Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (SUPPLEMENT)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1651
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1651

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (SUPPLEMENT)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1356
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1356

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (SUPPLEMENT)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5815
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5815

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (SUPPLEMENT)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1882
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1882

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (SUPPLEMENT)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1859
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1859

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (SUPPLEMENT)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1594
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1594

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    599-604
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1311
  • دانلود: 

    226
چکیده: 

مقدمه: در میان روش های ارزیابی کف پا، پرینت کف پا ساده ترین روش می باشد. در این روش تاکنون اغلب تست ها به صورت تحمل وزن روی یک پا در حالت استاتیک انجام شده اند. بنابراین هدف از این مطالعه، دستیابی به شاخص های اثر سطح تماس در دو حالت تحمل وزن روی دو پا در حالت استاتیک و دینامیک بود. علاوه بر این تعیین رابطه بین شاخص های استاتیک و دینامیک از دیگر اهداف این تحقیق در نظر گرفته شده بود.مواد و روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، تعداد 60 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دو گروه نرمال و مبتلا به صافی کف پا شرکت داشتند. پرینت پای افراد به صورت استاتیک و دینامیک گرفته شد و پارامترهای شاخص قوس، شاخص پرینت پا و زاویه پرینت پا با استفاده از نرم افزار Solid work 2010، مورد مطالعه قرار گرفت. تفاوت بین دو گروه توسط Two sample t-test  و رابطه بین شاخص ها در حالت استاتیک و دینامیک با استفاده از آزمون Pearson correlation به دست آمد.یافته ها: شاخص های اثر سطح تماس دو گروه با یکدیگر تفاوت زیادی داشتند ( .(P<0.05به علاوه بین شاخص ها در حالت استاتیک و دینامیک رابطه وجود داشت ( .(r>0.808نتیجه گیری: شاخص های اثر سطح تماس را می توان در افراد مبتلا به صافی کف پا به منظور ارزیابی به کار برد. رابطه مشخصی بین پارامترها در حالت استاتیک و دینامیک وجود دارد. به همین علت پیشنهاد می شود ارزیابی پا طی راه رفتن با در نظر گرفتن پارامترهای استاتیک صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1311

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 226 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    605-612
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1400
  • دانلود: 

    289
چکیده: 

مقدمه: کسب مهارت های آگاهی واج شناختی در رشد گفتار و زبان و تحصیل کودکان تاثیر به سزایی دارد. این مهارت ها باعث می گردد که کودکان قادر به بیان کامل تر مفاهیم ذهنی خویش شوند. مطالعات قبلی نشان دادند که کودکان مبتلا به سندرم داون مشکلاتی در فراگیری مهارت های آگاهی واج شناختی دارند. هدف این پژوهش، تعیین سطح مهارت های آگاهی واج شناختی کودکان مبتلا به سندرم داون بود.مواد و روش ها: در این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، کلیه کودکان مبتلا به سندرم داون شهر اصفهان، با استفاده از آزمون آگاهی واج شناختی مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور اجرای آزمون، آزمودنی ها به صورت انفرادی توسط زیرآزمون ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج در چک لیست موردنظر ثبت شد. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t-test و نرم افزار SPSS16 صورت گرفت.یافته ها: در این پژوهش هر چند دختران بهتر از پسران عمل کردند، ولی تفاوت معنی داری بین مهارت های آگاهی واج شناختی در دو جنس دختر و پسر مشاهده نشد. بالاترین میانگین مهارت های آگاهی واج شناختی در 12 حیطه موردنظر، در هر دو جنس مربوط به مهارت ترکیب واج و کمترین میانگین به دست آمده، مربوط به مهارت آگاهی از هجای وسط بود. ترتیب آسان به مشکل مهارت های آگاهی واج شناختی در دو جنس به صورت؛ شناسایی واج اول، شناسایی واج آخر، آگاهی از هجای آخر، قافیه، تجانس، حذف واج اول و حذف واج میانی بود.نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، مهارت های آگاهی واج شناختی در دختران بهتر از پسران بود (هر چند تفاوت ها معنی دار نبود). به علاوه نتایج حاصله نشان داد که همان گونه که در کودکان عادی دیده می شود، در گروه مورد مطالعه نیز مهارت در تمام موارد آگاهی واج شناختی یکسان نبوده و به یک اندازه رشد نکرده است. به عبارت دیگر برخی از موارد نسبت به بقیه مشکل تر بودند و زمان بیشتری برای رشد نیاز داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1400

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 289 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    613-620
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1253
  • دانلود: 

    393
چکیده: 

مقدمه: از دیدگاه طبقه بندی بین المللی کارکرد، ناتوانی و سلامت International classification of functioning, disability and health) یا(ICF ، فلج مغزی با نقص های ساختار و کارکرد بدنی، محدودیت قابل توجه در فعالیت ها و مشارکت در نقش های اجتماعی همراه است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر روش اصلاح شده حرکت درمانی با محدودیت اجباری بر اساس سطوح ICF بوده است.مواد و روش ها: این پژوهش با طرح کارآزمایی کنترل شده تصادفی (یک سو کور و طرح دو عاملی)، بر روی 28 شرکت کننده که بر اساس ملاک های ورود و کنارگذاری در دو گروه حرکت درمانی با محدودیت اجباری و گروه شاهد قرار گرفتند، انجام شد. مداخله در گروه حرکت درمانی با محدودیت اجباری به صورت 6 ساعت در روز، در طی 10 روز انجام شد. گروه شاهد از درمان رایج کاردرمانی استفاده می کردند. به منظور مقایسه بین دو گروه از آزمون Independent-samples t test برای اختلاف نمرات و برای بررسی تاثیر هر روش از آزمون Paired-samples t test استفاده شد.یافته ها: بر اساس سطوح ICF در سطح ساختار و کارکرد بدنی در متغیرهای تون عضلانی شانه، دامنه حرکتی غیر فعالانه مچ دست و ساعد بین دو گروه اختلاف معنی داری دیده شد .(P<0.05) همچنین در سطوح فعالیت و مشارکت نیز تفاوت هایی در متغیرهای چیره دستی، هماهنگی دوطرفه، هماهنگی اندام فوقانی و ادراک والدین (فراوانی و کیفیت) دیده شد. نتیجه گیری: از یافته های پ‍ژوهش حاضر می توان نتیجه گیری نمود که حرکت درمانی با محدودیت اجباری نسبت به سطح کارکرد و ساختار بدنی بر سطوح فعالیت و مشارکت تاثیر مطلوب تری داشته است. این موضوع ممکن است به عواملی نظیر تکلیف مدار بودن روش، طول دوره و انگیزش مرتبط باشد. این مساله حاکی از آن است که حرکت درمانی با محدودیت اجباری در مقایسه با برخی روش ها (روش های فرایند مدار) تاثیر بهنگام تری بر عملکرد روزمره و کیفیت زندگی کودکان به جای می گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1253

