مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,665
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراگیری واژگان در زبان انگلیسی: مقایسه دو روش تدریس آشکار و فعالیت- محور

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 46

چکیده

 اهمیت دانش واژگانی در فراگیری زبان دوم/خارجی غیر قابل انکار است. می توان گفت که فهم و تولید زبان دوم/خارجی بدون داشتن سطح مطلوبی از واژگان امکان پذیر نمی باشد. لذا تدریس واژگان در کلیه برنامه های آموزشی زبان دوم/خارجی جایگاه ویژه ای دارد. با علم به تاثیر مثبت تدریس واژگان بر ارتقاء دانش واژگانی, مطالعه حاضر به بررسی تاثیر روش تدریس آشکارا (و دو شیوه آن یعنی شیوه کلامی و بصری) و روش تدریس فعالیت-محور بر واژه آموزی زبان آموزان ایرانی می پردازد. در ابتدا از 94 زبان آموز که مهارت زبانی آن ها در سطح متوسط قرار داشت آزمون تعیین سطح واژگان کمبریج گرفته شد. بر طبق این آزمون, 75 زبان آموز انتخاب و به سه گروه تقسیم شدند. مطالب و کتاب درسی در هر 3 گروه یکسان بود. سپس, واژگان سطح بندی شده منتخب از سری وربال ادونتیج (هارینگتون, 2000) در گروه اول با استفاده از شیوه کلامی (مترادف و ذکر مثال در موقعیت درست), در گروه دوم به شیوه بصری (تصاویر, فلش کارت و پاورپوینت), و در گروه سوم به شیوه فعالیت- محور تدریس شد. در انتها از هر 3 گروه پس ـ آزمون گرفته شد. نتایج آزﻣون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون شفه برتری شیوه بصری را نسبت به روش کلامی و کارآمدی شیوه فعالیت-محور را نسبت به دو روش دیگر نشان داد. می توان نتیجه گرفت که در تدریس واژگان و جهت بالا بردن دانش واژگانی زبان آموزان, روش فعالیت-محور نسبت به روش تدریس آشکارا (چه به صورت کلامی و چه بصری) بسیار موثرتر است. نتایج به دست آمده از این مطالعه دارای کاربر های آموزشی در زمینه های تهیه و تدوین مطالب درسی و روش شناسی تدریس زبان دوم/خارجی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زندمقدم، امیر، و علی سلیمی، اسمعیل. (1391). فراگیری واژگان در زبان انگلیسی: مقایسه دو روش تدریس آشکار و فعالیت- محور. مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 45(4)، 27-46. SID. https://sid.ir/paper/187564/fa

    Vancouver: کپی

    زندمقدم امیر، علی سلیمی اسمعیل. فراگیری واژگان در زبان انگلیسی: مقایسه دو روش تدریس آشکار و فعالیت- محور. مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1391؛45(4):27-46. Available from: https://sid.ir/paper/187564/fa

    IEEE: کپی

    امیر زندمقدم، و اسمعیل علی سلیمی، “فراگیری واژگان در زبان انگلیسی: مقایسه دو روش تدریس آشکار و فعالیت- محور،” مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 45، no. 4، pp. 27–46، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187564/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا