آموزش و بهسازی نیروی انسانی باعث بینش و بصیرت عمیق تر، دانش و معرفت بالاتر و توانایی و مهارت بیشتر کارکنان در سازمان برای اجرای هر چه بهتر وظایف و مسوولیت های شغلی می شود و لازمه موفقیت سازمان ها در این زمینه استفاده از برنامه ریزی آموزشی دقیق است و باید به گونه ای طراحی شود که با تغییر در مهارت ها و دانش افراد، علاوه بر رفع نیازهای حرفه ای کارکنان و مشکلات محیط کار، پاسخگوی محیط متحول سازمانی باشد. در پژوهش حاضر پژوهشگر در صدد پاسخگوئی به این پرسش بوده که «آیا دوره های آموزشی ای که برای کارشناسان ارائه می شود منجر به بهبود نیازهای آموزشی آنان شده است؟»روش انجام این پژوهش توصیفی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه کتبی جمع آوری شده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شیوه های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از برنامه نرم افزاری SPSS استفاده شده است. دستاورد تبینی این تحقیق وجود تفاوت بین دانش نظری و مهارت از نظر اثربخشی دوره های آموزشی می باشد و می توان بیان داشت که کارشناسان شرکت مذکور با استفاده از دوره های آموزشی توانسته اند بر مهارت خویش بیفزایند در صورتی که نسبت به دانش نظری نمره پایین تری دریافت کرده اند.