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 393 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    621-632
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1222
  • دانلود: 

    263
چکیده: 

مقدمه: تغییرات فیزیولوژیک مرتبط با حاملگی باعث به هم خوردن وضعیت بدن و ایجاد کمردرد می شود که هنوز علت خاص این کمردردها مشخص نیست. در حال حاضر به دلیل تناقض های بسیار، اثرات تمرینی- درمانی در کاهش کمردردهای دوران بارداری به طور کامل شناخته نشده است. هدف از اجرای این مطالعه بررسی تاثیر تمرینات ایزومتریک در کاهش دردهای لگنی و کمردرد در خانم های باردار شهر اصفهان بود.مواد و روش ها: نوع مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی (Randomized clinical trials) بود. تعداد 58 خانم باردار در ماه های بارداری بین 3 تا 7 ماه، در رده سنی20  تا 35 سال مبتلا به دردهای لگنی و کمردرد که در ماه آبان و آذر 1387 به کلینیک زنان و زایمان مراجعه کرده بودند، وارد مطالعه شدند. افراد به صورت تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. به گروه آزمون (29 نفر) تمرینات ایزومتریک آموزش داده شد و گروه شاهد جهت هیچ مداخله ای قرار نداشتند. همه افراد پرسش نامه مربوط به کمردرد و توانایی انجام فعالیت را پر کردند. یک ماه بعد همه افراد پرسش نامه دوم حاوی همان اطلاعات را پر کردند. اطلاعات به دست آمده در نرم افزار  SPSS14تجزیه و تحلیل شد و سطح معنی داری  (P<0.05)در نظر گرفته شد.یافته ها: در تمام فعالیت های موردنظر اختلاف معنی داری بین گروه تمرین درمانی و شاهد وجود داشت ( .(P<0.05همچنین کاهش شدت درد به صورت قابل توجهی قبل و بعد از تمرین درمانی مشاهده شد ( .(P<0.05در صورتی که در گروه شاهد اختلاف معنی داری دیده نشد ( .(P>0.05نتیجه گیری: تمرینات ایزومتریک می تواند به عنوان روشی موثر در کاهش دردهای کمر و لگن در دوران بارداری استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1222

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 263 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    633-639
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1194
  • دانلود: 

    455
چکیده: 

مقدمه: شکاف کام و لب یکی از اختلالات ساختمانی است که بر وضوح گفتار تاثیر می گذارد و عملکرد ارتباطی را مختل می سازد. در کودکان مبتلا به شکاف کام اغلب بی کفایتی دریچه کامی- حلقی و به دنبال آن خطاهای تولید جبرانی انتظار می رود. در این پژوهش سعی شد که در زمینه درصد فراوانی انواع خطاهای تولید جبرانی در سنین پیش دبستانی اطلاعاتی فراهم شود تا شاید زمینه ای برای مطالعات بیشتر در این حیطه به وجود آید.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود. با توجه به کل نمونه های در دسترس، تعداد 31 کودک دچار شکاف کام 7-3 ساله از کلینیک های گفتاردرمانی شهر اصفهان انتخاب گردید. سپس با استفاده از تست تولیدی رایج در پرونده های تولید و تشدید، از آزمون تکرار کلمه برای مشخص کردن نوع خطای تولید جبرانی استفاده شد. صدای کودک در حین ارزیابی با ضبط صوت ضبط گردید. سپس خطاها با شنیدن مجدد صدای کودک و اتفاق نظر کلیه آزمون گران ثبت شد. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار SPSS13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: درصد فراوانی خطای تولید جبرانی انسدادی چاکنایی در جمعیت مورد مطالعه برابر  58.1درصد، خطای انسدادی حلقی برابر 48.4 درصد، خطای سایشی حلقی برابر 61.3 درصد، خطای مرکب حلقی برابر با 38.7 درصد، خطای سایشی خیشومی خلفی برابر با 22.6 درصد و خطای انسداد خلفی میانی کام برابر 74.2 درصد به دست آمد.نتیجه گیری: در این تحقیق درصد فراوانی انواع خطاهای تولید جبرانی به دست آمد که با تعدادی از نتایج پژوهش های خارجی متفاوت بود. این مساله شاید به تفاوت در تعداد نمونه ها، گروه های سنی و طبقه بندی این خطاها در تحقیقات مختلف مربوط می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1194

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 455 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    640-651
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1658
  • دانلود: 

    754
چکیده: 

مقدمه: اتیسم ناتوانی رشدی پیچیده ای است که به طور شاخص در طول سه سال اول زندگی در نتیجه یک اختلال نورولوژیک تاثیرگذار بر عملکرد نمایان می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی تعدادی از حوادث تاثیرگذار در دوران رشد در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و سپس مقایسه این حوادث در کودکان طبیعی انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی روی 50 کودک مبتلا به اختلال اتیسم و 50 کودک طبیعی 11-4 ساله شهر اصفهان انجام شد. ابتدا حوادث مهم و تاثیرگذار قبل، حین و بعد از تولد کودکان مبتلا به اتیسم با بررسی متون جمع آوری گردید و سپس در قالب پرسش نامه واحدی توسط مادر کودک تکمیل شد. نتایج به دست آمده توسط نرم افزار SPSS14 و سطح معنی داری P<0.05 به وسیله آزمون های c2،  Mann-Whitney testو Fisher's exact test مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.یافته ها: افزایش سن پدر و مادر، بالا بودن استرس مادر در دوران بارداری، وجود علایم آلرژیک در دوره بارداری، ازدواج فامیلی در والدین کودک، وجود سابقه اختلالات ارتباطی و گفتار و زبان در خانواده، زایمان مادر به صورت سزارین، تب بالا، ضربه به سر و تشنج با وقوع اختلال اتیسم رابطه معنی داری داشتند (P<0.05). نتیجه گیری: اگر چه به کمک این مطالعه قادر نخواهیم بود که علل قاطعی برای اختلال اتیسم ارایه دهیم، ولی به این وسیله عوامل خطرساز احتمالی معرفی خواهند شد. علاوه بر این یافته های این مطالعه بیانگر این است که عوامل قبل، حین و بعد از تولد که به نوعی به انحراف در رشد جنین مربوط می شوند، در ایجاد اختلال اتیسم نقش مهمی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1658

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 754 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    652-660
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1510
  • دانلود: 

    337
چکیده: 

مقدمه: کاهش ارتفاع قوس طولی داخلی پا تحت عنوان صافی کف پا خوانده می شود. تحقیقات بسیاری پیرامون اثبات تاثیر صافی کف پا بر ویژگی های راه رفتن افراد صورت گرفته است، اما در زمینه تاثیر کف پای صاف بر مصرف انرژی این افراد شواهد اندکی وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر صافی کف پا و درمان ارتزی آن بر تغییرات مصرف انرژی این بیماران بود.مواد و روش ها: در این مطالعه دو گروه 25 نفری از افراد سالم و دارای کف پای صاف شرکت کردند. مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود. نمونه های موردنظر از بین دانشجویان و کارمندان خانم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با میانگین سنی 21 سال انتخاب شدند. ارزیابی هر دو پای افراد هر دو گروه از طریق فوت پرینت و به کمک نرم افزار Solid work انجام شد. برای اندازه گیری میزان مصرف انرژی از متغیر شاخص نرخ فیزیولوژیکی ( Physiological cost indexیا PCI) استفاده گردید. بررسی این متغیر با کمک سیستم اندازه گیری ضربان قلب در حین حرکت، ساخت شرکت پولار صورت گرفت. تفاوت بین PCI هر دو گروه توسط Two sample t-test و تاثیر استفاده از ارتز توسط Paired t-test مورد بررسی قرار گرفت. میزان متوسط PCI در افراد سالم 0.368 و در افراد با صافی کف پا 0.357 ارزیابی گردید ( .(P=0.0393یافته ها: مصرف انرژی افراد دچار صافی کف پا نسبت به افراد سالم تفاوت محسوسی داشت. استفاده از کفی طبی عملکرد افراد دچار صافی کف پا را حین راه رفتن ارتقا داد ( .(P<0.05مقدار مصرف انرژی بر اساس پارامترهای PCI و (Total heart rate beat) THB تفاوت معنی داری را حین استفاده از کفی و بدون کفی نشان داد ( .(P<0.05نتیجه گیری: راستای نا مطلوب مفاصل اندام تحتانی در بیماران دچار صافی کف پا موجب افزایش PCI در افراد این گروه نسبت به افراد سالم می شود و استفاده از کفی های طبی موجب بهبود راستای پا و در نتیجه کاهش مصرف انرژی در این افراد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1510

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 337 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    661-673
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5200
  • دانلود: 

    1865
چکیده: 

مقدمه: هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر یک دوره بازی های منتخب دبستانی بر رشد ادراکی- حرکتی و رشد اجتماعی کودکان بوده است. همچنین تاثیر این بازی ها بر اجزای رشد ادراکی- حرکتی همچون سرعت، تعادل، هماهنگی دو جانبه، قدرت، هماهنگی فوقانی، سرعت پاسخ، کنترل دیداری حرکتی و چالاکی اندام فوقانی در دختران 9-8 ساله مورد بررسی قرار گرفت.مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی، تعداد 48 نفر از دانش آموزان کلاس دوم و سوم ابتدایی به صورت تصادفی از بین نمونه های همگن شده به وسیله پرسش نامه فردی انتخاب گردیدند و پس از انجام پیش آزمون مهارت های ادراکی- حرکتی Bruininks–Oseretsky و آزمون رشد اجتماعی Vineland به دو گروه بازی های دبستانی و فعالیت های معمول تقسیم شدند. در مرحله بعد بازی های دبستانی به مدت 8 هفته و 3 جلسه در هر هفته اجرا شد. در نهایت از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. سپس اطلاعات به دست آمده از پرسش نامه مشخصات فردی و آزمون های مربوط ثبت و به صورت توصیفی طبقه بندی و تنظیم گردید. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS16و در سطح  P<0.05صورت گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون های پارامتریک Independent t-test و Dependent t-test انجام شد.یافته ها: بازی های منتخب دبستانی نسبت به فعالیت های معمول از نظر آماری تاثیر معنی داری بر سرعت، هماهنگی فوقانی، چالاکی اندام فوقانی و رشد ادراکی- حرکتی آزمودنی ها داشت ( .(P<0.001ولی تاثیر آن بر تعادل ایستا و پویا، هماهنگی دو جانبه، قدرت، سرعت پاسخ، کنترل دیداری- حرکتی و رشد اجتماعی آزمودنی ها معنی دار نبود ( .(P>0.05نتیجه گیری: بازی های دبستانی می تواند برنامه مناسبی برای رشد مهارت های ادراکی- حرکتی کودک باشد. این در حالی است که ارتقای مهارت های اجتماعی کودکان نیازمند فعالیت های گروهی برنامه ریزی شده و ساختارمند می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5200

