Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,964
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,511
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مهارت های مقابله ای شناختی- رفتاری در اضطراب و سازگاری کودکان مبتلا به لکنت زبان

صفحات

 صفحه شروع 126 | صفحه پایان 140

چکیده

 مقدمه: در دهه های گذشته, روان شناسان روی اثربخشی عوامل خانوادگی, فرهنگی و اجتماعی (به ویژه, رویکردهای شناختی- رفتاری و مهارت های زندگی) در سلامت روانی و درمان اختلال های روانی تاکید کرده اند.مواد و روش ها: این تحقیق از نوع تحقیق های نیمه تجربی (طرح پیش آزمون- پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه شاهد) است, که به منظور بررسی تاثیر مهارت های مقابله ای شناختی- رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب و افزایش سازگاری کودکان مبتلا به لکنت زبان در شهر نیشابور صورت گرفت. بدین منظور 30 نفر از کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به لکنت زبان مراجعه کننده به کلینیک های گفتار درمانی به صورت تصادفی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و شاهد (15 نفر) تقسیم شدند. آزمون اضطراب Spence و سازگاری با لکنت زبان جهت اندازه گیری سطح اضطراب و سازگاری آزمودنی ها مورد استفاده قرار گرفت. سپس, آموزش مهارت های مقابله ای شناختی- رفتاری به شیوه گروهی طی 8 جلسه 90 دقیقه ای به گروه آزمایش ارائه گردید, اما گروه شاهد هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرد. در پایان دوره آموزش و دو ماه بعد از آن, هر دو گروه مجددا به وسیله آزمون های فوق مورد آزمون قرار گرفتند.یافته ها: داده ها بر اساس آزمون t در گروه های مستقل و وابسته و با کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های مقابله ای شناختی- رفتاری در کاهش اضطراب و افزایش سازگاری با لکنت زبان در آزمودنی ها موثر بوده است ( .(P<0.05بحث: دلیل کارآمدی شیوه های گروهی آموزش مهارت های مقابله ای شناختی- رفتاری زیربنای آموزشی آن ها است. چرا که در این شیوه هم بر جنبه های شناختی و هم رفتاری تاکید می شود. از سوی دیگر, برای اثربخشی بیشتر آموزش ها به زمان بیشتری نیاز است. هم چنین, کنترل عوامل اثرگذار می تواند در اثربخشی بیشتر این آموزش ها موثر باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    توزنده جانی، حسن، نعیمی، هدا، و احمدپور، محبوبه. (1390). بررسی تاثیر مهارت های مقابله ای شناختی- رفتاری در اضطراب و سازگاری کودکان مبتلا به لکنت زبان. پژوهش در علوم توانبخشی، 7(2)، 126-140. SID. https://sid.ir/paper/144078/fa

    Vancouver: کپی

    توزنده جانی حسن، نعیمی هدا، احمدپور محبوبه. بررسی تاثیر مهارت های مقابله ای شناختی- رفتاری در اضطراب و سازگاری کودکان مبتلا به لکنت زبان. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1390؛7(2):126-140. Available from: https://sid.ir/paper/144078/fa

    IEEE: کپی

    حسن توزنده جانی، هدا نعیمی، و محبوبه احمدپور، “بررسی تاثیر مهارت های مقابله ای شناختی- رفتاری در اضطراب و سازگاری کودکان مبتلا به لکنت زبان،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 7، no. 2، pp. 126–140، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144078/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا