Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1336
  • دانلود: 

    1229
چکیده: 

چکیده عربی:إن کتاب «الإمتاع و المؤانسة» ممتع مؤنس کإسمه، و إن أحکام أبی حیان التوحیدی النقدیة منثورة مبعثرة بین کتبه و رسائله و لم یصدر أبوحیان هذه الأحکام بهدف توضیح نظریة نقدیة معینة و قد اعتمدت خطة البحث علی استخراج النصوص النقدیة من کتب التوحیدی و لا سیما کتاب الإمتاع والمؤانسة و تصنیفها و دراستها دراسة تحلیلیة و إذا تتبعنا محاولات التوحیدی فی النقد التطبیقی وجدنا أنها لا تتعدی الأحکام السریعة المجملة الشاملة.یتناول التوحیدی قضیة اللفظ والمعنی فلا یفرق بینهما و إن کان یفرق بین أنواع الإفهام التی تعتمد علی الناطق والسامع، ولکن إذا کان لابد من تقدیم واحد منهما علی الآخر، فإن التوحیدی یقدم المعنی، ذلک لأنه أقرب إلی العقل، أما اللفظ فأقرب إلی الحس. و البلاغة فی رأیه لا تعنی تصنعا مردودا و تقصیا لوحشی الکلام، و لا یهم البلاغة إذا ما تحققت أن لا یفهمها السامع لقصور طبعه أو بعده عن أسباب الفضیلة و لا تتحقق البلاغة فی رأی التوحیدی إلا بشرطین: الأول هو توفر الموهبة الفنیة و الثانی هو العمل الدؤوب و الأخذ المتواصل.   چکیده فارسی:احکام نقدی توحیدی در میان کتاب ها و رسائل وی پراکنده شده است. وی این احکام را با هدف توضیح یک نظریه نقدی مشخص، بیان نکرده است. چارچوب این پژوهش بر استخراج متون و دیدگاه های نقدی از کتاب های ابوحیان توحیدی، به ویژه کتاب «الامتاع و الموانسه» و دسته بندی و بررسی تحلیلی آن مبتنی است و اگر تلاش های توحیدی را در عرصه نقد تطبیقی و کاربردی مورد بررسی قرار دهیم، درخواهیم یافت که این احکام و دیدگاه ها در صدور احکام سریع و کوتاه خلاصه می شود.توحیدی، مساله لفظ و معنا را مورد بررسی قرار می دهد و تفاوتی میان آن دو قائل نیست، هر چند میان انواع درک و فهم گوینده و شنونده تفاوت قائل می شود، اما اگر بخواهد یکی را بر دیگری ترجیح دهد، توحیدی معنا را مقدم بر لفظ می داند چرا که معنا به عقل نزدیک تر است و لفظ به حس. بلاغت از دیدگاه وی به معنای تصنع ساختگی و مردود و در پی واژگان وحشی و نامانوس بودن نیست و بلاغتی را که شنونده به علت کوتاهی طبعش یا دوری از عوامل برتری دادن ادب فاخر، توان درک آن را ندارد، مورد توجه قرار نمی دهد و بلاغت در نگرش او، جز با دو شرط محقق نخواهد شد: اول: فراهم بودن استعداد هنری و دوم تلاش طاقت فرسا و یادگیری فراگیر. یکی از پدیده های کلی که حیات فکری را از طریق کتاب «الامتاع و الموانسه» متمایز می سازد، کشمکش فکری میان اصیل (بومی) و دخیل (وارداتی) است. این کشمکش فکری، گویای آزادی فکری حاکم بر جامعه، پیشرفت شیوه های مناظره فکری، جنبش فکری بزرگ حاکم در جامعه و نیز وجود گفتگوی فکری بر گرد پایه های بنیادین مسلمانان یعنی زبان، دین و ادبیات است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1336

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1229 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عبدی صلاح الدین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    25-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1555
  • دانلود: 

    1151
چکیده: 