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1865 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    674-680
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    5037
  • دانلود: 

    1267
چکیده: 

مقدمه: آسیب شناختی خفیف Mild cognitive impairment) یا (MCI یک وضعیت بینابینی میان وضعیت شناختی طبیعی سالمندی و دمانس می باشد و سندرم بالینی است که در گروه آسیب های شناختی قرار می گیرد. سالمندان مبتلا به MCI خطر پیشرفت بیماری را تا دمانس و به خصوص بیماری آلزایمر دارند. با توجه به روند پیر شدن جامعه ضرورت شناسایی ابزارهایی که بتواند با روشی آسان موارد مشکوک به این اختلال را شناسایی کنند، به شدت احساس می شود. این مطالعه با هدف بررسی همخوانی بین دو آزمون (Mini-Mental state examination) MMSE و (Montreal cognitive assessment) MoCA در تعیین اختلال شناختی در سالمندان سالم که علایم بالینی اختلال شناختی خفیف را نشان نمی دهند، طراحی و انجام شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی 47 سالمند (25 زن و 22 مرد) با سن 60 سال به بالا در سطح شهر شیراز از طریق نمونه گیری در دسترس، مورد بررسی قرار گرفتند. از افراد شرکت کننده آزمون های MMSE و MoCA به صورت آزمون- پس آزمون و با فاصله 2 ماه گرفته شد و روش های آماری به کار گرفته شده جهت مقایسه همخوانی این دو آزمون شامل Regression analysis بود.یافته ها: میانگین سنی افراد سالمند 22.05± 69.43بود. ضریب همبستگیP<0.0001) Pearson ، (r=0.69 رابطه معنی دار مثبتی بین آزمون MoCA در test و retest نشان داد. عدم وجود همخوانی بین دو آزمون MMSE و MoCA توسط تحلیل رگرسیون ساده ( r=0.602و 0.362=(R2 نشان داده شد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین دو آزمون همخوانی قابل قبولی وجود ندارد. به نظر می رسد به دلیل بالا بودن ثبات داخلی آزمون ارزیابی شناختی مونترآل و سالم بودن جمعیت مورد مطالعه می باشد. عدم همخوانی بین نمرات این دو آزمون به معنی عدم توانایی آزمون معاینه مختصر وضعیت روانی در تشخیص اختلال شناختی خفیف شناختی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5037

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1267 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    681-687
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1904
  • دانلود: 

    362
چکیده: 

مقدمه: فراگیری واژگان یک مولفه پیچیده و اصلی از رشد زبانی کودک در مراحل اولیه زبان آموزی می باشد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اندازه خزانه واژگان بیانی کودکان 36-18 ماهه طبیعی بود تا از طریق نتایج آن اطلاعاتی در مورد معیارهای اولیه رشد خزانه واژگان بیانی به دست آید.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بود. اندازه خزانه واژگان بیانی 42 کودک 36-18 ماهه طبیعی در سه گروه سنی با فواصل 6 ماهه با استفاده از فرم II از فهرست CDI مورد ارزیابی قرار گرفت. فرم ها توسط مادران تکمیل شد و تعداد واژگان بیانی هر کودک به طور جداگانه محاسبه گردید و با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس تحلیل شد.یافته ها: میانگین اندازه خزانه واژگان بیانی در سه گروه سنی از نظر آماری متفاوت بود ( .(P<0.001در سه گروه سنی میانگین اندازه خزانه واژگان بیانی، طبقه اسامی رایج بیشترین ((P=0.001 و واژگان دستوری کمترین سهم ((P=0.02 را از اندازه خزانه واژگان بیانی داشتند. نتیجه گیری: یافته ها بیان گر وجود تنوع زیاد در تعداد واژگان طبقات واژگانی مختلف در این محدوده سنی بود. اسامی رایج به علت کاربرد زیاد در محیط، بیشترین سهم و واژگان دستوری به علت بسامد و ضرورت کم در استفاده، کمترین سهم از واژگان را در بر گرفته بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1904

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    688-697
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1773
  • دانلود: 

    769
چکیده: 

