Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

WOMAN & STUDY OF FAMILY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2147
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2147

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

WOMAN & STUDY OF FAMILY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    797
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 797

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

WOMAN & STUDY OF FAMILY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1875
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1875

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

WOMAN & STUDY OF FAMILY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1477
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1477

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

WOMAN & STUDY OF FAMILY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1099
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1099

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

WOMAN & STUDY OF FAMILY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1163
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1163

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

WOMAN & STUDY OF FAMILY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4052
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4052

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

WOMAN & STUDY OF FAMILY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2178
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2178

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    7-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1915
  • دانلود: 

    1133
چکیده: 

مطالعه انگیزه و رغبت تحصیلی دانشجویان وشناخت علایق تحصیلی آنان می تواند آگاهی برنامه ریزان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی را جهت بهبود فرآیند آموزش و طراحی برنامه های آموزشی و درسی یاری نموده، و بهره وری نیروی انسانی متخصص دانشگاهی را افزایش دهد. در تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایش، 221 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسشنامه تحقیق که حاوی مقیاس اندازه گیری رغبت تحصیلی و برخی متغیرهای مستقل که از بعد اجتماعی، فرهنگی و روانی می توانند بر رغبت تحصیلی دانشجویان موثر باشند روی آنان اجرا شده است. بر اساس نتایج تحقیق، دختران دانشجو از رغبت تحصیلی بالاتری نسبت به دانشجویان پسر برخوردار می باشند. دانشجویان جوان از رغبت تحصیلی بیشتری نسبت به دانشجویان مسن برخوردارند. هرچه دانشجویان نسبت به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی علاقه مندی بیشتری داشته باشند، از رغبت تحصیلی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. میزان بالای رضایت از کیفییت آموزشی واحد دانشگاهی می تواند رغبت تحصیلی دانشجویان را افزایش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1915

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1133 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    25-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4164
  • دانلود: 

    2147
چکیده: 

بررسی رضایت شغلی معلمان به منظور بهبود کارایی آنان و تاثیر آن جهت پیشرفت دانش آموزان مورد توجه فراوان است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد سلامت روان و رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش انجام گرفت. نمونه مورد بررسی 100 نفر از کارکنان بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش فرم 28 سوالی پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ، (1972) و پرسشنامه 22 سوالی رضایت شغلی شریعت نیا (1373) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام انجام شد. نتایج نشان داد که بین سلامت عمومی و سلامت جسمی با رضایت شغلی همبستگی مثبت معنادار و بین اضطراب، افسردگی، کارکرد اجتماعی و سلامت جسمانی با رضایت شغلی همبستگی منفی معنادار دارد (p<0.001). نتایج رگرسیون گام به گام مشخص کرد که افسردگی، اضطراب، کارکرد اجتماعی و سلامت جسمی در 4 گام حدود 0.706 درصد واریانس مربوط به رضایت شغلی را تبیین می کنند. از این اطلاعات می توان برای تدوین و اجرای برنامه های آموزشی و درمانی بمنظور توجه به سلامت روان معلمان و بهبود وضعیت سلامت روان و رضایت شغلی آنان استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4164

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2147 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    43-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1115
  • دانلود: 

    825
چکیده: 

تحقیق حاضر زیر با هدف مقایسه سلامت عمومی و مکانیزم های دفاعی در زندانیان معتاد و غیرمعتاد و افراد عادی صورت گرفته است، این تحقیق از نوع علی- مقایسه ای می باشد که با حجم نمونه 180 نفر از زندانیان معتاد، غیرمعتاد زندان میاندوآب و افراد عادی (هر گروه 60 نفر) که از نظر ویژگی های جمعیت شناختی همتاسازی شدند، اجرا گردید. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه های مکانیزم های دفاعی آندروز و همکاران و سلامت عمومی گلدبرگ استفاده شده است. داده ها با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شده اند. نتایج به دست آمده نشان داد در همه مولفه های سلامت عمومی و همچنین مکانیزم های دفاعی رشد یافته بین سه گروه زندانیان معتاد، غیرمعتاد و افراد عادی به صورت متقابل تفاوت وجود دارد. در مکانیزم های دفاعی رشد نایافته و روان رنجور بین زندانیان معتاد و افراد عادی و زندانیان غیرمعتاد و افراد عادی تفاوت وجود دارد ولی بین زندانیان غیرمعتاد و زندنیان معتاد تفاوتی وجود ندارد.: مقایسه گروه های فوق در بردارنده اطلاعات مهمی برای پیش گیری از وقوع جرم و درمان اعتیاد می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1115

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 825 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    57-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1535
  • دانلود: 

    1196
چکیده: 

