مقدمه: از آنجا که استفاده از بازی های الکترونیکی خشونت آمیز به عنوان منبعی استرس زا به طور گسترده در میان کودکان و بزرگسالان رواج یافته است، پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر انواع بازی های رایانه ای با محتوای متفاوت خشونت بر سلامت دختران و پسران مقطع راهنمایی انجام شد.روش: این پژوهش مطالعه ای تجربی از نوع پیش - و پس آزمون با گروه کنترل است. به این منظور 209 دانش آموز با دامنه سنی 15-12سال به روش نمونه برداری تصادفی چندمرحله ای از میان مدارس راهنمایی مناطق 22 گانه شهر تهران انتخاب و به 9 گروه تقسیم شدند. 8 گروه به مدت 40 دقیقه به بازی با انواع بازی های رایانه ای درجه بندی شده از نظر محتوای خشونت (در دو سطح؛ با - و بدون موسیقی) پرداختند. درجه حرارت بدن 10 دقیقه قبل از شروع بازی و 5 دقیقه مانده به پایان بازی و کورتیزول ترشحی و IgA ترشحی، 5 دقیقه بعد از بازی به عنوان شاخص های سلامتی آزمودنی های گروه های آزمایشی و گروه کنترل (بدون بازی و در حالت استراحت) اندازه گیری شد. همچنین کلیه آزمودنی ها به گویه های پرسش نامه شخصیت نوجوانان آیزنک پاسخ دادند.یافته ها: بازی های رایانه ای پرخشونت باعث کاهش سطح IgA ترشحی، افزایش کورتیزول و افزایش درجه حرارت بدن به واسطه وارد شدن استرس حاد به بدن با توجه به سنخ شخصیتی و جنسیت شدند.نتیجه گیری: شاخص های سلامتی یا تغییرات نوروایمونواندوکرینی آزمودنی ها، متاثر از وجود یا عدم وجود موسیقی متن بازی، نوع بازی از نظر محتوای خشونت، سنخ شخصیتی و جنسیت آزمودنی ها است.