در سال های اخیر صنعت خودرو به سمت تولید خودروهایی با مصرف سوخت و آلایندگی کمتر و همچنین راحتی بیشتر پیش می رود. در نتیجه خودروی دورگه برقی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در خودروهای دورگه برقی به منظور ایجاد هماهنگی بین روش تعویض دنده و روش تنظیم، پیشنهاد می گردد که انتخاب و تعویض دنده به صورت خودکار انجام شود. از طرف دیگر در سال های اخیر جعبه دنده دستی خودکار شده (AMT) معرفی گردیده است. جعبه دنده AMT هم زمان مزایای دو جعبه دنده دستی و خودکار را داراست. با وجود مزایای فراوان AMT، همچنان مشکل تغییرات ناگهانی گشتاور و شتاب در هنگام تعویض دنده باقی است. یکی از راه حل های این مساله استفاده از چنگک دوطرفه است.در این مقاله شبیه سازی تاثیر اتصال چنگکی دوطرفه در خودروی دورگه برقی موازی با جعبه دنده دستی خودکار شده، ارائه شده است. بدین منظور ابتدا عملگرهای مورد نیاز در جعبه دنده AMT طراحی شده اند. سپس الگوی پویایی جعبه دنده AMT شامل پایش گر و عملگرهای تعویض دنده و اتصال به موتور، به الگوی جعبه دنده دستی در خودروی دورگه موازی بر پایه خودروی ملی افزوده شده است. در الگوی ابتدایی از چنگک ساده استفاده شده است. سپس چنگک ساده با چنگک دوطرفه جایگزین شده و در فرآیند تعویض دنده نیز تغییرات مورد نیاز اعمال شده است. به منظور مقایسه رفتار خودروی دورگه برقی با چنگک ساده و همچنین چنگک دوطرفه، شبیه سازی خودروی دورگه برقی صورت گرفته است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد استفاده از چنگک دوطرفه باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و حذف تغییرات ناگهانی شتاب، حین تعویض دنده خواهد شد. همچنین زمان تعویض دنده و چنگکگیری، کاهش می یابد.