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، فراهم سازی ابزاری با روایی مطلوب به زبان فارسی، جهت سنجش تاثیرات سکته مغزی در افراد مبتلا به سکته مغزی (Stroke) از طریق ترجمه و معادل سازی پرسش نامه (Stroke impact scale) SIS به زبان فارسی و بررسی روایی (Validity) نسخه فارسی معادل سازی شده در این افراد بود.مواد و روش ها: تحقیق حاضر یک مطالعه غیر تجربی از نوع متدولوژیک بود. پرسش نامه SIS طی سه مرحله طبق روش (International quality of life assessment project) IQOLA به زبان فارسی ترجمه و معادل سازی شد. در این تحقیق، روایی صوری(Face validity) ، روایی همگرا (Convergent validity) و روایی همگرایی گزینه ها (Item convergence) بررسی گردید. در پژوهش حاضر جهت بررسی روایی همگرا، 20 نفر از افراد مورد مطالعه توسط نسخه فارسی پرسش نامه SIS ارزیابی گردیدند و دوباره همان افراد توسط سایر مقیاس های خارجی معتبر(Fugal meyer motor assessment) FMA ، (Social functioning) SF-36، (Farsi aphasia test) FAT ، (Mini mental state examination) MMSE، (Hospital anxiety depression scale) HADS و (Barthel ADL index) BI مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین جهت بررسی روایی همگرایی گزینه ها، این پرسش نامه در اختیار 60 نفر از افراد مورد مطالعه قرار گرفت و ضریب همبستگی نمره هر گزینه با نمره کل همان حوزه تحت تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. کلیه افراد مورد مطالعه ( (n=80طبق تشخیص پزشک، مبتلا به سکته مغزی بودند و به دو بیمارستان کاشانی و الزهرا (س) در شهر اصفهان از سال 1384 تا 1386، جهت دریافت خدمات پزشکی و توان بخشی مراجعه کرده بودند. روش نمونه گیری به صورت ساده و غیر احتمالی بود.یافته ها: سوالات از نظر بیماران قابل قبول و قابل فهم گزارش شد. ضرایب همبستگی بین هر یک از حوزه های نسخه فارسی معادل سازی شده پرسش نامه SIS با مقیاس خارجی استاندارد به کار گرفته شد، بین 67 تا 96 درصد را نشان می داد. لذا مقیاس های خارجی به کار گرفته شده است و آزمون SIS هر دو به بررسی یک مفهوم و بررسی ساختار موردنظر می پردازند. ضرایب همبستگی بالا بین نمره هر گزینه با نمره کل هر حوزه مربوطه، نمایان گر این مهم است که هر گزینه در مجموع گزینه های حوزه مربوطه مناسب بود و همگی به بررسی یک ساختار مشترک می پردازند.نتیجه گیری: پرسش نامه SIS از روایی خوبی برخوردار بود و می توان آن را به عنوان ابزاری روا، به منظور سنجش تاثیرات بیماری در افراد مبتلا به سکته مغزی به کار برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1773

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 769 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شفیعی بیژن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    698-705
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5960
  • دانلود: 

    418
چکیده: 

مقدمه: بررسی استراتژی و روش های درمانی جایگزین در درمان لکنت با توجه به ویژگی های این اختلال و طولانی بودن زمان درمانی و احتمال بازگشت آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی در درمان لکنت، معرفی شده است. هدف از انجام این پژوهش، تعیین نتایج مداخله طب سوزنی لیزری و مقایسه آن با گفتار درمانی بر درمان افراد مبتلا به لکنت بود.مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی و به شیوه مورد- شاهدی بر روی 20 فرد دارای لکنت و 20 فرد فاقد لکنت انجام شد گرفت. در این پژوهش همراه با گفتار درمانی، طب سوزنی لیزری بر روی 10 نفر از افراد مبتلا به لکنت که از کودکی دچار لکنت بودند، استفاده شد. سپس نتایج با یافته های حاصل از درمان 10 نفر افراد مبتلا به لکنت که فقط تحت گفتار درمانی و لیزر درمانی دارونما قرار داشتند، مقایسه شد. تمام نمونه ها 12 هفته پس از پایان مداخله پی گیری شدند. داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه مکرر و آزمون t مستقل و نرم افزار  SPSS18مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: همراه بودن گفتار درمانی با طب سوزنی لیزری باعث افزایش تاثیرگذاری درمان شده است و ثبات و باقی ماندن درمان نیز افزایش می یابد و احتمال برگشت لکنت پس از درمان نیز کاهش می یابد. سرعت گفتار و درصد کلمات لکنت شده قبل و پس از درمان در هر دو گروه الف و ب کاهش نشان داد، اما پی گیری درمان پس از 12 هفته نشان داد که در گروه طب سوزنی لیزری، نتایج ثبات درمانی بیشتری داشت و تفاوت میان دو گروه معنی دار است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که استفاده از طب سوزنی لیزری یا لیزر درمانی همراه با گفتار درمانی تاثیرات زیادی بر درمان لکنت داشته و از عود یا بازگشت لکنت پس از پایان درمان که یک مساله بسیار شایع است، نیز تا حد زیادی جلوگیری می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5960

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 418 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    706-715
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2155
  • دانلود: 

    346
چکیده: 

مقدمه: بیماری های قلبی-عروقی، یکی از بزرگ ترین مشکلات جوامع امروزی است که درصد زیادی از بیماری زایی و مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. از آن جا که فعالیت فیزیکی یا به عبارتی ورزش، در درمان و پیش گیری از بیماری های مختلف به خصوص بیماری های قلب و عروق نقش به سزایی ایفا می کند، امروزه علم جدید جهت برآوردن این امر در بطن برنامه های درمانی و پزشکی کوشش فراوانی نموده است. از آن جمله تاسیس مراکز توان بخشی قلبی می باشد که تمرینات ورزشی در قالب برنامه توان بخشی زیر نظر پزشک، روی بیماران قلبی به اجرا در می آیند. از این رو، محقق بر آن است تا با مرور بر شواهد علمی، اثرات مفید برنامه توان بخشی قلبی و انجام تمرینات ورزشی متعدد را، بر بازگشت بیماران قلبی عروقی به زندگی فعال و رضایت مندانه، ارایه نماید.مواد و روش ها: مراکز توان بخشی قلبی با ارایه خدمات جامع و فراگیر از جمله ارزیابی پزشکی، تجویز تمرینات ورزشی، اصلاح ریسک فاکتورهای قلبی، آموزش و مشاوره به منظور پیش گیری اولیه و ثانویه این بیماری طراحی شده است و بیماران قلبی می توانند با گذراندن چهار مرحله از مراقبت های توان بخشی که تحت نظارت پزشک، فیزیولوژیست ورزش و پرستار انجام می گیرد، از اثرات مفید آن به طور مستمر بهره مند گردند.نتیجه گیری: توان بخشی قلبی به همراه تمرینات ورزشی منظم، در متوقف نمودن روند بیماری های قلبی و کاهش علایم وابسته به آن و بهبود سلامت روانی و افزایش ظرفیت عملکردی و برگشت به زندگی مجدد بدون وابستگی به دیگران و از همه مهم تر کاهش مرگ و میر نقش دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2155

