Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    3-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1071
  • دانلود: 

    639
چکیده: 

جوانان روستایی نقش عمده ای در توسعه بخش کشاورزی دارند. با توجه به اهمیت تعیین کننده ورود جوانان روستایی به شغل کشاورزی، این تحقیق با هدف شناسایی مشوق ها و بازدارنده های اشتغال جوانان روستایی در کشاورزی قصرشیرین انجام شد. جامعه آماری این تحقیق علی- ارتباطی را4230 تن از جوانان روستا های شهرستان قصرشیرین در دامنه سنی 15 تا 29 سال تشکیل دادند که 118 تن از آنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند . ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی شکلی و محتوایی آن با استفاده از نظرسنجی از اعضای هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان و پس از انجام اصلاح های مورد نظر آنان تایید شد. برای سنجش پایایی از پیش آزمون و محاسبه ضریب پایایی تتا استفاده شد (q=0.83) نتایج آزمون من وایتنی نشان داد که گرایش جوانان عضو شبکه های اجتماعی مجازی به شغل کشاورزی به طور معنی داری پایین تر از افراد غیر عضو می باشد و گرایش جوانان از نظر جنس و وضعیت اشتغال تفاوت معنی داری نداشت. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی بازدارنده های گرایش جوانان به شغل کشاورزی در شش عامل شامل جذابیت پایین کشاورزی و نبود تسهیلات کافی اشتغال، سودمندی بالاتر مشاغل غیر کشاورزی و سختی کار کشاورزی، نگرش منفی به روستا و امکان کسب موقعیت بالاتر در شهر، نبود بستر مناسب برای کشاورزی، کمبود امکانات رفاهی، بهداشتی و تفریحی در روستا و سوددهی بالاتر سرمایه در شهر خلاصه شدند. این عامل ها در مجموع 61.41 درصد از واریانس بازدارنده ها را تبیین کردند. نتیجه رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که سه متغیر احساس ارزشمندی در روستا، سن و گرایش به روستانشینی نقش مثبت و سطح تحصیلات نقش منفی در گرایش جوانان روستایی به اشتغال در بخش کشاورزی داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1071

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 639 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    15-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    962
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

خدمات ترویج، آموزش و مشاوره کشاورزی که تا کنون به وسیله بخش دولتی انجام می شدند، به خاطر ناتوانی در انجام کارکردهای محوله، فقدان اثربخشی هزینه ها و کارایی مورد انتقاد قرار گرفته است در حالیکه؛ سازمانها و تشکل های غیردولتی ارائه دهنده خدمات ترویجی و آموزشی کشاورزی، می توانند نقش مهمی در افزایش پوشش خدمات کشاورزی برای بهره برداران کشاورزی داشته باشند. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش تحقیق توصیفی واز حیث امکان کنترل متغیر ها شبه تجربی است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل تاثیر گذار بر نگرش کارشناسان بخش دولتی استان خوزستان نسبت به خصوصی سازی خدمات ترویج و آموزش کشاورزی می باشد. جامعه آماری این مطالعه 200نفر کارشناس کشاورزی بخش دولتی(سازمان جهاد کشاورزی وادارات وابسته) در سطح استان خوزستان بوده است. تعداد افراد نمونه مورد مطالعه با استفاده از فرمول کوکران، 126 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه بود؛ از سوی دیگر، روایی ظاهری پرسشنامه با استفاده از روش پانل متخصصان مطلوب ارزیابی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ، 92% برآورد گردید. براساس نتایج تحقیق، کارشناسان نگرش بالایی به خصوصی سازی خدمات ترویج و آموزش کشاورزی دارند؛ ازسوی دیگر بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مسیر، موانع ومحدودیت های بخش خصوصی درزمینه ارائه خدمات آموزشی و ترویجی به کشاورزان بیشترین اثر مستقیم، میزان تاثیرخصوصی سازی خدمات آموزش و ترویج کشاورزی در کاهش هزینه تولید کشاورزی بیشترین اثر غیر مستقیم و تاثیر نقش های خدمات کشاورزی خصوصی در پذیرش این خدمات توسط مشتریان» بیشترین تاثیر کل را در تبیین نگرش به خصوصی سازی خدمات ترویج و آموزش کشاورزی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 962

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    32-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1558
  • دانلود: 

    1047
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1558

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1047 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    44-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1496
  • دانلود: 

    1140
چکیده: 

این پژوهش به منظور ارزیابی عامل های موثر بر فرسودگی تحصیلی، احساس بی کفایتی و خستگی ذهنی است که دانشجویان در برابر تنش های مزمن ناشی از نبود منبع ها لازم برای انجام وظیفه و تکلیف های محوله از خود نشان می دهند، اجرا شد. جامعه ی آماری 1250 دانشجوی رشته ی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-96 بود که با استفاده از جدول گرجسی و مورگان، حجم نمونه 300 تن برآورد شد که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای گزینش شدند. پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی - تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ماسلاچ برای گردآوری داده ها استفاده شد. روایی و پایایی این پژوهش با آلفای ترتیبی برای مولفه ی ناکارآمدی 0.76، شک و تردید 0.79 و خستگی عاطفی 0.72 مورد تایید قرار گرفت. برای شناسایی عامل های موثر بر فرسودگی تحصیلی از، رگرسیون ترتیبی با استفاده از نرم افزارSPSS win.16  انجام شد. بر پایه آماره نسبت شانس، احتمال تاثیر جنس دانشجویان بر فرسودگی تحصیلی آنان 3.23 برابر، احتمال تاثیر متغیرهای رشته ی تحصیلی، معدل و نوبت تحصیلی در بعد بی علاقگی تحصیلی، به ترتیب 1.45، 1.26 و 2.34 برابر، احتمال تاثیر متغیرهای رشته ی تحصیلی و معدل در بعد خستگی هیجانی، 1.52 و 1.16 برابر، و در بعد ناکارآمدی تحصیلی 1.35 و 2.45 برابر زمانی است که این متغیر ها را در نظر نگیریم. معدل نقش محافظتی در برابر فرسودگی تحصیلی داشت و تحصیل در نوبت شبانه از جمله خطرپذیری عامل های فرسودگی تحصیلی بود. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد؛ چهار متغیر معدل، رشته، نوبت تحصیلی و جنس احتمال برآورد فرسودگی تحصیلی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1496

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1140 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    56-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    783
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر توسعه صلاحیت های حرفه ای آموزشگران ترویجی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بود تا بتوان با ارائه پیشنهاد‏هایی برای تغییر برنامه های آموزشی آموزشگران ترویجی زمینه لازم را برای بهبود صلاحیت های حرفه ای آنان در بخش منابع طبیعی فراهم کرد جامعه آماری تحقیق شامل 85 آموزشگران ترویجی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مراکز آموزشی وابسته به آن بود. داده ها با استفاده از آماره های فراوانی، درصد و میانگین و از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، پنج مولفه شامل نیازسنجی و طراحی برنامه درسی، مدیریت کلاس درس، فناوری تدریس، ارزشیابی و ویژگی های حرفه ای آموزشگران تاثیر بسزایی بر توسعه صلاحیت های حرفه ای آموزشگران ترویجی دارد که درمجموع 82 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین می‏کنند. عامل مدیریت کلاس درس بیشترین تاثیر را بر تبیین واریانس کل عوامل تاثیرگذار بر توسعه صلاحیت های حرفه ای آموزشگران ترویجی، بیشترین اهمیت را در بین مولفه ها شامل شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 783

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    68-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    654
  • دانلود: 

    853
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 654

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 853 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    84-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    876
  • دانلود: 

    665
چکیده: 

