Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (81)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1075
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1075

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (81)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    953
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 953

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پی در پی 81)
  • صفحات: 

    291-299
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2467
  • دانلود: 

    351
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: یکی از روش های متداول در ارزیابی دانشجویان استفاده از آزمون های چندگزینه ای و به طور رایج آزمون های چهارگزینه ای هست. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان رعایت شاخص های امتحانات چندگزینه ای پایان ترم دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1393 می باشد.مواد و روش کار: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی می باشد که به صورت مقطعی در سال 94-1393 بر روی 705 نمونه از سوالات چندگزینه ای پایان ترم اعضا هیات علمی گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه انجام گرفته است. کلیه سوالات از نظر تاکسونومی بلوم در سه سطح تاکسونومی یک (دانش و فهم)، دو (کاربرد و آنالیز) و سه (ترکیب و ارزشیابی) موردبررسی قرار گرفتند. برای محاسبه شاخص های سوالات از فرمول های ضریب دشواری و ضریب تمیز استفاده گردید. ساختار آزمون نیز با استفاده از چک لیست بررسی سوالات چندگزینه ای میلمن تحلیل گردید.یافته ها: در مطالعه حاضر 705 سوال موردبررسی قرار گرفت که گروه داخلی – جراحی بیشترین تعداد سوالات را به خود اختصاص می داد. اکثر سوالات (84.6 درصد) دارای تاکسونومی یک بودند. اکثر سوالات موردبررسی دارای ضریب دشواری خیلی سخت بودند (332 سوال) و در میان دروس بررسی شده داخلی – جراحی 3 دارای بیشترین دشواری بود (61.42 درصد) و درس پرستاری مادران و نوزادان (2) دارای کم ترین سختی بود (10 درصد). در رابطه با ضریب تمیز سوالات اکثر سوالات دارای ضریب تمیز متوسط بودند (29.36 درصد) و در میان دروس بررسی شده پرستاری بیماری های روان (1) دارای بهترین ضریب تمیز بود. اکثر سوالات (84.1 درصد) دارای ساختار مناسب بودند.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که سوالات موردبررسی از لحاظ تاکسونومی بلوم، ضریب دشواری و ضریب تمیز در شرایط مطلوب نبوده و نیازمند برنامه ریزی مسوولان مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برای آموزش و توانمندسازی اساتید در زمینه های ذکرشده می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2467

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 351 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پی در پی 81)
  • صفحات: 

    300-312
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2119
  • دانلود: 

    1046
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: ضرورت استفاده از تکنیک واقعیت مجازی در عصر اطلاعات و دانش جهت آموزش مهارت های پرستاری با توجه به وظایف حساس پرستاران بر کسی پوشیده نیست. نرم فزارهای آموزشی مبتنی بر شبیه سازی با واقعیت گرایی و کیفیت بالا راهبرد قابل تاملی برای محدود کردن خطرات زیاد آموزش پرستاری به روش سنتی بوده و می توانند سبب کاهش خطاهای پزشکی و افزایش ایمنی بیماران شوند. در این مطالعه به بررسی نقش مدل ها، رویکردها و نظریه های یادگیری در طراحی و تولید نرم افزارهای آموزشی مبتنی بر شبیه سازی در آموزش پرستاری پرداخته می شود.مواد و روش کار: برای این مطالعه مروری سیستماتیک، کلیه مقالات منتشرشده از سال های 2000 تا 2015 که مرتبط با نرم افزارهای آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی در آموزش پرستاری بود، به دو زبان انگلیسی و فارسی موردبررسی و تحلیل قرار گرفت. ابتدا سوال مطالعه تعریف و استراتژی جستجو مشخص گردید. برای جستجوی مطالعات از پایگاه های اطلاعاتی بین المللی و منابع داخلی ازجمله SID، CINAHL PubMed، Web of Science، EBSCO Host، Irandoc، Iranmedex Google Scholar با استفاده از کلیدواژه های آموزش، پرستاری، نظریه های یادگیری، نرم افزار، شبیه سازی، تکنیک واقعیت مجازی، مدل و ترکیب آن ها استفاده گردید. مقالاتی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند ازنظر کیفیت با استفاده از چک لیست های مربوطه ارزیابی شدند.یافته ها: تعداد 850 مورد مقاله یافت شد و 12 مقاله که ارتباط مستقیم باهدف مطالعه داشتند، برای بررسی و تحلیل بیشتر انتخاب شد. از 12 مقاله، چهارمقاله به یادگیری به عنوان امر شناختی و ساختاری توجه داشتند. پنج مقاله از مدل شبیه سازی جفریز و اصول نظریه های یادگیری استفاده کرده بودند.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد با توجه به نیاز مراکز بهداشتی به پرستاران ماهر و نیاز به نرم افزارهای مبتنی بر تکنیک واقعیت مجازی به عنوان ابزار آموزشی در آموزش پرستاری، استفاده آر مدل های شبیه سازی و نظریه های یادگیری در جهت هدایت طراحی و تولید این نرم افزارها به سمت یادگیری مبتنی بر صلاحیت حرفه ای ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2119

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1046 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پی در پی 81)
  • صفحات: 

    313-324
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1099
  • دانلود: 

    265
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: اگر چه الکتروشوک یکی از روش های درمانی سریع و موثر می باشد اما عوارض شناختی موجب محدودیت استفاده از آن شده و تاثیر اساسی بر روی پذیرش درمان دارد. در این میان نقش آموزشی و حمایتی پرستاران را نباید نادیده گرفت. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر مداخلات حمایتی- آموزشی پرستاری بر وضعیت شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک درمانی در مرکز آموزشی درمانی رازی ارومیه انجام شد.مواد و روش کار: این مطالعه شبه تجربی بر روی 102 نفر از بیماران بستری تحت درمان با الکتروشوک، انجام شد. نمونه ها به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله (51 نفر) و کنترل (51 نفر) تخصیص یافتند. مداخلات شامل دو بخش آموزش بیماران و مداخلات حمایتی بود. مدت زمان ارائه مداخلات از زمان توصیه به دریافت الکتروشوک تا پایان جلسه ششم بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی و معاینه مختصر وضعیت شناختی استفاده شد. وضعیت شناختی بیماران در هر دو گروه کنترل و مداخله در فاصله زمانی 15، 30، 60 دقیقه و 24 ساعت بعد از اولین، سومین و ششمین شوک ارزیابی گردید. داده ها با کمک ویرایش شانزدهم نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های کای دو، تی تست و آزمون اندازه های تکراری مورد تجزیه تحلیل آماری قرار گرفت.یافته ها: وضعیت شناختی بیماران بعد از سومین شوک (P=0.048) و ششمین شوک (P=0.01) اختلاف معنی داری را بین گروه مداخله و کنترل نشان داد، به طوری که وضعیت شناختی در گروه مداخله بهتر از گروه کنترل بود، اما بعداز شوک اول تفاوت آماری بین دو گروه معنی دار نبود (P=0.065).بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که مداخلات حمایتی آموزشی پرستاری بر وضعیت شناختی بیماران دریافت کننده الکتروشوک موثر بوده است. پرستاران با اجرای برنامه های آموزشی و حمایت از بیمار موجب دستیابی به نتایج مثبت در زمینه کاهش عوارض درمانی خواهند شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1099

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 265 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پی در پی 81)
  • صفحات: 

    325-334
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    972
  • دانلود: 

    252
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: پذیرش در بیمارستان و انتظار برای پروسیجرهای تهاجمی هم چون آنژیوگرافی عروق کرونر به عنوان یک رویداد فوق العاده اضطراب زا می باشد که اثرات مخرب رفتاری و شناختی دراز مدتی را بر بهبودی بیماران بجای می گذارد. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین تاثیر طرح مراقبت حمایتی قبل از عمل بر شاخص های فیزیولوژیکی بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر در مرکز آموزشی درمانی قلب سیدالشهدا ارومیه می باشد.مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع تجربی با طرح پیش و پس آزمون بود که در آن 124 نفر از بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر در بیمارستان سیدالشهدا که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (62 نفر) و کنترل (62 نفر) تخصیص شدند. در گروه مداخله مراقبت های معمول بخش و همچنین مداخلات مبتنی بر برنامه مراقبت پرستاری قبل از آنژیوگرافی انجام گرفت، در حالی که گروه کنترل فقط مراقبت های معمولی بخش را دریافت نمودند. ابزار گردآوری داده ها شامل مقیاس اضطراب و آگاهی قبل از عمل آمستردام (APAIS)، بررسی فشارخون با استفاده از دستگاه فشارسنج جیوه ای با مارک ریشتر و گوشی پزشکی لیتمن و اندازه گیری ضربان قلب با استفاده از دستگاه پالس اکسی متری دیجیتال (مدل bitmos-sat805) بود. داده های جمع آوری شده پس از واردکردن در نرم افزار ( SPSS v.13) با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل و من ویتنی) تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد در بیماران گروه مداخله دریافت کننده مراقبت پرستاری بر اساس طرح مراقبت حمایتی جدید، شاخص های فیزیولوژیک (نمرات اضطراب، تعداد ضربان قلب و همچنین میزان فشارخون) قبل از عمل آنژیوگرافی عروق کرونر نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری کم تر (P<0.001) بود.بحث و نتیجه گیری: طرح مراقبت حمایتی قبل از آنژیوگرافی، شاخص های فیزیولوژیکی اعم از سطح اضطراب بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر را به طور چشمگیری کاهش می دهد. لذا توصیه می شود از طرح مراقبت پرستاری حمایتی جامع نگر ارائه شده در مطالعه حاضر به عنوان کلیدی برای کاهش سطح اضطراب بیماران استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 972

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 252 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پی در پی 81)
  • صفحات: 

    335-342
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    781
  • دانلود: 

    288
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: از میان دوران مختلف زندگی انسان، نوجوانی یکی از مهم ترین و با ارزش ترین دوران زندگی هر فرد محسوب می شود و نگرانی در این دوره تحولی بسیار شایع است و می تواند تا سنین بزرگ سالی ادامه یابد. یکی از نگرانی ها نگرانی سلامتی است، از آنجا که بهترین زمان برای هدف قرار دادن تلاش های رفتار پیشگیرانه دوران نوجوانی است. لذا این مطالعه باهدف تعیین میزان نگرانی سلامتی نوجوانان دختر و پسر 15-18 سال شهر زنجان در سال 1394 انجام شد.مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی 264 نفر از دانش آموزان 15-18 سال شهر زنجان که واجد معیارهای ورود به مطالعه بودند به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه ای دو قسمتی حاوی اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد نگرانی سلامتی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویرایش 17 و آمارهای توصیفی و تحلیلی استفاده شد.یافته ها: میانگین سن دانش آموزان شرکت کننده در این مطالعه 16.29±1.47 سال بود. میانگین نمره کلی نگرانی در نوجوانان دختر (52.53±23.5)، بیشتر از نوجوانان پسر (51.25±27.97) (p=0.69) بود. میانگین نگرانی در حیطه های اختلالات و بیماری ها، کنترل و پیشگیری از صدمات، سلامت اجتماعی، ارتباطات، سلامت عاطفی، آینده در نوجوانان دختر و میانگین نگرانی در حیطه های سلامت فردی، محیط، خدمات بهداشتی درمانی، تغذیه، در نوجوانان پسر بیشتر بود اما میانگین نمرات در حیطه آینده در دو گروه دختر و پسر معنی دار بود (p=0.001).نتیجه گیری: با توجه به اهمیت بالای دوران بحرانی نوجوانی ضروری است که به نیازها و نگرانی های ویژه بهداشتی نوجوانان در سیستم مراقبت های اولیه توجه ویژه ای شود همچنین طراحی برنامه های حمایتی و پیشگیرانه برای نوجوانان توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 781

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 288 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پی در پی 81)
  • صفحات: 

    343-351
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1377
  • دانلود: 

    392
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: خستگی یکی از مشکلات اساسی سالمندان مبتلابه بیماری قلبی است. با توجه به تعدد مصرف دارو در این گروه، استفاده از طب مکمل جهت کنترل خستگی آنان افزایش یافته است. این مطالعه باهدف تاثیر ماساژ رایحه درمانی بر خستگی و شاخص های همودینامیک زنان سالمند مبتلا به سندروم حاد کرونری اجرا گردید.مواد و روش کار: در این کار آزمایی بالینی تصادفی، 62 زن سالمند مبتلا به سندروم حاد کرونری بستری در بخش CCU بیمارستان مصطفی خمینی تهران (1394) به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون به مدت 20 دقیقه تحت رفلکسولوژی با روغن اسانس لاوندر قرار گرفتند. گروه کنترل، مراقبت های روتین بخش را دریافت کرد. مقیاس خستگی روتین و چک لیست شاخص های همودینامیک قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون من ویتنی و تی تست و توسط نرم افزار SPSS ویرایش 16 تحلیل گردید.یافته ها: آزمون من ویتنی نشان داد که تفاوت خستگی دو گروه آزمون و کنترل معنی دار است (p<0.007). کاهش معنی دار در فشارخون سیستولیک، دیاستولیک، متوسط فشارخون شریانی و درصد اشباع اکسیژن شریانی (p=0.003) دیده شد.نتیجه گیری: با توجه به اثرات مثبت ماساژ رایحه درمانی بر کاهش خستگی زنان سالمند مبتلا به سندروم حاد کرونری، احتمالا این روش غیر دارویی بر کاهش شدت خستگی در این بیماران تاثیرگذار بوده و با توجه به تغییرات قابل قبول شاخص های همودینامیک، به عنوان یک مداخله غیر دارویی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1377

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 392 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پی در پی 81)
  • صفحات: 

    352-360
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    953
  • دانلود: 

    280
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: دانشجویان پرستاری یکی از طبقات موثر در سلامت جامعه هستند و خودکارآمدی تحصیلی و سلامت عمومی می تواند به افزایش سازگاری در پذیرش مسوولیت مهم شغلی در این دانشجویان بینجامد. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه علی خودکارآمدی تحصیلی و سلامت عمومی با میانجی گری اهداف پیشرفت در دانشجویان پرستاری تدوین گردید.مواد و روش ها: 75 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی شیراز به طور تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه های خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن، جهت گیری هدفی میدگلی و همکاران و سلامت عمومی گلدبرگ استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با کمک نرم افزار AMOS و SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: شاخص های برازندگی مدل نشان داد که مدل پیشنهادی برازنده داده هاست (RAMSEA=0.043، GFI=0.98، NFI=0.97، AGFI=0.91). همچنین اثر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت عمومی معنی دار بود (Beta=0.41، P<0.05) و نیز اثرات غیرمستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت عمومی از طریق اهداف تبحری (Data=0.39)، اهداف رویکردی (Data=0.33) و اهداف اجتنابی (Data=-0.31) معنی دار بودند.بحث و نتیجه گیری: خودکارآمدی تحصیلی هم به طور مستقیم و هم از طریق اهداف تبحری، رویکردی و اجتنابی بر سلامت عمومی اثر می گذارد. بنابراین ایجاد خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پرستاری می تواند انگیزه درونی و حس شایستگی و در نتیجه سلامت عمومی آن ها را ارتقا بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 953

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 280 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پی در پی 81)
  • صفحات: 

    361-370
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1349
  • دانلود: 

    351
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: مراقبت به عنوان یک مفهوم چند بعدی در پرستاری می تواند از طریق آموزش ارزش های اصلی واقعیت یابد. اغلب بیماران، کیفیت خدمات ارائه شده را بر اساس درک خود از مراقبت ارزیابی می نمایند، لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی بر درک بیماران از مراقبت پرستاری انجام شد.مواد و روش کار: پژوهش حاضر مطالعه مداخله ای آموزشی و نیمه تجربی بوده که در نیمسال دوم تحصیلی سال 92-93 در دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام شد. 55 دانشجوی سال 3 و 4 به طور تصادفی به دو گروه مداخله (n=29) و کنترل ( n=26) تقسیم شدند. برنامه آموزشی رفتار مراقبتی برای گروه مداخله در طول کارآموزی بخش های داخلی و جراحی اجرا و گروه کنترل آموزش معمول را دریافت نمودند. بعد از گذشت روز دوم از شروع کارآموزی، به ازای هر دانشجو 3 بیمار و در طی 2 روز مراقبت مداوم از یک بیمار سطح درک بیماران در هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مطالعه با ابزار CBM موردبررسی قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS-21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان می دهد که درک بیماران از رفتار مراقبتی دریافت شده دانشجویان پرستاری در قبل و بعد از مداخله آموزشی به ترتیب الویت رفتار حرفه ای، رویکرد حرفه ای، ارتباط، همدلی و احترام بوده است. در گروه مداخله در هر پنج حیطه رفتار مراقبتی بعد از اجرای برنامه آموزشی افزایش میانگین (p=.0001) در گروه کنترل درک بیماران نسبت به رفتار مراقبتی دریافت شده دانشجویان در طی مطالعه، پسرفت داشته است اما با این وجود ازنظر آماری معنی دار نبوده است (p=.83).بحث و نتیجه گیری: درک بیماران از مراقبت های دریافت شده دانشجویان پرستاری در محیط های بالینی، می تواند در توسعه آموزش های علمی و عملی آنان نقش مهمی داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1349

