مطالعه انگیزه و رغبت تحصیلی دانشجویان وشناخت علایق تحصیلی آنان می تواند آگاهی برنامه ریزان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی را جهت بهبود فرآیند آموزش و طراحی برنامه های آموزشی و درسی یاری نموده، و بهره وری نیروی انسانی متخصص دانشگاهی را افزایش دهد. در تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایش، 221 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسشنامه تحقیق که حاوی مقیاس اندازه گیری رغبت تحصیلی و برخی متغیرهای مستقل که از بعد اجتماعی، فرهنگی و روانی می توانند بر رغبت تحصیلی دانشجویان موثر باشند روی آنان اجرا شده است. بر اساس نتایج تحقیق، دختران دانشجو از رغبت تحصیلی بالاتری نسبت به دانشجویان پسر برخوردار می باشند. دانشجویان جوان از رغبت تحصیلی بیشتری نسبت به دانشجویان مسن برخوردارند. هرچه دانشجویان نسبت به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی علاقه مندی بیشتری داشته باشند، از رغبت تحصیلی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. میزان بالای رضایت از کیفییت آموزشی واحد دانشگاهی می تواند رغبت تحصیلی دانشجویان را افزایش دهد.