Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    287-292
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2610
  • دانلود: 

    1295
چکیده: 

مقدمه: در این پژوهش، اثربخشی معنی درمانی به شیوه گروهی بر افزایش امید به زندگی بیماران سرطانی بیمارستان شفای اهواز مورد بررسی قرار گرفت.روش: این پژوهش، مطالعه نیمه تجربی پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل افراد زیر 45 سال مبتلا به سرطان بودند که در خرداد 1386 در بیمارستان شفای شهر اهواز تحت درمان قرار داشتند. روش نمونه گیری سرشماری بود. ابتدا از کلیه افراد آزمون امید به زندگی میلر گرفته شد؛ سپس تعداد 40 نفر از جامعه فوق که کمترین نمره را در این آزمون کسب کرده بودند، انتخاب شدند. از این تعداد، 20 نفر (دو گروه 10 نفری) برای گروه آزمایش و 20 نفر برای گروه گواه به صورت تصادفی ساده برگزیده شدند. روش معنی درمانی طی 10 جلسه 45 دقیقه ای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس از اتمام جلسات پس آزمون روی دو گروه آزمایش و گواه اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کوواریانس و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. در این پژوهش سطح معنی داری P<0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس، بین میانگین نمره های پس آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0.001).نتیجه گیری: معنی درمانی به شیوه گروهی باعث افزایش امید به زندگی بیماران سرطانی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2610

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1295 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    331-338
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1041
  • دانلود: 

    606
چکیده: 

مقدمه: این پژوهش به منظور بررسی ارتباط ابعاد فرهنگ سازمانی با فشار روانی شغلی (علایم فشار روانی و منابع فشار روانی) کارکنان شرکت پالایش نفت تبریز انجام شد.روش: از کارکنان شرکت پالایش نفت تبریز، 248 نفر به روش نمونه گیری تصادفی، به عنوان گروه آزمون انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش (فرهنگ سازمانی و فشار روانی شغلی) از پرسش نامه های فرهنگ سازمانی و پرسش نامه علایم فشار روانی و منابع فشار روانی شغلی استفاده شد.یافته ها: بین فرهنگ سازمانی و فشار روانی شغلی همبستگی منفی وجود داشت (P<0.01). خرده مقیاس فرهنگ سازمانی مشارکتی، %21 واریانس فشار روانی شغلی و خرده مقیاس های فشار روانی (علایم فشار روانی، سبک باری نقش، تعارض در بین همکاران، بیگانگی، سنگین باری نقش، محیط کار و فقدان کنترل) %32 واریانس فرهنگ سازمانی کارکنان را تبیین کردند. بین میزان فرهنگ سازمانی در ابعاد مختلف آن با ابعاد مختلف فشار روانی شغلی رابطه تعاملی وجود داشت.نتیجه گیری: با وجود کم بودن فشار روانی، فرهنگ سازمانی مشارکتی در درازمدت می تواند برای جلوگیری از ایجاد فشار روانی مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1041

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 606 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    301-310
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    874
  • دانلود: 

    324
چکیده: 

مقدمه: از آنجا که منابع انسانی از مهمترین سرمایه های هر سازمانی به شمار می روند، بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با این منابع که می توانند بر عملکرد سازمانی آنها موثر باشند، از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است. بر این اساس هدف این پژوهش بررسی تعامل بین شخصیت و سبک های فراانگیزشی کارکنان یک مرکز دولتی در عملکرد شغلی آنهاست.روش: در این پژوهش 327 نفر از کارمندان رسمی مرد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سیاهه 5 عاملی شخصیت، نیمرخ سبک های فراانگیزشی آپتر و بازخورد جامع استفاده شد. داده ها بوسیله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شدند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که سبک های فراانگیزشی بر اساس ویژگیهای شخصیتی، و ویژگیهای شخصیتی بر اساس سبک های فراانگیزشی در پیش بینی عملکرد شغلی نقش واسطه ای دارند. بنابراین نتایج مبین تعامل بین سبک های فراانگیزشی و ویژگیهای شخصیتی در عملکرد شغلی می باشد.نتیجه گیری: نتایج پژوهش در راستای معدود پژوهش های صورت گرفته در این زمینه بود. بر اساس نتایج بدست آمده می توان از ویژگیهای شخصیتی بعنوان عاملی در استخدام نیروی انسانی و استفاده از برنامه های انگیزشی مناسب با سبک های کارکنان بعنوان عاملی برای بهبود عملکرد شغلی در سازمان استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 874