مهارت های کارآفرینی به دلیل تاثیری که بر زندگی اقتصادی، فردی و اجتماعی مردم دارند، به عنوان اولویت جامعه شناخته می شوند. این تحقیق به منظور بررسی عامل های موثر بر مهارت های کارآفرینی آموزشگران آموزشکده های فنی و کشاورزی شهرستان ساری انجام گرفته است. این تحقیق از نوع علی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری 531 آموزشگرکشاورزی در آموزشکده های فنی و کشاورزی شهرستان ساری بود که بر پایه ی فرمول کوکران 250 نفر از آنان به روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی شکلی آن بنابر نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تایید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برابر با q=0.90 محاسبه شد. به منظور پردازش داده ها از نرم افزار SPSSWin16 استفاده شد. نتیجه ی تجزیه و تحلیل داده های تحقیق گویای آن بود که حدود 63.5 درصد از آموزشگران میزان مهارت های کارآفرینی خود را در حد زیاد، و 13 درصد در حد متوسط، گزارش کردند. با توجه به دست آوردهای تحقیق، بین شمار دوره ی ضمن خدمت، شمار اعضا خانواده، عامل شخصیتی، عامل مدیریتی، عامل آموزشی و روحیه کارآفرینی با میزان مهارت های کارآفرینی در سطح 1 درصد خطا همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نیز بین میزان مهارت های کارآفرینی افراد مورد بررسی در رابطه با عامل اقتصادی در سطح 5 درصد خطا، همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که پنج متغیر؛ شمار دوره آموزشی، شمار اعضای خانواده، عامل شخصیتی، عامل مدیریتی و روحیه کارآفرینی سنجش احتمال مهارت های کارآفرینی آموزشگران را تحت تاثیر قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 876

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 665 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    96-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1090
  • دانلود: 

    839
چکیده: 

هدف این تحقیق بررسی عاملهای تاثیرگذار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان با تاکید بر اثر میانجی نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه بود. جامعه آماری این تحقیق را 489 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، 220 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد (پس از متناسبسازی پرسشها با زمینه مرتبط با پژوهش) استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان مورد تایید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از راه برآورد مدل اندازهگیری و پس از انجام اصلاحهای لازم به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش چند متغیره مدلسازی معادله های ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به منظور آزمون اثر میانجی، از روش چندمنظوره خودگردانسازی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دو متغیر کنترل رفتاری درک شده (b=0.237, p-value=0.001) و هنجارهای ذهنی (b=0.374, p-value=0.001) اثر مثبت و معنیداری بر قصد کارآفرینانه دانشجویان داشتند. همچنین، نتایج گویای آن بود که مجموع اثر غیرمستقیم متغیرهای کنترل رفتاری درک شده (b=0.237, p-value=0.001) و هنجارهای ذهنی (b=0.210, p-value=0.001) بر قصد کارآفرینانه از راه متغیر نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه معنیدار بود و در مجموع، سه متغیر هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و نگرش 64 درصد از واریانس متغیر قصد کارآفرینانه را تبیین کردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1090

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 839 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    112-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1490
  • دانلود: 

    916
چکیده: 

امید به انتخاب شغل مناسب در بین دانش آموختگان، یکی از عامل های مهم در تضمین سودمندی و موفقیت آینده آنان به شمار می آید. هدف از این پژوهش، تبیینتاثیر آرزوهای شغلی از طریق یادگیری فردی بر انتخاب شغلدانشجویان رشته کشاورزی پس از دانش آموختگی شان می باشد. جامعه آماری 180 تن از دانشجویان مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در هشت گرایش تحصیلی که در سال تحصیلی 1395-1394 مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از فرمول کوکران، 120 تن از آنان با روش انتخاب تصادفی، متناسب بر پایه گرایش ها انتخاب شدند. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است و روایی محتوایی ابزار پژوهش با نظر کارشناسان و متخصصان تایید شد. پایایی ابزار تحقیق با استفاده از ضریب تتای ترتیبی در دامنه (0.71 تا 0.91) به دست آمد. برای رابطه بین متغیرها از ضریب رتبه ای اسپیرمن، رگرسیون لجستیک و از ضریب های مسیر و خطای استاندارد آنها برای اهمیت اثرگذاری مستقیم و غیر مستقیم از نرم افزار SPSS و AMOSاستفاده شده است.یافته تحقیق بیان می کند، اگر چه آرزوهای شغلی رابطه مثبت و معناداری با انتخاب شغل و یادگیری فردی دارد اما، نتایج تحلیل مسیر نشان داد که آرزوهای شغلی، تاثیر مستقیم و معناداری بر انتخاب شغل ندارد، ولی از راه یادگیری فردی با ضریب مسیر 0.49 تاثیر مثبت و معناداری بر انتخاب شغل دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1490

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 916 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    123-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    911
  • دانلود: 

    711
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 911

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 711 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button