مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

924
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

225
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مشکلات آموزشی دانشکده پزشکی: از دیدگاه های شخصی تا واقعیت

صفحات

 صفحه شروع 382 | صفحه پایان 383

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 سردبیر محترم مقاله سیابانی و همکاران "مشکلات آموزشی دانشکده پزشکی کرمانشاه از دیدگاه دانشجویان پزشکی" چاپ  شده در شماره 41 آن مجله (1)، مورد توجه اینجانب قرار گرفت. در این زمینه، نکات متعددی قابل طرح هستند. مهم ترین مشکل بررسی انجام شده، تعداد دانشجوی انتخاب شده است. نظرسنجی از 24 دانشجو از چهار دوره علوم پایه‏، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی (6 دانشجو در هر مقطع)، ضعف جدی کار انجام شده است. در هر ترم، حدود 100 تا 200 دانشجو در هر یک از مقاطع رشته پزشکی وجود دارند. آیا بررسی نظرات 6 نفر از یک دوره آموزشی، می تواند منعکس کننده نظرات تمامی آنان باشد؟! در حالی که در مطالعات مشابه از تعداد 400 نفر (2) و یا بیشتر، استفاده شده است. نکته مهم تر این که معیار انتخاب دانشجویان فوق، مشخص نیست. نویسندگان نحوه انتخاب، سن، جنس، معدل و تعداد دفعات مشروطی دانشجویان مذکور را بیان نکرده اند. بدیهی است که اختلاف جدی بین دانشجویان پزشکی موفق و ناموفق (3)، وجود داشته و هر یک مشکلات خاص خود را دارند. شمس و همکاران (1385)، مشکلات اصلی دوران تحصیلی دانشجویان را مشکلات روان شناختی (7/43%)، مالی- رفاهی (8/30%)، فردی- خانوادگی (2/30%) و خدمات آموزشی (29%) دانستند (2). بنابراین شاید بتوان حلقه مفقوده تحقیق سیابانی را خود دانشجویان دانست. اجرای یک برنامه آموزشی هدفمند برای دانشجویانی با زمینه علمی متفاوت و اختلاف جدی سطح علمی (با رتبه کشوری زیر هزار در مقایسه با بالای ده هزار در یک ورودی) با مشکلات جدی همراه است. انتخاب عنوان مقاله نیز نمایان گر جهت گیری از پیش تعیین شده در این زمینه است زیرا در بررسی منابع علمی موجود، عنوان مشابهی در مورد سایر دانشکده های پزشکی یافت نشد و اغلب مطالعات در زمینه خاصی، مثلا مشکلات آموزش بالینی و یا آموزش سرپایی، از دیدگاه اساتید و دانشجویان، مدنظر قرار گرفته است. انتخاب عنوان کلی فوق، حیطه گسترده ای از مسایل مختلف را می گشاید که با مطالعه مقاله به مشکلات آن برخورد می کنیم. به نظر اینجانب اکثر نویسندگان مقاله، حضور مستمر و فعال در امر آموزش دانشجویان پزشکی نداشته اند که می تواند در شناسایی مشکلات واقعی آموزش پزشکی، تاثیرگذار باشد. نویسندگان در بخشی از مقدمه از کاهش کیفیت کار دانش آموختگان رشته پزشکی نوشته اند. اما رفرنس و بررسی علمی که منجر به این نتیجه گیری شده است را بیان نکرده اند. بخشی از مطالب بیان شده توسط دانشجویان مورد مطالعه، فاقد اساس علمی است و از عدم اطلاع آنان ناشی شده است. همچنین این دانشکده، عضو هیات علمی که پزشک بوده و دارای مدرک PhD باشد (MD-PhD) ندارد. منابع اعلام شده برای تدریس و امتحان، منابع رسمی وزارتی هستند و حجم و سرفصل دروس نیز توسط مراجع ذیصلاح وزارتی تعیین می شوند که تغییرات جزیی آن، فقط با مجوز شورای آموزشی دانشگاه امکان دارد. برخی مطالب دیگر نظیر تدریس بد اساتید، زجرآور بودن کلاس ها، علمی نبودن محیط دانشکده، کلی گویی و غیرقابل استناد و پی گیری علمی است. در بحث مقاله به عدم انتخاب روش های تدریس فعال و دانشجومحور از سوی اساتید اشاره شده است. انتخاب این روش ها به شرایط خاص، آمادگی، ابزار و امکانات نیازمند است و اغلب به دلیل تعداد زیاد دانشجویان رشته پزشکی و کمبود وقت، قابل اجرا نیست. نمی توان از دانشجویانی که ترجمه، تحقیق و بسیاری از وظایف های خود را با پرداخت هزینه به مراکز و افراد دیگر می سپارند انتظار حضور در آموزش فعال و دانش محور را داشت. در پایان، باید اذعان داشت که کمبود اعضاء هیات علمی و امکانات آموزشی و پژوهشی، افزایش تعداد دانشجویان، اولویت دادن به مسایل درمانی و بهداشتی و سپس آموزشی و پژوهشی، از مشکلات جدی و کلی آموزش پزشکی است، اما لازم است درمطالعات مرتبط، به تفکیک مقاطع آموزشی رشته پزشکی و استفاده از متدولوژی صحیح (مانند حجم نمونه مناسب و پرسشنامه معتبر) توجه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خزاعی، مظفر. (1388). مشکلات آموزشی دانشکده پزشکی: از دیدگاه های شخصی تا واقعیت. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، 13(4 (پیاپی 43))، 382-383. SID. https://sid.ir/paper/455744/fa

    Vancouver: کپی

    خزاعی مظفر. مشکلات آموزشی دانشکده پزشکی: از دیدگاه های شخصی تا واقعیت. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)[Internet]. 1388؛13(4 (پیاپی 43)):382-383. Available from: https://sid.ir/paper/455744/fa

    IEEE: کپی

    مظفر خزاعی، “مشکلات آموزشی دانشکده پزشکی: از دیدگاه های شخصی تا واقعیت،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، vol. 13، no. 4 (پیاپی 43)، pp. 382–383، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/455744/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button