از اختلال پیچیده افسردگی، تبیین های مختلفی به عمل آمده است. یکی از رویکردهای جدید تببین افسردگی بر اساس شناخت های منفی است. در این زمینه پژوهش حاضر به مطالعه نقش دو متغیر شناختی نشخوار فکری و خودگویی در پیش بینی علائم زنان افسرده پرداخته است.روش پژوهش، جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشجویان زن سال سوم دانشگاه تبریز بود (حدود 300 نفر). از بین آنها 152 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند و پس از توضیح هدف پژوهش و جلب رضایت انها برای همکاری، مقیاس های افسردگی بک، نشخوار فکری و خودگویی را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده ها شاخص های آماری توصیفی، آزمون های همبستگی و رگرسیون چندگانه با برنامه SPSS بکار گرفته شد. بین افسردگی با نشخوار فکری و مولفه های ارزیابی اجتماعی، خودتقویتی، خودتنظیمی، خودانتقادی و خودگویی رابطه معنادار به دست آمد. همچنین مشخص شد نشخوار فکری و مولفه های خودتقویتی، خودتنظیمی و خودانتقادی توانایی پیش بینی معنادار افسردگی را دارند. ارتباط مشاهده شده بین نشخوار فکری و مولفه های خودگویی با علائم افسردگی، حاکی از اهمیت بالای مولفه های شناختی در ابتلا به افسردگی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1535

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1196 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    69-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2255
  • دانلود: 

    1063
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه آموزش ورزش منظم بر شادی، مهارت ارتباط اجتماعی و رضایت از زندگی در زنان مراجعه کننده به باشگاه تناسب اندام خصوصی در شهر اصفهان در سال 1392 بود. روش پژوهش از نوع شبه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون، طرح نمونه شامل 30 زن، در محدوده سنی 20 تا 50 سال می باشد. قبل از آزمون تمام افراد سه پرسشنامه شادکامی آکسفورد (آرگایل و کروسلند، 1987)، مقیاس رضایت زندگی (دینر و همکاران، 1985) و مقیاس مهارت اجتماعی (ریجیو،1989) را تکمیل کردند. سپس نمونه به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل (15 هر نفر) تقسیم شدند. آزمودنی های گروه آزمایش تمرینات هوازی را به مدت 4 هفته و در هر هفته 3 جلسه، در هر جلسه به مدت 60 دقیقه انجام دادند. در پایان، هر دو گروه سه پرسشنامه را دوباره تکمیل کردند. جهت تجزیه و تحلیل فرضیه ها از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرینات هوازی بر شادکامی و رضایت از زندگی زنان در گروه آزمایش موثر بوده است (p<0.05). اما یافته ها نشان داد که ورزش های هوازی اثر معناداری بر مهارت های اجتماعی و ابعاد آن (کنترل اجتماعی، حساسیت اجتماعی، بیان اجتماعی، کنترل هیجانی، حساسیت عاطفی و بیان عاطفی) در گروه نمونه مورد پژوهش نداشت. با توجه به آثار مثبت تمرینات هوازی بر شادکامی و رضایت از زندگی توصیه می شود که این تمرینات در برنامه های آموزشی ایروبیک و تناسب اندام زنان گنجانده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2255

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1063 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    93-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2190
  • دانلود: 

    1225
چکیده: 

تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط سبک دلبستگی، ویژگی های شخصیتی، مهارت های ارتباطی و رضایت جنسی همسران با توجه به نقش واسطه ای رابطه موثر همسران بارابطه مادر-کودک است. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع پژوهش همبستگی است و در طرح پژوهش از تحلیل ماتریس کواریانس (تحلیل مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. بر این اساس، 260 نفر (مادر و کودک) به روش نمونه گیری تصادفی مبتنی بر سهم انتخاب شده اند. آزمودنی ها (مادر و کودک)، پرسشنامه های الگوی ارتباط همسران (کریستنسن و سالوی، 1991)، سبک دلبستگی بزرگسالان (برنان، فرالی و والر، 2000)، مهارتهای ارتباطی (عطارها و کرمی، 1389)، پنج عامل شخصیت (مک کری و کاستا، 1999)، رضایت جنسی (لارسون و همکاران، 1998) و رابطه والد- فرزندی (فاین، مورلند و شوبل، 1983) را تکمیل کردند. تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری صورت گرفت. پس از تهیه و تنظیم ماتریس همبستگی کلیه متغیرهای مورد پژوهش، بااجرای الگوی معادلات ساختاری مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی بهره مند بوده و رابطه مادر- کودک از طریق متغیرهای سبک دلبستگی، ویژگی های شخصیتی، مهارت های ارتباطی و رضایت جنسی همسران و متغیر میانجی رابطه موثر همسران پیش بینی و تبیین شده است. بیشترین اثر مثبت معنا دار بر سازه ارتباط همسران به ترتیب مربوط به سازگاری، رضایت جنسی، مهارت های ارتباطی و دلبستگی ایمن و بیشترین اثر منفی مربوط به روان رنجورخویی در همسران است و همچنین در رابطه با سازه رابطه مادر- فرزندی، بیشترین اثر مثبت معنادار به ترتیب مربوط به سازگاری و رضایت جنسی و بیشترین اثر منفی معنا دار به ترتیب مربوط به روان رنجورخویی و دلبستگی اضطرابی در مادر است. نتایج یافته های تحقیق نشان داد، روان رنجوری زنان منجر به کاهش رابطه موثر همسران و سازگاری، رضایت جنسی، مهارت های ارتباطی و دلبستگی ایمن زنان، این رابطه را افزایش می دهد. در ارتباط مادر با کودک، سازگاری و رضایت جنسی مادر منجر به افزایش و روان رنجوری و دلبستگی اضطرابی مادر منجر به کاهش رابطه مادر با کودک می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1225 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    127-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    813
  • دانلود: 

