مقدمه: آموزش احیا قلبی ریوی یکی از عناوین مهم در برنامه آموزش پرستاری است. دستیابی به موثرترین روش آموزش CPR هدف هر معلمی است.مواد و روش کار: این بررسی نیمه تجربی بوده که به منظور مقایسه تاثیر دو روش آموزش CPR بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری سال اول انجام گرفت. نمونه پژوهش 30 دانشجوی پرستاری در هر گروه (مانکن و فیلم) بودند و از طریق نمونه گیری ساده تصادفی انتخاب شدند. یک گروه از طریق سخنرانی و مانکن CPR و گروه دیگر از طریق سخنرانی و فیلم CPR آموزش دیدند. بعد از 7 روز اطلاعات از طریق پرسشنامه و چک لیست جمع آوری گردید.یافته ها: نتایج نشان داد اکثریت (56.6 درصد) دانشجویان در روش سخنرانی و مانکن و 63.4 درصد در روش سخنرانی و فیلم بالاترین سطح آگاهی را در رابطه با CPR پایه کسب کرده بودند و ارتباط منی داری بین دو روش آموزشی وجود نداشت. هم چنین نتایج نشان داد اکثریت (56.7 درصد) دانشجویان در هر دو گروه عملکرد رضایت بخشی را کسب نموده بودند و ارتباط معنی داری بین دو گروه دیده نشد.بحث و نتیجه گیری: بر اساس درصد یافته های این مطالعه تفاوتی بین تاثیر دو روش آموزش CPR پایه وجود ندارد. بنابراین با توجه به کمبود مانکن CPR در دانشکده های پرستاری و بیمارستان ها، می توان آموزش CPR از طریق فیلم را نیز به عنوان روشی جایگزین نمایش روی مانکن پیشنهاد نمود.