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 346 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دلفی مریم | جعفری میمنه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    716-722
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1694
  • دانلود: 

    262
چکیده: 

مقدمه: وزوز یکی از علایم شایع در بیماری های گوش و آسیب های نورولوژیک است که می توان آن را یک علامت پزشکی دانست که با وجودی که هیچ صدایی در محیط وجود ندارد، بیمار از وجود صدا در گوش یا سر شکایت دارد. این شکایت اغلب به عنوان یک بیماری در نظر گرفته نمی شود، بلکه خودش بخشی از شرایط بیماری مانند کم شنوایی ناگهانی، ضربه صوتی، اختلال عملکرد حلزونی، بیماری منیر یا اختلال نورولوژیک است. تجزیه پدیده وزوز از دیدگاه علوم اعصاب موجب ایجاد یک نظریه جدید درباره وزوز شده است که در این مقاله با جزییات کامل به عنوان مدل نوروفیزیولوژیک وزوز توضیح داده شده است.مواد و روش ها: با استفاده از کلید واژه های "وزوز"، "مدل نوروفیزیولوژیک وزوز" و "مکانیسم های وزوز" مقالات منتشر شده در این مورد، در بانک های اطلاعاتی Science direct، PubMed، Google Scholar، ProQuest و Scopus در بازه زمانی 2011-1994، مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: حاصل جستجوی انجام گرفته، 35 مقاله پژوهشی و 7 مقاله مروری بود. پس از بررسی عنوان، مقدمه و بحث در مورد مقالات پژوهشی و مطالعه کامل مقالات مروری، 18 مقاله یافت شد که به موضوع موردنظر پرداخته بودند و با استفاده از آن ها این مقاله مروری نگاشته شد. نتیجه گیری: بر اساس مدل نوروفیزیولوژی وزوز مسیرهای شنوایی و غیرشنوایی در ایجاد وزوز نقش دارند. درک بلندی وزوز و میزان آزاردهندگی به فعالیت سیستم لیمبیک بستگی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1694

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 262 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    723-731
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1927
  • دانلود: 

    472
چکیده: 

مقدمه: کار «Occupation» شامل تکالیف روزمره و فعالیت های هدفمندی است که در آن ها مشارکت می کنیم و برای هر فرد معنی و یا ارزش شخصی یا ذهنی خاصی داشته است و تحت تاثیر پیشینه فرهنگی، علایق و جنبه هایی از زندگی که برای فرد معنی دارند، قرار دارد. مفهوم «کار» به عنوان هسته مرکزی کاردرمانی، از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. مفهوم «کار» دارای ساختاری پیچیده است که شامل مفاهیم مرتبط فراوانی می باشد که هر کدام نیز در جای خود پیچیده هستند. با توجه به تعاریف متعدد کار به نظر می رسد یک تعریف جامع و واحد از آن، جهت استفاده کاردرمانگران در تیم توان بخشی و برای شرح خدمات خود، لازم و ضروری است.مواد و روش ها: برای این پژوهش، روش کیفی پدیدارشناختی انتخاب شد؛ به این دلیل که هدف اصلی آن دستیابی به یک تعریف جامع در رابطه با کار بود. جامعه مورد بررسی شامل متخصصین کاردرمانی بود که از نمونه گیری در دسترس استفاده گردید. در مرحله اول، منابع و تعاریف موجود بررسی شد و تعریفی که در برگیرنده تمام جنبه های «کار» باشد تدوین گردید. سپس این تعریف توسط یک گروه از متخصصین کاردرمانی در قالب گروه متمرکز تکمیل شد و جمع آوری داده ها به روش دلفی صورت گرفت.یافته ها: مفهوم کار دارای مفاهیم گسترده ای است که بر طبق نظر شرکت کنندگان مفاهیمی همچون هدفمندی و معنی داری از مولفه های اصلی آن می باشد. همچنین در تعریف کار باید انجام دادن فرد یا عملکرد کاری و بافتاری که کار در آن انجام شده است، مورد توجه قرار گیرند.نتیجه گیری: در تعریف ارایه شده در نتیجه این پژوهش، کار دارای ویژگی هایی همچون هدفمندی و معناداری است که از ارتباط بین ساختار رشدی فرد و قالب کاری او منتج گردیده است و عملکرد فیزیکی یا ذهنی شخص در حیطه هایی همچون فعالیت های روزمره زندگی، خواب و استراحت، آموزش، شغل، بازی و اوقات فراغت، مشارکت اجتماعی و یا ترکیبی از این ها می باشد. این تعریف در مقایسه با تعاریفی که تاکنون در مورد کار ارایه شده، کامل تر و عینی تر است و تمام مفاهیم ضروری و اصلی کار را در بردارد که کاردرمانگران می توانند از آن در شرح خدمات کاردرمانی و نیز در روند کار تیمی و در ارتباط با همکاران توان بخشی استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1927

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 472 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شمسیان فرشته

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    732-738
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1297
  • دانلود: 

    227
چکیده: 