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 351 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پی در پی 81)
  • صفحات: 

    371-379
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1245
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: اختلال خوردن ازجمله اختلال های آسیب شناختی است که تاثیر بسزایی بر عملکرد روان شناختی و جسمانی نوجوانان و جوانان داشته و امروزه به عنوان یکی از مشکلات جدی سلامت مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. ازآنجایی که در سال های اخیر میزان شیوع اختلال های خوردن در میان دختران نوجوان افزایش چشمگیری داشته است، مطالعه حاضر به بررسی و مقایسه ابعاد آسیب شناسی روانی، سبک زندگی و عملکرد خانواده دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال خوردن و دانش آموزان غیر مبتلا به آن پرداخته است.مواد و روش ها: مطالعه اخیر از نوع توصیفی و جامعه آماری آن دربرگیرنده کلیه دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی فاطمه الزهرا بودند که 200 نفر از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و نهایتا 60 نفر از آن ها که دارای معیارهای ورودی بودند موردبررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه چک لیست روانی (SCL-90)، پرسش نامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت HPLPII و مقیاس عملکرد خانواده بلوم ( FFS) استفاده شد. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-16 و آزمون آماری تحلیل واریانس چند گانه (مانوا) و آزمون T مستقل استفاده شد.یافته ها: نتایج حاصله در این مطالعه نشان داد که بین میانگین نمرات ابعاد آسیب شناسی و روانی، سبک زندگی و عملکرد دانش آموزان مبتلا به اختلال خوردن و سالم تفاوت وجود دارد (P<0.001).نتیجه گیری: به نظر می رسد که در اختلال خوردن، ابعاد آسیب شناسی روانی، سبک زندگی و عملکرد خانواده دانش آموزان نقش تعیین کننده دارد و توصیه می شود در درمان این بیماری به متغیرهای ذکرشده اهمیت داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1245

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پی در پی 81)
  • صفحات: 

    380-388
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1204
  • دانلود: 

    255
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: بیماری دیابت یکی از معضلات مهم بهداشتی درمانی جامعه جهانی است که گاه می تواند منجر به گانگرن و حتی قطع عضو و تحمیل بار مالی، روانی و کاهش کیفیت زندگی در سراسر عمر بیمار شود. از سوی دیگر تاثیر آموزش به بیمار توسط پرستار بر کیفیت زندگی بیماران دچار بیماری های مزمن به عنوان یکی از نقش های پرستار مورد تاکید قرار گرفته است. مطالعه حاضر باهدف مقایسه اثرات آموزش بر کیفیت زندگی در بیماران دچار پای دیابتی در بیمارستان های آموزشی شهر ارومیه در سال 1394 انجام شد.مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی طی دو مرحله قبل و بعد از آموزش بر روی 136 بیمار دیابتی که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص داده شدند انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی خاص بیماران دارای زخم پای دیابتی (DFS) بود که قبل از مداخله، به صورت مصاحبه حضوری تکمیل گردید و بعد از تعیین نیازهای آموزشی، یک برنامه آموزشی برای گروه مداخله انجام شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS18 با استفاده از آمار توصیفی و آزمون زوجی و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: 72 در صد از افراد شرکت کننده را مردان و 28 درصد از افراد را زنان تشکیل می دادند و میانگین سنی این افراد 53-58 سال بود. در بررسی ارتباط کیفیت زندگی با متغیرهای موردبررسی، ارتباط معنی داری بین متغیر سن، جنس، وضعیت مالی، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل و کیفیت زندگی هر دو گروه موردبررسی یافت شد. همچنین بررسی میانگین و انحراف معیار دو گروه آزمون و کنترل نشان داد که پس از آموزش میانگین کیفیت زندگی گروه کنترل در ابعاد مختلف پایین تر از گروه آزمون و تاثیر آموزش بر کیفیت زندگی در بیماران دچار پای دیابتی معنی دار می باشد (P>0.05).بحث و نتیجه گیری: ارائه آموزش های مناسب در زمینه پیشگیری از عوارض و تاخیر در بهبود و درمان پای دیابتی از طریق بالاتر بردن سطح آگاهی مددجویان می تواند سبب افزایش کیفیت زندگی در بیماران دچار پای دیابتی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1204

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 255 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button