موضوع اصلی این تحقیق سرمایه اجتماعی است. مفهوم سرمایه اجتماعی به پیوندها، ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود. به طور خلاصه می توان گفت که سرمایه اجتماعی دارای دو جزء: پیوند و اعتماد است که این دو جزء بیانگر جنبه های کمی و کیفی در سرمایه اجتماعی هستند. هدف اصلی تحقیق مقایسه سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در میان گروه های مورد مطالعه می باشد. روش تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه اعضای خانواده های شاهد و ایثارگر و عادی ساکن در نقاط مرکز شهرستان در استان گلستان می گردد. نمونه آماری شامل 388 نفر می باشد که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای در دو گروه شاهد و ایثارگر و گروه عادی (194 نفر از هر گروه) انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. متغیرهای سن، جنس، تاهل، تحصیلات، شغل، پایگاه اجتماعی - اقتصادی، مصرف رسانه ای، نوع مذهب و قومیت به عنوان متغیرهای مستقل و شاخص های اعتماد، مشارکت، روابط و پیوندهای رسمی و غیر رسمی، تعامل اجتماعی فردی و گروهی به عنوان متغیر وابسته (سرمایه اجتماعی) مورد توجه و سنجش قرار گرفته اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که، بین سرمایه اجتماعی خانواده های شاهد و ایثارگر استان با خانواده های عادی تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که سطح سرمایه اجتماعی خانواده های شاهد و ایثارگر بالاتر از خانواده های عادی می باشد. مقایسه ابعاد سرمایه اجتماعی نشان می دهد که عضویت گروهی، مشارکت گروهی، اعتماد عمومی، اعتماد نهادی، تعامل اجتماعی و کنش های یاریگرانه در گروه شاهد و ایثارگر بالاتر از گروه عادی است. همچنین نتایج تحلیلی نشان می دهد که بین سن پاسخگویان گروه شاهد و ایثارگر با سرمایه اجتماعی همبستگی بالایی دیده می شود، اما این همبستگی در میان گروه عادی دیده نمی شود. بین جنس و وضعیت تاهل پاسخگویان گروه شاهد و ایثارگر با سرمایه اجتماعی تفاوت قابل ملاحظه ای وجود دارد. اما بین جنسیت و وضعیت تاهل با سرمایه اجتماعی در گروه عادی تفاوت چندانی دیده نمی شود. بین سطح تحصیلات پاسخگویان گروه شاهد و ایثارگر با سرمایه اجتماعی رابطه معکوس دیده می شود به طوری که هر چه سطح تحصیلات بالا می رود سرمایه اجتماعی کاهش می یابد اما بین سواد و سرمایه اجتماعی در گروه عادی ارتباط معناداری دیده نمی شود. همچنین متغیرهای مصرف رسانه ای، نوع مذهب، نوع قومیت، پایگاه اقتصادی - اجتماعی و وضعیت شغلی هیچ گونه تفاوتی در میزان سرمایه اجتماعی گروه های مورد مطالعه ایجاد ننمود.