Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,213
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

601
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظرات دانشجویان کارورز عرصه پرستاری از وضعیت مهارت های بالینی آن ها

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 53

چکیده

 مقدمه: کسب مهارت در انجام تکنیک های بالینی به عنوان بازده نهایی در سیستم آموزش پرستاری قابل توجه است. هدف از این مطالعه بررسی نظر کارورزان دوره عرصه پرستاری از وضعیت مهارت های بالینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه است.روش کار: این مطالعه یک تحقیق توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. از 70 نفر کارورز مشغول به انجام کار در بخش های مختلف بالینی خواسته شد که پرسشنامه را تکمیل و میزان مهارت خود را در انجام هر یک از تکنیک های مورد مطالعه از ضعیف تا عالی مشخص نمایند. این پرسشنامه توسط محقق با استناد به برنامه آموزش پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه و برنامه پرستاری مصوبه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشگی وزارت بهداشت ساخته شد. پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی, میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که از نظر مهارت های بالینی, 5% دانشجویان پرستاری توانایی انجام مهارت خود را ضعیف, 26% متوسط, 37%خوب, 19.17% عالی و 12.62% عدم انجام اعلام نمودند. در ارتباط با مهارت های آموزشی بیشترین درصد (39.98%) متوسط, 7.38% ضعیف, 38.33% خوب, 9.05% عالی و کمترین درصد (5.41%) عدم انجام اعلام نمودند. همچنین بررسی آماری نشان داد بین سن و مهارت آموزش به خانواده بیماران و افراد اجتماع جهت پی گیری درمان و کنار آمدن موثر با آن با p=0.045 ارتباط معنادار وجود دارد. ضریب همبستگی اسپیرمن 0.241= نشان داد که هر چه سن دانشجویان بیشتر باشد, میزان این مهارت در آن ها بیشتر است. در سایر موارد ارتباط معناداری نشان نداد.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد دانشجویان توانایی بالینی خود را در اغلب تکنیک ها کافی دانسته و اغلب آنان میزان مهارت خود را تا سطح خوب اعلام نمودند ولی با توجه به این که تعدادی از دانشجویان کسب مهارت بالینی خود را ضعیف اعلام نمودند و نیز در بعضی از پروسیجرها اعلام نمودندکه با چنین موردی مواجهه نشده ایم, لذا بهره گیری از مربیان بالینی با تجربه به همراه دانشجو در عرصه و در حین انجام پروسیجرهای بالینی, برای توانمندسازی بهتر دانشجویان و نیز انتخاب بیمارستان های آموزشی درمانی جهت رفع آن توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

موقری سادات محله، محمدرضا، و سقراطی، وحید. (1386). نظرات دانشجویان کارورز عرصه پرستاری از وضعیت مهارت ‌های بالینی آن ‌ها. پژوهش پرستاری، 2(6-7)، 45-53. SID. https://sid.ir/paper/138257/fa

Vancouver: کپی

موقری سادات محله محمدرضا، سقراطی وحید. نظرات دانشجویان کارورز عرصه پرستاری از وضعیت مهارت ‌های بالینی آن ‌ها. پژوهش پرستاری[Internet]. 1386؛2(6-7):45-53. Available from: https://sid.ir/paper/138257/fa

IEEE: کپی

محمدرضا موقری سادات محله، و وحید سقراطی، “نظرات دانشجویان کارورز عرصه پرستاری از وضعیت مهارت ‌های بالینی آن ‌ها،” پژوهش پرستاری، vol. 2، no. 6-7، pp. 45–53، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138257/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا