مقدمه: مهارت های پردازش شنیداری پایه شنیدن، ارتباط و یادگیری را فراهم می کنند و نقایص مربوط به آن باعث اشکالات ارتباطی و خصوصا مشکلات تحصیلی در کودکان می شود. آگاهی از علایم این اختلال، روند ارزیابی و مداخلات درمانی مناسب در حیطه مسوولیت های آسیب شناسان گفتار و زبان و شنوایی شناسان است و عدم آگاهی نسبت به وظایف حرفه ای باعث سردرگمی در تشخیص و درمان ناکارآمد می شود. هدف از این مقاله پاسخ دهی به تعدادی از سوالات رایج آسیب شناسان گفتار و زبان در زمینه ماهیت، تشخیص و درمان(C) APD و همچنین جلوگیری از استفاده نادرست از این اصطلاح می باشد. به علاوه سعی می شود مسوولیتهای حرفه ای آسیب شناسان گفتار و زبان نیز در این زمینه تبیین شود.مواد و روش ها: این مقاله مروری است بر آخرین مقالات و کتاب های منتشر شده در زمینه اختلال پردازش شنیداری (مرکزی) که در پایگاه های اطلاعاتی Science direct ,Thieme ,Google scholar ,Proquest ,Ebsco ,Pubmed و Asha و همچنین در منابع کتابخانه ای مورد جستجو قرار گرفت.نتیجه گیری: پردازش شنیداری فرایندی پیچیده است و آسیب شناسان گفتار و زبان در زمینه غربال گری، تشخیص افتراقی و درمان افراد مبتلا به APD (C) نقش مهمی را به عهده دارند و این متخصصان خصوصا در هنگام وجود مشکلات یادگیری و یا توجه در کودکان مدرسه رو، بایستی احتمال وجود(C) APD را مدنظر قرار دهند.