نگاهی به تاریخچه تحولات دو دهه اخیر در قلمرو آموزش عالی حاکی از آن است که برخی گروه های آموزشی ناچار بوده اند که تعامل خود را با گروه هایی که مرتبط می دانستند، افزایش دهند. از جمله دلایل این رویکرد را می توان باور به میان رشته ای بودن بسیاری از رشته های آموزشی و نیاز به استفاده از دانش برخی گروه های آموزشی و همچنین پاسخ به نیازهای بازار کار دانست. در این راستا، برخی گروه های کتابداری و اطلاع رسانی نیز برای روزآمد ساختن خود و بقای موثر در صحنه آموزش عالی تلاش کرده اند به گروه های دیگر نزدیک شده و برنامه های مشترکی پیاده و اجرا نمایند. برای نمونه، بعضی با گروه های ارتباطات، برخی با گروه های مدیریت، و بعضی هم با گروه های مهندسی یا فناوری اطلاعات دوره های مشترکی را برگزار کرده اند. این روند را می توان در تغییر نام گروه های کتابداری در بسیاری از کشورهای پیشرو در این علم نیز مشاهده نمود.