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 324 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    257-264
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2281
  • دانلود: 

    1097
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانگری کودک محور گروهی در کاهش نشانه های برونی سازی شده در کودکان پیش دبستانی اجرا شد.روش: پس از غربالگری اولیه 120 کودک پیش دبستانی در سه مهد کودک با استفاده از فرم فهرست رفتاری کودک(CBCL) ،10  کودک که بالاترین نمره را در مقیاس برونی سازی شده این فهرست به دست آورده بودند، به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شدند. مربیان این کودکان نیز پیش از شروع مداخله، فرم گزارش معلم (TRF) را تکمیل کردند. سپس گروه نمونه در قالب گروه های دونفره، 16 جلسه بازی درمانگری را در مدت 8 هفته دریافت کرد. مادران این کودکان در پایان جلسه های چهارم، هشتم، دوازدهم و شانزدهم بار دیگر فرم CBCL را تکمیل کردند و مربیان نیز بار دیگر به تکمیل فرم TRF پرداختند.یافته ها: تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر نشان داد که بر اساس ارزیابی مادران، نمره مقیاس برونی سازی شده کودکان و زیرمقیاس رفتار پرخاشگرانه، به طور معنی داری کاهش یافت. مقایسه میانگین های نمره های TRF در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون نیز حاکی از کاهش معنی دار مشکلات برونی سازی شده کودکان بود. تفاوت میانگین نمره های پس آزمون اول و دوم و نیز پس آزمون سوم و چهارم در مقیاس برونی سازی شده و هر دو زیرمقیاس رفتار پرخاشگرانه و نادیده گرفتن قوانین معنی دار بود.نتیجه گیری: بازی درمانگری کودک محور روش موثری برای کاهش مشکلات رفتار برونی سازی شده از کودکان به حساب می آید و به نظر می رسد که این شیوه بر رفتارهای پرخاشگرانه تاثیر بارزتری دارد. افزون بر این بیشترین بهبود در فاصله جلسه های نخست و جلسه های پایانی مشاهده می شود و روند کاهش مشکلات در جلسه های میانی کمتر محسوس است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2281

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1097 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    311-316
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1079
  • دانلود: 

    621
چکیده: 

مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش آرام سازی بر کیفیت زندگی همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه انجام شد.روش: این مطالعه به صورت نیمه تجربی و از نوع کارآزمایی بالینی است که تعداد 28 نفر از همسران جانبازان شهر تهران در آن مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه ها به طور تصادفی در دو گروه مداخله و گروه شاهد تقسیم شدند و برای گروه مداخله، برنامه آموزش گروهی آرام سازی طی یک هفته و در سه جلسه دوساعته انجام شد؛ برای گروه شاهد هیچ گونه آموزشی ارایه نگردید. سپس، کیفیت زندگی هر دو گروه در مرحله قبل، 6 هفته بعد (مرحله پیگیری) و 12 هفته پس از مداخله یعنی مرحله نهایی توسط پرسش نامه کیفیت زندگی فرم کوتاه شده  SF36تعیین شد. در نهایت، داده ها به وسیله SPSS 11 و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: بر اساس نتایج آزمون T مستقل، میانگین نمره کل کیفیت زندگی قبل از انجام مداخله در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت (P>0.05)، اما پس از مداخله، همین آزمون اختلاف معنی داری بین دو گروه نشان داد (P<0.001). آزمون T زوجی، اختلاف میانگین نمره کیفیت زندگی قبل و بعد از مداخله را در گروه آزمون معنی دار نشان داد (P<0.001). همچنین، طبق نتایج آزمون آنوا، بین میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه مداخله در هر سه مرحله اختلاف معنی داری وجود داشت (P<0.001).نتیجه گیری: برنامه آموزش آرام سازی در ارتقای سطح کیفیت زندگی همسران جانبازان موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1079

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 621 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

