تاکنون تحقیقات زیادی در مورد اثرات آموزش راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی انجام گرفته است. با این حال، یافته های مربوط به بافت زبان انگلیسی در چنین مطالعاتی چندان مدنظر قرار نگرفته است. این جستار می کوشد تا با انجام مطالعه فراتحلیلی، تاثیرات پژوهش های تجربی مربوط به آموزش راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی و برخی از مسائل بحث برانگیز مربوط به این حوزه را مورد کنکاش قرار دهد. جستجوی جامعی برای جمع آوری مطالعات تجربی مربوط به آموزش راهبردهای یادگیری صورت گرفت. میزان اثربخشی برای 26 مطالعات بنیادین محاسبه گردید و در مجموع 84 نمونه منحصر به فرد بدست آمد. یافته ها نشان می دهد که اثربخشی کلی مطالعات مربوط به زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بسیار بیشتر از اثرات مربوط به انگلیسی به مثابه زبان دوم در ارتباط با مدل اثربخشی ثابت و تصادفی بود. در پایان این مقاله، پیشنهاداتی در مورد رهیافت های نظری، عملی و روش شناختی مطرح خواهد شد.