پژوهش با هدف پیش بینی تفکر واگرا بر اساس دو مولفه هوش و ابعاد شخصیت بر روی دانشجویان اجرا شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامع ه آماری 1600 نفر از دانشجویان پسر فنی و حرفه ای آموزشکده سما کرج سال تحصیلی 92-1391 بودند که با استفاده از معادله نمونه گیری لوی و لمشو (1999) از بین آنها، 157 نفر از رشته های مختلف به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل آزمون ماتریس پی شرونده (ریون، 1937)، نسخه کوتاه پرسشنام ه پنج عاملی شخصیتی نئو (کاستا و مک کرا، 1992) و پرسشنامه سبک های تفکر یادگیری (کلب، 1984) بود. تحلیل داده ها ب ا رگرسیون چندمتغیره انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد، هوش و ویژگی های شخصیتی برونگرایی و انعطاف پذیری پیش بینی کنندگان تفکر واگرا بودند (p<0.05). ولی مولفه های شخصیتی نوروزگرایی، توافق پذیری و وظیفه شناسی قدرت پیش بینی تفکر واگرای دانشجویان را نداشتند.