JAFARI SEDIGHEH | YAZDI S.M. | HOSSEINIAN SIMIN

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    262
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: This research was to investigate the relationship between dimensions of organizational culture and job stress among oil refining company staffs. Method: A sample of 248 staffs randomly selected from oil refining company and filled two questionnaires; namely organizational culture and symptom of stress & sources of stress. Results: The overall results showed significant negative correlation between dimensions of organizational culture and job stress dimensions (p<0.01). 21% of variances of job stress were predicted by cooperative organizational culture subscale and 32% of variances of organizational culture were predicted by job stress subscale (symptom of stress, under load role, conflict between coworkers, loneliness, over load role, work environment, lack of control). There was an interaction between organizational culture and symptom of stress. Conclusion: However, the job stress scores are low, but on the long run, it is better to increase the cooperative organizational culture in order to reduce job stress.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    271-277
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1357
  • دانلود: 

    1111
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مولفه های حافظه کاری (مجری مرکزی، مدار آوایی و بخش دیداری - فضایی) در عملکرد جمع ذهنی کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش: 30 نفر از دانش آموزان دختر پیش دبستانی مدارس ابتدایی شهر زنجان با دامنه هوشی 115-100 به صورت تصادفی انتخاب و با تکالیف فراخنای ارقام وارونه، فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای کرسی و مسایل جمع ذهنی (استاندارد و غیراستاندارد) با ارایه به شکل کلامی و غیرکلامی مورد آزمون قرار گرفتند.یافته ها: طبق نتایج تحلیل آماری با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، فراخنای ارقام وارونه (مجری مرکزی) با عملکرد در مسایل کلامی غیراستاندارد و فراخنای ارقام مستقیم (مدار آوایی) با عملکرد در مسایل کلامی استاندارد رابطه داشتند. هیچ-کدام از مولفه های حافظه کاری با عملکرد در مسایل غیرکلامی رابطه نداشتند.نتیجه گیری: مجری مرکزی در مورد مسایل غیراستاندارد که نیاز به بازداری اطلاعات نامربوط و محرک های مزاحم دارد نقش مهمی در کنترل توجه ایفا کرده و عملکرد را به حداکثر می رساند. اما در مورد مسایل استاندارد که چنین ضرورتی وجود ندارد و فقط نیازمند نگهداری اعداد و درخواست های مساله است، مدار آوایی نقش مهمی ایفا می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1111 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    828
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: This research studied the efficacy of group logotherapy on life expectation in patients suffering from cancer at Shafa hospital in Ahvaz. Method: This is a semi-experimental with control group study. Samples included 40 patients bellow 45 years that were under treatment in June 2007 at Shafa hospital of Ahvaz. Samopling method was head counting. At first, all the patients passed the Miller life expectation test. Then, 40 patients with the least scores were selected as sample group and were divided randomly to two 20 member experimental and control groups. The experimental group received group logotherapy in 10 sessions each lasted 45 minutes (one session each week). After that, Miller inventory life expectation was administrated again as the post-test to all samples. Data was analyzed using analysis of variance. The significance level was p<0.05. Results: There was significant differences between increasing life expectation in both experimental and control groups (p<0.001). Conclusion: Group logotherapy increases life expectation in patients suffering from cancer.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 828

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    317-324
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1156
  • دانلود: 

    747
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سه سازه روان شناختی افسردگی، اضطراب و تنیدگی با راهبردهای مقابله با تنیدگی در دانشجویان اجرا شد.روش: نمونه ای مشتمل بر 251 نفر از دانشجویان (194 زن و 57 مرد) به طور تصادفی انتخاب شد و با استفاده از مقیاس DASS و پرسش نامه راهبردهای مقابله کارور مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای بررسی داده ها ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و نیز تحلیل واریانس یک طرفه به کار گرفته شد.یافته ها: بین راهبرد مقابله ای مساله مدار و افسردگی و اضطراب و تنیدگی رابطه منفی معنی دار و بین راهبرد مقابله ای هیجان مدار منفی و افسردگی و اضطراب و تنیدگی رابطه مثبت معنی دار وجود داشت.نتیجه گیری: مقابله های مساله مدار و هیجان مدار مثبت می تواند در درازمدت نقش موثری در کاهش سطح اضطراب و افسردگی و تنیدگی فرد ایفا نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1156

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 747 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    325-330
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1148
  • دانلود: 

    669
چکیده: 

مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر هنجاریابی، بررسی روایی و اعتبار پرسش نامه باور به مهارت ها یا خودکارآمدی حرفه ایی (SCI) در دانشجویان دانشگاه اصفهان بود.روش: نمونه پژوهش 420 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که از هفت دانشکده (از هر دانشکده 60 نفر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی انتخاب شدند و پرسش نامه باور به مهارت ها روی آنها اجرا شد. روش مورد استفاده در این پژوهش آمار توصیفی شامل محاسبه نمراتT ، رتبه درصدی و ضریب همبستگی بود. جدول هنجار درصدی و استاندارد نیز برای دانشجویان تهیه شد.یافته ها: اعتبار آزمون به روش آلفای کرونباخ بین 0.75 تا 0.82 و به روش بازآزمایی بین 0.71 تا 0.84 محاسبه شد. ضرایب روایی یعنی همبستگی بین دو پرسش نامه باور به مهارت ها و پرسش نامه استرانگ دارای دامنه ایی بین 0.45 تا 0.72 و در سطح 0.01 معنی دار بود.نتیجه گیری: پرسش نامه باور به مهارت ها ابزار معتبری برای ارزیابی میزان باور افراد از حیطه های شغلی است و می توان در راهنمایی و مشاوره هدایت شغلی و تحصیلی از آن استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 669 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    237
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Since human resources are one of the most important wealth in any organization, studying and identifying related factors to these resources that influence on organizational performance, is from most important worries. On this basis the purpose of this study is Examining Interaction between Personality and Metamotivational Styles of one of government centers personnel on their Job Performance.Method: for this purpose 327 male personnel selected by on available sampling method. Data was collected via 5factor personality inventory, Apter metamotivational styles profile and 360 degree feedback. Data was analyzed by Pearson correlation coefficient and path analysis.Results: the results showed metamotivational styles based on personality, and personality based on metamotivational styles have mediating role in prediction of job performance. So result supported the interaction between metamotivational styles and personality on job performance. Conclusion: the results of this study were supported by few studies that have done in this field. Based on the results can use from personality characteristics as a factor for employment of human force and use of motivational programs appreciated to personnel,s styles as a factor for improvement of job performance in organization.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 237

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    265-270
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1113
  • دانلود: 

    618
چکیده: 

مقدمه: استفاده از آزمون های سایکوفیزیکی برای سنجش عملکرد ثانویه ذهنی، از جمله توجه انتخابی در افراد سالم و بیمار تکنیکی پرکاربرد در حوزه روان شناسی و به خصوص روان شناسی عصب شناختی به حساب می آید. آزمون «کاوش نقطه» یکی از آزمون هایی است که برای سنجش توجه انتخابی در گستره ای از اختلالات افسردگی و اضطراب کاربرد فراوانی دارد. مبنای این آزمون، استفاده از واژه ها به عنوان محرک های روان شناختی است که به دلایل زبانی و فرهنگی محدودیت هایی ایجاد می کند. در این مطالعه، نسخه تغییریافته ای از این روش با جایگزینی کلمات با چهره های هیجانی ابداع شد و روایی و اعتبار آن مورد بررسی قرار گرفت.روش: نسخه تغییریافته آزمون کاوش نقطه در گروه نمونه ای شامل 40 آزمودنی سالم و بزرگسال مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: نتایج به دست آمده نشان دهنده اعتبار بالای محرک های تصویری مورد استفاده در این آزمون و همچنین اعتبار پاسخ آزمودنی ها در برابر عکس ها بود. به علاوه، نمرات به دست آمده در مورد توجه، ارتباط معنی داری با سطح سواد و جنسیت آزمودنی ها نداشت که نشان دهنده توان این آزمون در سنجش توجه انتخابی، مستقل از متغیرهای جمعیت شناختی بود.نتیجه گیری: آزمون به کار گرفته شده در این پژوهش اعتبار قابل قبولی برای پژوهش های بین فرهنگی دارد و استفاده از آن به سایر پژوهشگران توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1113

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 618 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    293-299
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1132
  • دانلود: 

    722
چکیده: 

