پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ویژگیهای جمعیت شناختی (وضعیت اقتصادی والدین، سطح تحصیلات والدین، سن والدین و شاغل بودن مادر) با اختلالات روانی کودکان انجام شده است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر 14–12 ساله راهنمایی بود که در سال تحصیلی 88–87 در مدارس نواحی پنجگانه شهر تبریز به تحصیل اشتغال داشتند. حجم نمونه مورد مطالعه شامل 380 نفر از دانش آموزان و والدین آنها می باشد و اطلاعات به وسیله علایم مرضی کودکان CSI-4 و پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که سن پدر با بیش فعالی و اختلالات روان پریشی کودکان رابطه مثبت معنی دار دارد. شغل مادر با بیش فعالی، لجبازی و نافرمانی، اختلال روان پریشی و فراگیری رشدی رابطه مثبت معنی دار دارد. به عبارت دیگر در مادرانی که شغل آنها خانه داری است این اختلالات کمتر از مادرانی است که شاغل می باشند.