مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,767
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

803
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان پای بندی به مناسک و رفتارهای دینی و عوامل موثر بر آن (مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان زنجان)

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 173

چکیده

 هدف از این پژوهش, بررسی میزان پایبندی به مناسک و رفتارهای دینی در دانش آموزان و بررسی عوامل موثر بر آن می باشد. برای تبیین مساله و تعیین چارچوب نظری از نظریه های کارکردی دین و نظریات دورکیم درباره مناسک دینی استفاده شده است. روش تحقیق این پژوهش, روش کتابخانه ای و پیمایشی است و برای گردآوری اطلاعات میدانی از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون های آماری شاخص های پراکندگی مرکزی, ضریب همبستگی پیرسون و ضریب همبستگی چندگانه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق, دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان زنجان در سال تحصیلی 91-90 است که تعداد 376 نفر از طریق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران به دست آمده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که متغیر وابسته یعنی مناسک و رفتارهای دینی با متغیرهای جامعه پذیری دینی, نظارت و کنترل اجتماعی, انسجام اجتماعی و تجدید حیات اجتماعی رابطه معنی داری دارد و کسانی که نمره این متغیرها در بین آنها بالا بود, نسبت به بقیه پای بندی بیشتری بر مناسک و رفتارهای دینی دارند. تحلیل ضرایب همبستگی چندگانه نیز نشان داد که متغیرهای نظارت و کنترل اجتماعی, جامعه پذیری دینی, انسجام اجتماعی و تجدید حیات اجتماعی (دینی) به ترتیب بیشترین تاثیر را بر متغیر وابسته دارند. همچنین تحلیل یافته ها به تفکیک جنسیت حاکی از آن است که میزان پای بندی دانش آموزان دختر به مناسک و رفتارهای دینی بیشتر از دانش آموزان پسر می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، سیده زهرا، موسوی، سیدرفیع، و حیدری، حسین. (1390). بررسی میزان پای بندی به مناسک و رفتارهای دینی و عوامل موثر بر آن (مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان زنجان). جامعه شناسی مطالعات جوانان(SOCIOLOGICAL STUDIES OF YOUTH)، 1(1)، 149-173. SID. https://sid.ir/paper/170181/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی سیده زهرا، موسوی سیدرفیع، حیدری حسین. بررسی میزان پای بندی به مناسک و رفتارهای دینی و عوامل موثر بر آن (مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان زنجان). جامعه شناسی مطالعات جوانان(SOCIOLOGICAL STUDIES OF YOUTH)[Internet]. 1390؛1(1):149-173. Available from: https://sid.ir/paper/170181/fa

    IEEE: کپی

    سیده زهرا موسوی، سیدرفیع موسوی، و حسین حیدری، “بررسی میزان پای بندی به مناسک و رفتارهای دینی و عوامل موثر بر آن (مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان زنجان)،” جامعه شناسی مطالعات جوانان(SOCIOLOGICAL STUDIES OF YOUTH)، vol. 1، no. 1، pp. 149–173، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/170181/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button