    686
چکیده: 

معمولا، هر سازمان ابتدا به صورت یک واحد کوچک تاسیس می شود. در شروع فعالیت سازمان، فرهنگ در آن با توجه به عوامل مختلفی به سرعت شکل می گیرد. شکل گیری فرهنگ بستگی به دلایل به وجود آمدن سازمان و جایگاه آن در جامعه و عوامل موفقیت آن از قبیل کارآیی، کیفیت ارائه خدمات، ابداع و نوآوری، تلاش زیاد و وفاداری نسبت به سازمان دارد. وقتی سازمان متولد می شود، تلاش زیادی از طرف کارکنان برای موفقیت سازمان صورت می گیرد. با توجه به نقش فرهنگ سازمانی در افزایش کیفیت مراقبت های درمانی، توجه به متغیرهای تاثیرگذار بر آن اهمیت فوق العاده ای دارد. در این میان سرمایه اجتماعی یکی از متغیرهایی است که بر فرهنگ سازمانی تاثیر می گذارد و کنش های معین افراد را در درون ساختار تسهیل می کند، بر همین اساس نیز هدف این مقاله بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر فرهنگ سازمانی از دیدگاه پرستاران می باشد. این تحقیق با توجه به هدف آن کاربردی، اما براساس روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. نمونه آماری این تحقیق شامل 200 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مختلف بیمارستان های شهر زنجان می باشد. در این مقاله برای گردآوری مبانی نظری وپیشینه پژوهش از فیش تحقیق استفاده شده است، همچنین برای گردآوری داده ها جهت آزمون فرضیه های تحقیق از دو پرسش نامه استفاده گردیده که پس از بررسی روایی و پایایی در بین نمونه آماری تحقیق توزیع شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری صورت گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد سرمایه اجتماعی با ضریب استاندارد شده 0.76 و مقدار 11.63 t در فرهنگ سازمانی تاثیر دارد. همچنین سرمایه اجتماعی با ضریب 0.585 بر فرهنگ تداوم، با ضریب 0.463 بر فرهنگ رسالتی، با ضریب 0.789 بر فرهنگ مشارکتی و با ضریب 0.567 بر فرهنگ سازگاری تاثیر دارد. بر همین اساس پیشنهاد شده که مدیران با تفویض اختیار بیشتر به پرستاران، تشکیل تیم های کاری مختلف و ایجاد احساس اعتماد بیشتر به مجموعه و همکاران، سرمایه اجتماعی را تقویت نمایند تا از طریق آن فرهنگ سازمانی تقویت شده و از مزایای فرهنگ قوی استفاده شود. نتایج به دست آمده برای این تحقیق با محدودیت هایی همراه بوده است که از جمله می توان به استفاده از پرسشنامه اشاره نمود که با توجه به محدودیت های پرسشنامه در تشخیص وضعیت واقعی و موجود، پیشنهاد می گردد تا در تحقیقات بعدی ضمن استفاده از پرسشنامه، از ابزارهای دیگری نیز برای جمع آوری داده ها استفاده گردد. محدودیت دیگر این تحقیق، به محدود بودن نمونه آماری آن باز می گردد، نمونه آماری تحقیق حاضر فقط شامل 200 نفر از پرستاران بوده است که با در نظر گرفتن تعداد شاغلان در این شغل، این تعداد کم به نظر می آید، بنابراین بایستی در تعمیم نتایج تحقیق به کل جامعه احتیاط بیشتری صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 813

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 686 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    149-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1208
  • دانلود: 

    987
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر پیش بینی سازگاری زناشویی بر اساس سبک های حل مساله در مادران کودکان استثنایی بود. تعداد نمونه این پژوهش 75 نفر از مادران دارای کودک معلول (نابینا، ناشنوا، معلول جسمی،...) بود که با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش که یک مطالعه همبستگی است از پرسش نامه های سبک حل مساله کسیدی و لانگ و مقیاس سازگاری زناشویی اسپینر (DAS) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون صورت گرفت. یافته ها نشان داد که بین سبک کارآمد و ناکارآمد حل مساله با سازگاری زناشویی رابطه معناداری وجود دارد (p<0.001)، همچنین سبکهای حل مساله می تواند سازگاری زناشویی را در سطح معناداری p<0.001 پیش بینی می کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت سبکهای حل مساله کارآمد و ناکارآمد بر سازگاری زناشویی تاثیر می گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1208

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 987 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button