مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,449
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,777
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی معماری و تزئینات مدرسه غیاثیه خرگرد و مدرسه چهارباغ اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 51

چکیده

 شناسایی و بررسی تاریخ تحولات بناهای دوره های اسلامی به این مهم رهنمون می شود که سیر تحولات این ابنیه به گونه ای ادامه دهنده سنت های دوره های قبل از خود است. می توان گفت که تاثیر یکپارچه فرهنگ اسلامی در دوره های مختلف یکی از دلایل این تداوم سنت هاست, به گونه ای که در هر دوره سعی می شد از سنت ها و الگوهای دوره قبل به فراخور نیاز و متناسب با تحولات بهره ببرند و آن را تکامل دهند. در این خصوص می توان مدرسه را بنیانی برای آموزش متعالی تر و پاسخی به نیازهای جامعه مسلمانان عنوان کرد.در این میان, مدرسه غیاثیه خرگرد مدرسه ای شاخص از دوره تیموری و مدرسه چهارباغ اصفهان باشکوه ترین مدرسه صفوی و ادامه دهنده سنت های معماری مدارس عصر تیموری از لحاظ معماری و تزئینات شناخته می شود. از این جهت, با توجه به اینکه در اواخر دوره تیموری معماری به اوج خود رسیده, می توان این فرضیه را طرح کرد که معماری و تزئینات مدرسه چهارباغ متاثر از مدرسه غیاثیه خرگرد است.پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تطبیقی - تحلیلی و انجام تحقیقات کتابخانه ای و میدانی به ارزیابی و مقایسه تطبیقی معماری و تزئینات دو بنای شاخص بپردازد.با بررسی های انجام شده در این مقاله این نتیجه حاصل شد که از بین عناصر کالبدی تطبیق یافته در تناسبات, بعضا انواع تکنیک ها, نقوش هندسی و خطوط کوفی بنایی, مدرسه چهارباغ متاثر از مدرسه غیاثیه بوده است. ولی این موضوع در خصوص ساختار فضایی, سلسله مراتب, همجواری, هماهنگی با اقلیم, کتیبه ها و انواع نقوش به صورت اثبات شده دیده نشد. بیشتر تزئینات کاشیکاری مدرسه غیاثیه به صورت نقوش اسلیمی و خطوط معقلی است در صورتی که در مدرسه چهارباغ به صورت هندسی, انتزاعی و خطوط ثلث است که استحکام ساده و روانی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خانی، سمیه، صالحی کاخکی، احمد، و تقوی نژاد، بهاره. (1391). بررسی تطبیقی معماری و تزئینات مدرسه غیاثیه خرگرد و مدرسه چهارباغ اصفهان. مطالعات تطبیقی هنر، 2(4)، 37-51. SID. https://sid.ir/paper/205456/fa

    Vancouver: کپی

    خانی سمیه، صالحی کاخکی احمد، تقوی نژاد بهاره. بررسی تطبیقی معماری و تزئینات مدرسه غیاثیه خرگرد و مدرسه چهارباغ اصفهان. مطالعات تطبیقی هنر[Internet]. 1391؛2(4):37-51. Available from: https://sid.ir/paper/205456/fa

    IEEE: کپی

    سمیه خانی، احمد صالحی کاخکی، و بهاره تقوی نژاد، “بررسی تطبیقی معماری و تزئینات مدرسه غیاثیه خرگرد و مدرسه چهارباغ اصفهان،” مطالعات تطبیقی هنر، vol. 2، no. 4، pp. 37–51، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205456/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button