چکیده عربی:کان البیاتی ثالث ثلاثة حملوا هاجس الریادة فی الشعر العربی الحدیث فی العراق و نافس غیره فی أبوة الشعر العربی الحدیث. فهوصانع الأساطیر الکثیرة و مبدع القناع فی الشعر العربی المعاصر. تتوزع المصادر التراثیة عند البیاتی علی ستة اقسام منها، الأدبیة و التاریخیة و الدینیة و الصوفیة و الشعبیة و الأسطوریة فیستحضر البیاتی و یسترفد نماذج أو شخصیات کثیرة مختلفة الأجناس و الأعراق، تتوزع طریقة استرفاد البیاتی للنماذج باصنافها مختلفة منها عن طریق تقنیات القناع و التناص و الانزیاح. برزت من خلال النماذج أو الشخصیات المختلفة التی یسترفدها البیاتی، و من خلال بعض النصوص الشعریة التی یقتبس منها، الموضوعات التالیة: الثورة، و القهر، و الاستلاب، و النفی و الغربة، و التمرد، و الألم و العذاب، و الموت. یذهب البیاتی الی أنه ثمرة للماضی و بینه و بین التراث تآلف و تجاوب فتفاعل معه لأنه وجد فی أصواته تأکیدا لصوته و تأکیدا لوحدة التجربة الانسانیة. فالبیاتی یحاول دائما أن یکسر المفاهیم المستقرة، و یتمرد علی سکونیة العالم والحیاة، محققا بذلک الحریة و العدالة و کرامة الإنسانیة. إن البیاتی لا ینقل الماضی نقلا جامدا، أو ینسخه نسخا، بل یبدع فیه، مسقطا إیاه علی رؤیته. لدراسة اشعار البیاتی اعتمدنا علی المنهج التحلیلی - التوصیفی.   چکیده فارسی:بیاتی یکی از سه نفری بود که دغدغه پیشتازی در شعر عربی معاصر را داشت و برای پدری شعر معاصر تلاش کرد. او خالق اسطوره های زیاد و پدیدآورنده صورتک (ماسک) در شعر معاصر است سرچشمه های میراثی که بیاتی ازآن استفاده نموده به شش دسته تقسیم می شود و شامل: ادبی، تاریخی، دینی، صوفی، فلکلور و اسطوره است. او نمونه های و شخصیت های زیادی با جنسیت ها و ملیت های مختلف به کار گرفت و شیوه بهره مندی از میراث نزد وی متنوع است و شامل تکنیک های صورتک، بینامتنیت و آشنایی زادیی است. از طریق نمونه ها و شخصیت های مختلفی که استفاده نموده و از بعضی متون شعری که اقتباس کرده موضوعات زیر بر می آید: انقلاب، خشونت، ربودن، تبعید، غربت، سرکشی، درد، عذاب و مرگ. بیاتی اعتقاد داشت که وی ثمره گذشته است و بین او و میراث نوعی انس و الفت وجود دارد و به همین جهت با میراث، همذات پنداری می کرد، زیرا در اصول آن نوعی تاکید بر دیدگاه هایش و وحدت تجربه انسانی می دید. بیاتی همیشه می خواست هنجارهای رایج را در هم شکند و بر کندی دنیا و زندگی بتازد تا آزادی، عدالت و کرامت انسانی را محقق کند. بیاتی، گذشته را به صورت خشک و جامد برداشت نمی نماید بلکه آنرا بر اساس دیدگاه خود پدید می آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1555

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1151 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    55-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    649
چکیده: 

چکیده عربی:ابراهیم نصرا...، شاعر و روائی فلسطینی - أردنی. بدأ حیاته الأدبیة کشاعر و بنشر دواوین شعریة مختلفة، و فی سنة 1985م أصدر روایته الأولی «براری الحمی» و منذ ذلک الحین، اندرج فی صفوف الروائیین و کتب ثلاث مجموعات روائیة و هی: الروایات المستقلة، والملهاة الفلسطینیة، والشرفات. و کل مجموعة من هذه المجموعات الثلاث تشتمل علی عدد من الروایات المستقلة.و تشکل القضیة الفلسطینیة بأبعادها السیاسیة و الاجتماعیة و الوطنیة الموضوع الرئیسی لروایات ابراهیم نصرا...، و یتطرق فیها بالاستفادة من التقنیات الأدبیة الجدیدة و بتوظیف التراث الدینی و التاریخی و الشعبی إلی معاناة الإنسان الفلسطینی فی القرن العشرین.و تهدف هذه الدراسة بالاستفادة من المنهج التوصیفی و الأسلوب التحلیلی إلی بیان حیاة ابراهیم نصرا... الأدبیة و تجربته الروائیة و الإشارة إلی العوامل المؤثرة فی نزعته إلی عالم الروایة.   چکیده فارسی:ابراهیم نصرا... ادیب مشهور فلسطینی - اردنی است که زندگی ادبی خود را ابتدا با انتشار چند مجموعه شعر آغاز نمود. وی با انتشار اولین رمان خود «براری الحمی/1985» در جرگه رمان نویسان عرب قرار گرفت. رمان های نصرا... را می توان به سه مجموعه اصلی: رمان های مستقل، الملهاه الفلسطینیه، و الشرفات تقسیم نمود که هر مجموعه خود مشتمل بر تعدادی رمان مستقل می باشد. موضوع اصلی رمان های نصرا... قضیه فلسطین با همه جوانب سیاسی، اجتماعی و ملی - عربی است به همین جهت حوادث و وقایع رمان های وی را می توان در دایره زمانی قرن بیستم خلاصه نمود. هر یک از رمان ها با دیدی نافذ و ناقدانه و با استفاده از تکنیک های نوین ادبی و کارکردهای مختلف متون موروثی و با تکیه بر پیش زمینه ای از حوادث و وقایع تاریخی معاصر ملت فلسطین و اعراب، به بررسی مشکلات انسان فلسطینی در جنبه های مختلف انسانی، هویتی، ملی، فرهنگی و تاریخی می پردازد. نصرا... تحت تاثیر عوامل مختلفی به دنیای رمان نویسی روی آورد، این عوامل همگام با اولین سفر وی به عربستان، آغاز می شود. این مقاله با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی به بررسی زندگی ادبی نصرا... در زمینه رمان نویسی و عوامل موثر و اساسی در روی آوردن وی به این گونه ادبی می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 649 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    75-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1909
  • دانلود: 