مقدمه: مولتیپل اسکلروز Multiple sclerosis) یا (MS یکی از شایع ترین بیماری های سیستم عصبی در انسان است که اغلب بالغین جوان را مبتلا می سازد. در این بیماری علاوه بر علایم شایع نظیر ضعف اندام ها، سرگیجه و دوبینی در 50-40 درصد بیماران، اختلالات حرکتی گفتار به صورت دیزآرتری دیده می شود. به دلیل این که جایگاه ضایعه در این بیماری به طور عمده نواحی زیرقشری می باشد، این فرضیه وجود دارد که عملکرد زبانی دست نخورده باقی می ماند و بنابراین در برنامه های درمانی مورد ارزیابی و درمان قرار نمی گیرد. با توجه به اهمیت زبان در ارتباطات انسانی و کیفیت زندگی، این مطالعه با هدف بررسی وجود اختلالات زبانی در بیماران MS انجام شد.مواد و روش ها: این مقاله مروری بر تحقیقات منتشر شده بین سال های 2011-1990 در پایگاه های اطلاعاتی Pubmed، Ebsco، ISI، Elsevior و Iran doc و هم چنین جستجو در منابع کتابخانه ای بوده است. جستجوی اولیه با کلید واژه های Rehabilitation cognition"، Speech، Language و "Multiple sclerosis انجام شد. معیار گزینش مقالات در مرحله دوم شیوه اجرای پژوهش بود. به این ترتیب که با مطالعه خلاصه مقالات در صورتی که پژوهش گر در شیوه اجرای پژوهش خود به بررسی مهارت های گفتاری و زبانی مختلف در بیماران MS پرداخته بود یا در بررسی مهارت های شناختی افراد مبتلا به MS به مهارت های زبانی آن ها نیز توجه کرده بود، مقاله موردنظر انتخاب و با مطالعه متن کامل آن، جهت تهیه این مقاله مورد استفاده قرار می گرفت.یافته ها: از مجموع 78 مقاله به دست آمده از جستجوی اولیه، 28 مقاله بر اساس معیار ذکر شده انتخاب گردید و متن کامل آن ها مطالعه شد.نتیجه‎گیری: پژوهش های منتشر شده نشان داد که در بیماران مبتلا به MS انواع آسیب های زبانی شامل نقایص نامیدن، روانی کلامی، اشکال در عملکردهای سطح بالای زبانی و مشکلاتی در سازمان دهی به سخنرانی وجود دارد که بایستی در ارزیابی و درمان آن ها مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1297

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 227 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    739-749
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2837
  • دانلود: 

    750
چکیده: 

مقدمه: اختلال اسکیزوفرنیا یکی از اختلالات پیچیده و با علل چندگانه در میان اختلاات روان است و آسیب حافظه از ویژگی های بسیار مهم عصب شناختی در این بیماران است. نقص عملکرد حافظه کاری می تواند بسیاری از علایم اصلی در این بیماران را تحت تاثیر قرار دهد چرا که در ذخیره اطلاعات به صورت کوتاه مدت و دستکاری و بازیابی آن ها نقش عمده دارد. در این مطالعه سعی بر آن است تا ابعاد مختلف آسیب حافظه کاری و آزمون های مختلف در این خصوص در این بیماران مورد بررسی قرار گیرد.مواد و روش ها: در این مقاله، مروری از بانک های اطلاعاتی مانندPubMed ، ProQuest، Science Direct و Scopus مرتبط استفاده شد. حدود 100 مقاله مرتبط در این رابطه یافت شد که 90 موردآن به زبان انگلیسی بود و 41 مقاله به صورت متن کامل و در سال های 1990 تا 2011 به چاپ رسیده بودند، البته مقالاتی که ملاک های ورود لازم را نداشتند، حذف شدند. از جمله مهم ترین ملاک های ورود، اصیل بودن و انواع مروری بودن مقالات، سال انتشار آن ها، مقایسه ای بودن و استفاده از آزمون های ارزیابی معتبر بود. در این مطالعه جهت تحقیق از کلمات کلیدی «اسکیزوفرنیا و حافظه، حافظه کاری، حافظه کوتاه مدت، ارزیابی حافظه و اسکیزوفرنیا و حافظه کاری، اسکیزوفرنیا و ارزیابی حافظه، حافظه کاری و ارزیابی» و مجموعه ای از این کلمات استفاده شد.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه مروری حاکی از آن است که مشکلات حافظه کاری در تمام قسمت های آن در بیشتر بیماران اسکیزوفرن دیده می شود که می تواند بر ایجاد علایم مثبت و منفی در این بیماران تاثیر بگذارد. تحقیقات صورت گرفته از تکالیف و آزمون های متفاوتی جهت بررسی حوزه های مختلف حافظه کاری مانند لوپ صوتی و بخش دیداری- فضایی و اجرایی- مرکزی استفاده می کنند که بستگی به اهداف مطالعه و بخش مورد بررسی در حافظه کاری متفاوت است و شدت علایم در نتیجه این آزمون ها بسیار تاثیرگذار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2837

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 750 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    750-757
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1316
  • دانلود: 

    388
چکیده: 

