هدف کلی این تحقیق بررسی و تحلیل عاملی مولفه های مدیریتی تاثیرگذار بر کیفیت آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیات علمی پردیس های کشاورزی دانشگاه تهران بود. جامعه آماری تحقیق شامل 256 نفر از اساتید پردیس های کشاورزی دانشگاه تهران (پردیس ابوریحان و پردیس کرج) بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب با حجم نمونه، تعداد 83 نفر که از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند و برای افزایش دقت 100 نفر به عنوان پاسخگو تعیین گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای بود که روایی آن بر اساس نظرات استادان رشته ترویج و آموزش کشاورزی تایید گردید و برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 0.86 به دست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد پردازش قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل عاملی مولفه های مدیریتی تاثیرگذار بر کیفیت آموزش عالی اساتید نشان داد عواملی چون منابع مالی و امکانات، عوامل سازمانی، نفوذ و رهبری، برنامه ریزی و کنترل (نظارت) حدود 74.82 درصد کل واریانس مولفه های مدیریتی تاثیرگذار بر کیفیت آموزش عالی از دیدگاه استادان را تبیین می کند.