مقدمه: هدف این تحقیق بررسی مقایسه ای هویت یابی عقیدتی و بین فردی دانشجویان دختر در بافتار دانشگاه بود.روش: دو گروه 96 نفره از دانشجویان دختر ترم اول (18 و 19ساله) و آخر (23 و 24ساله) با استفاده از روش خوشه ای تصادفی و دو گروه 60 و 51 نفره از همتایان غیردانشگاهی شان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند و پرسش نامه های هویت یابی آدامز (EOM-EIS2) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش مجذور کای یک سویه و دوسویه تحلیل شدند.یافته ها: تفاوت های معنی داری میان هویت یابی بین فردی دانشجویان ترم آخر و همتایان غیردانشگاهی شان و نیز میان هویت یابی عقیدتی و بین فردی دانشجویان ترم اول و آخر به دست آمد. در حال که اختلاف معنی داری بین گروه آزمون و کنترل سال اول مشاهده نشد. بررسی های یک سویه نیز حاکی از تجمع افراد کل گروه ها در منزلت بحران زده بود.نتیجه گیری: بافتار دانشگاه با روند هویت یابی عقیدتی و بین فردی دانشجویان تاثیر رابطه مثبت دارد و این تاثیر در هویت یابی بین فردی بارزتر است. کلیه جوانان دانشگاهی و غیردانشگاهی در دامنه سنی 18 تا 24 سال از نظر هویت یابی در منزلت بحران زده هستند و روند هویت یابی طی این سال ها بسیار کند پیش می رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 722 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    339-344
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1385
  • دانلود: 

    841
چکیده: 

مقدمه: هدف این پژوهش بررسی عملکرد حافظه فعال در دانشجویان با علایم افسردگی بالا و عادی بود.روش: نمونه مورد بررسی 82 نفر (41 نفر با نمرات افسردگی بالا و 41 نفر عادی ) دانشجوی دختر دانشگاه تربیت معلم تهران (پردیس کرج) بودند که گروه افسرده با شیوه غربالگری و گروه عادی به صورت تصادفی انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری افسردگی آزمودنی ها از سیاهه افسردگی بک (BDI) و مصاحبه بالینی و برای ارزیابی ظرفیت حافظه فعال از نمایه حافظه فعال (WMI) بهره گرفته شد. در تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد.یافته ها: بین افسردگی و ظرفیت حافظه فعال ارتباط معکوس معنی دار وجود داشت؛ بین دو گروه افسرده و عادی در ظرفیت حافظه فعال تفاوت معنی دار وجود داشت، به نحوی که عملکرد گروه افسرده در تمام زیرمقیاس های حافظه فعال پایین تر از گروه عادی بود.نتیجه گیری: پاسخ دهی کند و حساسیت نسبت به پیچیدگی تکلیف از مشکلات بارز افراد افسرده در تکالیف حافظه فعال است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1385

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 841 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    279-286
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2116
  • دانلود: 

    1166
چکیده: 

مقدمه: هدف اول این مطالعه بررسی کاربردپذیری نظریه خودمدیریتی روانی استرنبرگ در موقعیت های تحصیلی روی دانشجویان ایرانی و هدف دوم آن بررسی سودمندی اندازه گیری سبک های فکری (اصطلاحی کلی که دربردارنده مفاهیمی از قبیل سبک های شناختی، یادگیری و تفکر است) علاوه بر اندازه گیری مفهوم شخصیت بود.روش: پرسش نامه سبک های تفکر و پرسش نامه پنج رگه شخصیت روی 419 دانشجو (214 پسر و 205 دختر) اجرا شد. به منظور تحلیل داده ها به ترتیب از ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد.یافته ها: دیدگاه استرنبرگ درباره روایی نظریه خودمدیریتی روانی در موقعیت های تحصیلی در فرهنگ های مختلف از جمله فرهنگ ایران قابل حمایت بود. علاوه بر این، بررسی سبک های تفکر علاوه بر بررسی مفهوم شخصیت در دو سطح مفهومی و تجربی قابل دفاع و معنی دار بود.نتیجه گیری: با وجود همپوشی نظام دار بین سبک های فکری و شخصیت، مطالعه سبک های فکری و شخصیت به طور متمایز در موقعیت های آموزشی ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1166 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button