مقدمه: مناطق مرده قسمتی از حلزون در گوش داخلی است که تخریب شده اند. با دیدن ادیوگرام، پاسخ هایی دیده شده است که فرد در آن ها به تحریک آکوستیکی پاسخ داده است. این علایم یکپارچگی قسمتی از گوش که مورد آزمایش قرار گرفته است را نشان می دهد. آگاهی از عملکرد حلزون، در تشخیص پاسخ های کاذبی که از مناطق مرده حلزونی می آیند، کمک کننده است. در سال های اخیر به وسیله آزمونی به نام (Threshold equalizing noise) TEN با ارایه نویز پهن باند همان طرفی و تغییر آستانه یک منطقه، به شناسایی مناطق مرده حلزونی پرداخته اند. با توجه به حساسیت مناطق مرده در دریافت و درک گفتار، آگاهی از وضعیت سلامت حلزون و نحوه انجام آزمون مربوط ضروری به نظر می رسد.مواد و روش ها: این مقاله مروری بر مقالات منتشر شده از سال 1993 تا 2003 بود که بیش‍ترین مطالعات انجام شده در این دوره زمانی و در زمینه مناطق مرده حلزون بوده است که در پایگاه های اطلاعاتی Google Scholar، Science Direct، Ebsco، PubMed، Thieme، ProQuest و با استفاده از کلید واژه های مناطق مرده حلزونی، آزمون آستانه برابری شده با نویز، پوشش همان طرفی و موج مسافر در حلزون، تجویز سمعک بر اساس آستانه واقعی وجود داشت.نتیجه گیری: در تنظیم سمعک برای بیمارانی با افت شنوایی شدید و شیب دار باید به بخش های عملکردی و مناطق مرده محدوده فرکانسی شنوایی آن ها توجه داشت. هدف، ایجاد تقویت برای بخش های فعال و جلوگیری از تقویت برای بخش های مرده بود. اغلب این به معنی ایجاد تقویت برای فرکانس های مناطق گذار (مناطق بین مناطق مرده و سالم) به جای تقویت فرکانس هایی بود که بیش ترین کم شنوایی را داشتند. می توان به بخش های در حال مرگ کمک کرد ولی به مناطق مرده نمی توان تقویتی اعمال نمود. شناسایی مناطق مرده به تنظیم سمعک کمک می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1316

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 388 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    758-765
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1908
  • دانلود: 

    434
چکیده: 

مقدمه: کودکان دچار فلج مغزی مجموعه ای از مداخلات توان بخشی را به منظور تسهیل رشد و بهبود استقلال کارکردی در حرکت، مراقبت از خود، بازی و فعالیت های مدرسه و اوقات فراغت دریافت می کنند. کاردرمانگران در مواجهه با کودکان با اختلال فلج مغزی از رویکردهای گوناگونی بهره می گیرند، که در الگوی سنتی رایج ترین آن درمان عصبی رشدی است. امروزه با گسترش حوزه نفوذ فلسفه خانواده محور و ضرورت التفات به طبقه بندی بین المللی کارکرد، ناتوانی و سلامت و اصول مربوط به آن، محدودیت های رویکردهای سنتی رایج و پیشرفت هایی که نظریه سامانه های پویا ایجاد نموده است، نیاز به رویکردی نوین در کاردرمانی را ضروری می نماید. هدف مطالعه حاضر، توصیفی مختصر از فلج مغزی و نقش کاردرمانی در رابطه با آن، بررسی رویکرد خدمات خانواده محور، نظریه سامانه های پویا و رویکرد درمان کارکردی خانواده محور و کاربرد آن در توان بخشی کودکان دچار فلج مغزی بود.مواد و روش ها: در این بررسی، متون شواهد پژوهشی که بر مبنای طبقه بندی درمان مبتنی بر شواهد در سطوح اول، دوم و سوم شواهد جای می گرفتند، وارد مطالعه شدند. مقالاتی که در سال های 1966 تا 2011 به چاپ رسیده بود با استفاده از کلید واژه هایFunctional ،Cerebral palsy ،  Family-centeredو Therapy در پایگاه های اطلاعاتی PubMed، Scopus، ProQuest و Scholar Google جستجو و سپس مقالات یافت شده بر مبنای ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: با توجه به کلید واژه های انتخاب شده، تعداد 128 مقاله یافت شد که پس از مطالعه چکیده مقالات، در مرحله بعد تعداد 22 مقاله بر مبنای ملاک های ورود مرتبط تلقی شد. در نهایت پس از مطالعه، 6 مقاله دقیقا پاسخ گوی پرسش مطالعه بود.نتیجه گیری: مطالعات بررسی شده نشان دهنده آن است که رویکرد درمان کارکردی خانواده محور که تلفیقی از اصول نظری کاردرمانی، رویکرد خانواده محور و دیدگاه سامانه های پویا در رشد حرکت است، می تواند به عنوان رویکردی مناسب در توان بخشی کودکان دچار فلج مغزی استفاده شود. اگر چه جهت اثبات اثربخشی آن نیاز به پژوهش های بیشتری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1908

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 434 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جعفری میمنه | دلفی مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    5 (ویژه نامه)
  • صفحات: 

    766-775
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1402
  • دانلود: 

    414
چکیده: 

مقدمه: از آن جا که کودکان قادر به بیان ویژگی مشکل خود نیستند، تشخیص و مدیریت اختلالات تعادلی در دوران کودکی، سخت تر از بزرگ سالان است. علایم اختلالات دهلیزی در کودکان به آسانی با مشکلات رفتاری یا پزشکی دیگر اشتباه گرفته می شود و موجب تشخیص نادرست و بررسی ها و درمان های نامناسب می گردد. بنابراین در این مطالعه مروری به بیان ویژگی های اختلالات دهلیزی در کودکان پرداخته شد.مواد و روش ها: با استفاده از کلید واژه های "اختلالات دهلیزی کودکان"، "منگی"و "سرگیجه" مقالات منتشر شده در این مورد، در بانک های اطلاعاتی Science Direct، PubMed، Google Scholar، ProQuest و Scopus در بازه زمانی 2011-1993، مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: حاصل جستجوی انجام گرفته، 85 مقاله پژوهشی و 8 مقاله مروری بود. پس از بررسی عنوان، مقدمه و بحث در مورد مقالات پژوهشی و مطالعه کامل مقالات مروری، 26 مقاله یافت شد که به موضوع موردنظر پرداخته بودند و در این مطالعه مروری مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه گیری: اختلالات دهلیزی کودکان ممکن است شایع تر از آن چیزی باشد که پیش از این تصور می شد. حملات سرگیجه ممکن است به سختی تحمل شود و برای کودکان رنج آور باشد. بنابراین مدیریت این جنبه ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و مشاوره لازم باید به والدین و کودک داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1402

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 414 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button