Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,238
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

611
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پژوهش پرستاری در 30 سال گذشته

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 72

چکیده

 مقدمه: پژوهش از عناصر ضروری روند توسعه و رسالت آن تولید دانش می باشد. شکل گیری پژوهش در کشورهای توسعه یافته و تاکید بر «توسعه مبتنی بر دانایی» بعد از 25 سال در برنامه چهارم توسعه کشور ما حاکی از این اهمیت می باشد. بی شک پرستاری چه به عنوان یک رشته علمی یا یک حرفه از این امر مستثنی نیست. در همین راستا این مطالعه با هدف تحلیل روند و وضع گذشته و موجود پژوهش پرستاری کشور انجام گردید.مواد و روش کار: این یک مطالعه توصیفی می باشد. به طوری که کلیه پژوهش های انجام شده طی سه دهه گذشته (حدود 1100 پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری) که تماما در چهار مرکز عمده تحصیلات تکمیلی کشور شامل: دانشکده های پرستاری ایران, تهران, شهید بهشتی و تربیت مدرس انجام شده بود مورد بررسی قرار گرفتند. این مطالعات در سه دوره ده ساله بر اساس جهت گیری های عناوین پژوهشی دسته بندی و تجزیه و تحلیل گردیدند.یافته ها: داده ها نشان داد به طور کلی جهت گیری پژوهش ها در این مدت حول محور سنجش آگاهی نگرش و عملکرد پرستاران و بیماران (19.6 درصد) و تاثیر مداخلات پرستاری (17.1 درصد) و بررسی شیوع بیماری ها و عوارض آنها (15.7 درصد) بررسی نیازهای آموزشی بیماران و پرستاران (13.5 درصد) و تاثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد (13.4 درصد) بررسی کیفیت مراقبت های پرستاری (12 درصد) و بررسی مشکلات حرفه ای (9.2 درصد) بوده است. میزان این جهت گیری ها در دانشکده های مختلف در دهه های اول تا سوم متفاوت بوده است.بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تمام پژوهش های انجام شده پرستاری در راستای تایید و تصدیق دانش و روش های موجود که عموما یافته های دیگران بوده می باشد. تقریبا هیچ مطالعه ای در جهت تولید دانش نو در پرستاری نبوده است. این وضعیت آفت و تهدید بزرگی برای بقا و حفظ شان علمی و اجتماعی پرستاری در کشور محسوب می شود. در این مقاله زمینه ها و علل این وضعیت تحلیل شده و راه حل های مناسب ارایه گردیده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

محمدی، عیسی، و یزدی مقدم، حمیده. (1385). پژوهش پرستاری در 30 سال گذشته. پژوهش پرستاری، 1(2)، 63-72. SID. https://sid.ir/paper/138399/fa

Vancouver: کپی

محمدی عیسی، یزدی مقدم حمیده. پژوهش پرستاری در 30 سال گذشته. پژوهش پرستاری[Internet]. 1385؛1(2):63-72. Available from: https://sid.ir/paper/138399/fa

IEEE: کپی

عیسی محمدی، و حمیده یزدی مقدم، “پژوهش پرستاری در 30 سال گذشته،” پژوهش پرستاری، vol. 1، no. 2، pp. 63–72، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138399/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا