سردبیر محترم ضمن تشکر از توجه و دقت خوانندگان محترم مجله به محتوای مقالات چاپ شده، درباره نقد جناب آقای دکتر خزاعی (1) در مورد مقاله "مشکلات آموزشی دانشکده پزشکی کرمانشاه از دیدگاه دانشجویان" (2) ذکر نکات زیر ضروری به نظر می رسد. در مطالعات کیفی، حجم نمونه و شیوه نمونه گیری مانند خیلی از قسمت های دیگر، متفاوت از مطالعات کمی است و در آن اشباع اطلاعاتی مهم است نه تعداد نمونه ها. زمانی که اشباع اطلاعاتی حاصل گردد، نمونه گیری متوقف می شود، به طوری که ممکن است تنها 2 نمونه برای رسیدن به پاسخ سوال تحقیق کافی باشد (5-3). روش پژوهش مطالعه مورد بحث، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده (2) و یکی از روش های نمونه گیری در پژوهش های پدیدارشناسی، نمونه گیری هدفمند است (3) و این مطالب در بخش مواد و روش های مقاله مورد بحث، آمده است ولی ظاهرا مورد توجه منتقد محترم قرار نگرفته است. در پژوهش حاضر، ضمن مشورت با مسولین آموزشی دانشکده پزشکی و مراکز آموزشی درمانی، دانشجویان واجد شرایط، مطابق با هدف پژوهش، انتخاب و دعوت شدند. در این نوع مطالعات، ادعایی در مورد تعمیم پذیری نتایج به کل جامعه پژوهش وجود ندارد. لذا طرح سوالاتی مانند " آیا بررسی نظرات 6 نفر از یک دوره آموزشی، می تواند منعکس کننده نظرات تمامی آنان باشد ؟!" (1) در نقداین مقاله جای تامل دارد. در مورد نقد عنوان مقاله، عنوان مذکور در هر دو مرحله تصویب طرح تحقیقاتی و پذیرش مقاله برای چاپ، مورد مذاکره قرار گرفته و نظرات اساتید و کارشناسان محترم در آن لحاظ شده و عنوان حاضر، مورد تایید آن ها قرار گرفته است. چنان چه هریک از عناوین موردنظر منتقد محترم، انتخاب می شد همه جوانب تحقیق حاضر را در بر نمی گرفت. عدم وجود عنوان مشابه در مطالعات دیگران نیز دلیلی بر ضعف عنوان این مقاله نیست. در مورد اطلاع نویسندگان از دانشکده پزشکی، ادعایی وجود ندارد. هرچند نویسندگان با مشکلات دانشکده نیز آشنایی خوبی دارند. آن چه از نتایج تحقیق در مقاله آورده شده تنها نکته نظرات دانشجویان است و با وجود این که گروه تحقیق، تمام تلاش خود را برای استخراج اطلاعات صحیح، به کار گرفته اما مسئول درستی و یا نادرستی اظهارات افراد نمونه نیست (2). ضمنا علی رغم ادعای منتقد محترم، دانشکده پزشکی در مقطع علوم پایه، عضو هیات علمی با پایه پزشکی هم دارد. در سایر موارد، منتقد محترم نظرات دانشجویان را مورد نقد قرار داده (1) که در حیطه قضاوت نویسندگان مقاله نمی گنجد، چرا که مقاله فقط بیان کننده نکته نظرات دانشجویان است (2). در خاتمه، قضاوت نهایی در مورد مقاله مذکور و نامه آقای دکتر خزاعی و پاسخ اینجانبان، به عهده خوانندگان فهیم مجله و صاحب نظران می باشد و از نظرات آقای دکتر خزاعی، بار دیگر تشکر و قدردانی می شود.