نظریاتی دارد که با آرای ملاصدرا و ابن سینا معارض است. در موضوع ادراک، او نظر صدراییان و مشاییان را باطل دانسته و گفته که ادراک نه حصولی است و نه حضوری (به معنای مشهور)؛ وی معنای جدیدی از «حضور» ارائه می دهد، بدون اینکه مراد خود را توضیح دهد. وی همچنین در باب حدوث نفس بر مسلک ابن سینا (روحانیه الحدوث بودن نفس) رفته، و در مساله معاد، با قول ابن سینا و ملاصدرا مخالفت ورزیده و به زعم خود قول دیگری ارائه کرده است.در نوشتار حاضر، این سه مساله را از دیدگاه قاضی سعید بررسی کرده و نشان داده ایم که در همه این مسائل، نظر وی مبتنی بر حرکت جوهری و به تبع آن اصالت وجود بوده است. وی اتحاد عاقل با معقول و حاس با محسوس را قبول دارد، در حالی که حرکت جوهری را قبول ندارد. او همچنین، با صراحت، قول به اصالت وجود را باطل دانسته و بر اصالت ماهیت رفته است. لذا، تناقضات زیادی در نظریات وی به چشم می خورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 813

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 498 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

مفتونی نادیا

نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    55-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    840
  • دانلود: 

    232
چکیده: 

فارابی اگرچه به نحو مدون و معنون وارد مساله نقد خیال نشده است، اما با عرضه این مساله بر آثار وی می توان به نتایجی دست یافت. مساله نقد خیال متعلق به گستره فلسفه هنر می باشد و این گونه طراحی مساله و تلاش برای حل آن، گامی در جهت توسعه فلسفه هنر اسلامی یا فلسفه هنر حکمای مسلمان است و از اهمیت راهبردی در تحلیل و نقد آثار هنری برخوردار می باشد. فارابی در نقد خیال با ملاک های صدق و کذب، زیبایی و زشتی، و خوبی و بدی دارای دیدگاه است و سرانجام همه این ملاک ها را در ترازوی سعادت ارزیابی می کند. البته مفهوم صدق و کذب معطوف به صور خیال با صدق و کذب ناظر به قضیه و خبر تفاوت اساسی دارد. داور و حکم کننده در مقام سنجش خیال با ملاک های زیبایی و سعادت، تنها قوه ناطقه است و قوای خیالی صلاحیت این داوری را ندارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 840

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 232 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

معلمی حسن

نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    75-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2560
  • دانلود: 

    922
چکیده: 

برای طبقه بندی علوم، معیارها و ضوابطی وجود دارد که یکی از آنها، در باب رابطه موضوع علم و محمول مسائل علم است که با عنوان «عرض ذاتی» شناخته می شود. در تعریف «عرض ذاتی»، و معیار آن، دیدگاه های مختلفی بیان شده که از میان آنها، تفسیر عرض ذاتی به «محمولاتی که اسناد آنها به موضوع علم یا موضوع مسائل علم اسناد حقیقی باشد» بهترین دیدگاه است. مقاله حاضر، با پذیرش این دیدگاه، دیدگاه های دیگر را نیز نقد و بررسی کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2560

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 922 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    101-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2376
  • دانلود: 

    557
چکیده: 

کیفیت علم خداوند به اشیا (پیش و پس از ایجاد)، همواره، یکی از مسائل مهم فلسفه اسلامی بوده که دو نظریه ابن سینا و ملاصدرا درباره آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. ابن سینا با توجه به نظام فلسفی خود، علم باری تعالی را از طریق صور ارتسامی طرح ریزی می کند؛ ولی ملاصدرا با استفاده از قاعده «بسیط الحقیقه»، و بنابر مبانی بدیع حکمت متعالیه (به ویژه اصالت وجود)، نظریه «علم اجمالی در عین کشف تفصیلی» را مطرح می سازد.نگارش مقاله حاضر، نخست با هدف تبیین و تحلیل معناشناختی نظریه ملاصدرا انجام می گیرد. سپس، به بررسی مبانی و اصولی خواهیم پرداخت که ملاصدرا را به نظریه خاص خود رهنمون ساخته است. در نهایت، بررسی خواهیم کرد که: آیا سخن ملاصدرا آخرین نظریه در این مساله است یا اینکه می توان با نقد و تحلیل آن به نظریه دیگری رسید؟ به همین مناسبت، نظریه علامه طباطبائی را مطرح کرده و مقایسه ای اجمالی بین آن و نظریه ملاصدرا ارائه داده ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2376

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خوشدل روحانی مریم

نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    137-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1419
  • دانلود: 

    630
چکیده: 

همواره، یکی از اصلی ترین مسائل فلسفه و کلام بحث «پیدایش عالم» بوده است که در ادوار مختلف تاریخی، اندیشمندان مواجهه گوناگونی با آن داشته اند.علامه دوانی به عنوان یکی از نمایندگان مکتب فلسفی شیراز (در قرن های نهم و دهم)، با اعتقاد به اصالت ماهیت و طرح نظریه «ذوق تاله»، به طرح حدوث دهری عالم پرداخت که نظریه ای خاص در باب آفرینش عالم است. تلقی وی درباره حدوث دهری تفاوت مهمی با متکلمان و فلاسفه دارد. از نظر وی، «عالم دهر» جهانی لایتغیر و محیط بر عالم زمان است که موجودات آن فاقد زمان، سیلان، و مقدار می باشند. ملاصدرا (نماینده برجسته مکتب اصفهان)، با اعتقاد به اصالت وجود و طرح حدوث تدریجی زمانی، به تلقی جدیدی در مورد حدوث عالم دست می یابد. تفسیر وی از حدوث ذاتی نیز با توجه به نظریه فقر وجودی «امکان فقری»، متفاوت با نظر سایر فلاسفه است. حاج ملاهادی سبزواری (فیلسوف مکتب خراسان)، با رویکردی کاملا عرفانی، نظریه حدوث اسمی را مطرح نموده است. این مقاله نقش اصالت وجود یا ماهیت را در شکل گیری نظریه «حدوث» نزد حکمای یادشده بررسی می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1419

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 630 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    167-187
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    918
  • دانلود: 

    216
چکیده: 

کلمه «جعل» معانی گوناگونی دارد. افاده اصل واقعیت در معنای جعل مورد اتفاق حکمای مسلمان است؛ اما مصداق اصل واقعیت، یعنی وجود، ماهیت یا صیرورت، محل نزاع می باشد. متاخران در تبیین نظر حکمای مشایی و اشراقی نیز وحدت نظر ندارند. عده ای صیرورت را، و گروهی ماهیت را متعلق جعل در اندیشه متقدمان مسلمان دانسته اند. برخی نیز بر این باورند که از آثار این بزرگان، بوی مجعولیت وجود به مشام می رسد. در حکمت متعالیه، بر پایه اصالت وجود و تقسیم دوضلعی آن به رابط و مستقل، ملاک مجعولیت رابط بودن است؛ از این طریق، مجعولیت ماهیت و اتصاف منتفی می گردد. نظر نهایی صدرایی در تحلیل رابطه علی و معلولی به اینجا می رسد که تنها یک وجود حقیقی و نفسی محقق است که آن ذات خداوند می باشد، و ماسوا تجلیات و شئونات او هستند. در این صورت، مجعولیت نیز مصداقی نخواهد داشت. وجود حقیقی خداست که فوق جعل است و بقیه، وجود حقیقی نداشته و دون جعل اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 918

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 216 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0