مقدمه: با توجه به افزایش روزافزون جراحی های سرپایی کودکان و انتقال نقش های مراقبتی به والدین، آماده سازی مناسب و کاهش میزان استرس آن ها برای انجام صحیح مراقبت از کودکان قبل و بعد از جراحی ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین میزان اضطراب مادران کودکان تحت جراحی سرپایی در بیمارستان مرکز طبی کودکان در سال 1387 و بررسی تاثیر ارایه لیفلت آماده سازی بر میزان اضطراب آن ها انجام شده است. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 60 مادر (هر گروه 30 نفر) مراجعه کننده به بخش جراحی بیمارستان به طور تصادفی با تکنیک منظم (سیستماتیک) انتخاب و در داخل گروه های مطالعه قرار گرفتند. برای گروه مداخله یک لیفلت آموزشی حاوی مطالب مرتبط با قبل، حین و بعد از جراحی ارایه شد. در روز عمل با استفاده از پرسشنامه سنجش اضطراب آشکار اشپیلبرگر میزان اضطراب نمونه های دو گروه سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی نظیر آزمون مجذور کای، دقیق فیشر، من ویتنی و نرم افزار SPSS v.15 انجام گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره اضطراب آشکار اشپیلبرگر دو گروه 48.2 با انحراف معیار 10.14 و میانگین نمره اضطراب آشکار اشپیلبرگر واحدهای مورد پژوهش در گروه مداخله 43.96 با انحراف معیار 8.3 و در گروه کنترل 53.50 با انحراف معیار 10.07 بود. آماره من ویتنی با p<0.001 اختلاف معناداری را به لحاظ آماری بین نمرات اضطراب آشکار در دو گروه کنترل و مداخله نشان داد.نتیجه گیری: نتایج مطالعه تایید می کند که روش های کتبی به عنوان روش هایی کم هزینه و قابل استفاده توسط طیف وسیعی از خانواده ها باید در مواردی که مقرون به صرفه بودن عامل اولیه انتخاب روش آماده سازی می باشد، مورد نظر قرار گیرند.