دارا بودن میزان بالایی از سلامت روانی در افراد جامعه از جمله پیش فرض های مهم در مسیر توسعه هر کشوری محسوب می شود، در نتیجه بررسی سلامت روانی دانشجویان به عنوان یکی از اصلی ترین قشرهای تاثیرگذار در تحولات هر کشوری ضرورت می یابد. هدف اساسی این تحقیق نیز بررسی سلامت روانی دانشجویان دانشگاه شیراز می باشد. بدین منظور با انتخاب نظریه مازلو و نوسازی روانی به عنوان چارچوب نظری تحقیق و با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسش نامه، 465 نفر از دانشجویانی که در نیمسال نخست سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل بودند، از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه بندی نسبی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 18 انجام شد. یافته های تحقیق نشان گر رابطه معنادار سلامت روانی با محل تولد (مکان جامعه پذیری)، تجربه خشونت در خانواده، میزان دینداری، عضویت در تشکل های دانشجویی (مشارکت پذیری)، میزان رضایت از دانشگاه و پیشرفت تحصیلی است. از دیگر سوی، بین سلامت روانی و سن، جنسیت، وضعیت تاهل و قومیت پاسخگویان رابطه معناداری وجود نداشته است.