    826
چکیده: 

چکیده عربی:کانت الخطابة منذ القدم، من أهم وسائل العلاقات بین أبناء المجتمعات حتی أصبحت فنا من فنون البیان تحاول التأثیر فی المخاطبین و إقناعهم و حفزهم نحو ما یقصده الخطیب. فیحشد الخطیب کل مجهوده للنجاح فی خطبته لبلوغه غایته المنشودة، فلا ینکر مدی أثر الجمالیات الأدبیة فی نجاح الخطیب و إقناعه السامعین و التأثیر المتعمق فیهم. و خطبة الغدیر الملقاة بلسان من هو أفصح من نطق بالضاد، و هی آخر خطبه و أکثرها طولا، ترتجی فیها هذه المیزات الأدبیة. و بما أن هذه الخطبة قد بقیت مخمولة الذکر فی الأدب العربی رغم أن لها مؤهلاتها لتدرجها فی النثر الفنی، هذه المقالة تحاول تحلیل خطبة الغدیر علی منهج تحلیل الخطاب الأدبی. و یتم هذا الأمر بعد عرض الخطبة موجزا و تحلیل الخطاب فیها. توصلت المقالة إلی أن النبی (ص) فی إستراتیجیة خطابه یستعمل آلیات إقناعیة مختلفة للوصول إلی غایته، فیهتم بالألفاظ و الصوت و الأسلوب و المضمون، فظهرت خطبة الغدیر فی قمة النثر الفنی بکل مؤهلاتها الأدبیة و میزاتها الفنیة.   چکیده فارسی:خطابه از دیرباز از مهمترین وسایل ارتباط میان افراد جامعه بوده تا آنجا که یکی از فنون گفتاری به شمار آمده که می کوشد در مخاطبان اثر گذارد، آنها را قانع سازد و به فهم آنچه مقصود خطیب است، تحریک نماید. بنابراین، نقش زیبایی های ادبی در موفقیت خطیب و ایجاد تاثیر شگرف در شنوندگان و متقاعد نمودن ایشان، غیر قابل انکار است. در خطبه غدیر که به واسطه فصیح ترین سخنگو به زبان عربی (پیامبر اکرم -ص-) ایراد شده و آخرین خطابه و بلندترین (طولانی ترین) خطابه آن حضرت هم است، زیبایی ها و ویژگی های ادبی خاصی انتظار می رود، و چون این خطبه علی رغم داشتن شایستگی های قابل توجه که آن را در زمره نثر فنی والای ادبی جای می دهد، در ادبیات عربی، گمنام مانده و مورد بررسی شایسته قرار نگرفته، این مقاله در پی آنست که پس از معرفی مختصر خطبه، آن را با استفاده از روش تحلیل گفتمان ادبی، تحلیل کند، دستاورد این پژوهش آنست که پیامبر اسلام (ص) جهت رسیدن به هدف مورد نظر که همان جذب مخاطب، تاثیرگذاری در او و متقاعد نمودن وی درباره موضوع خطابه است، ابزار مختلفی بکار می برد، بنابراین به الفاظ، آوا، سبک و محتوا اهتمام می ورزد، همین امر باعث شده خطبه غدیر با تمام شایستگی های ادبی موجود در آن و ویژگی های زیبای هنری (فنی) در بلندترین جایگاه نثر فنی جای گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1909

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 826 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    103-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    904
  • دانلود: 

    714
چکیده: 

چکیده عربی:یعد جمیل صدقی الزهاوی من أبرز الشعراء المعاصرین الذین أنجبتهم أرض العراق الخصبة. له قصیدة دوت شهرتها فی الأوساط الأدبیة و تحظی باهتمام الناقدین، ألا وهی قصیدة «ثورة فی الجحیم». وظف الشاعر فی قصیدته هذه کمیة ضخمة من الآیات القرآنیة لا یستهان بها إلا أن اقتباسه من القرآن الکریم یدخل فی جوانب متعددة و مجالات مختلفة، و یشمل هذا التناص الموجود بین القرآن و شعر الزهاوی القطاعین الإیجابی والسلبی کلیهما. ففی هذا البحث نسلط الأضواء علی الخصائص التی یتمیز بها التناص القرآنی و قصیدة الزهاوی مستمدین فیها من آراء الباحثین الکبار فی هذا المجال کما نقوم بتحدید معالم التناص الإیجابی والسلبی و دراسة کیفیة التناص بین القرآن و قصیدة «ثورة فی الجحیم» فی ضوء هذه المعالم و نکشف اللثام عن الجوانب الإیجابیة والسلبیة لهذا التناص. من الجدیر ذکره أن الأسلوب المتبع فی دراستنا للموضوع یکون الأسلوب التحلیلی والوصفی، حیث یتناسب هذا الأسلوب مع موضوعات تعنی بقضیة التناص القرآنی فی الشعر.   چکیده فارسی:در این مقاله، ضمن بیان مفهوم بینامتنی و انواع آن، پرسش هایی در مورد چگونگی کاربرد بینامتنی قرآنی در شعر زهاوی مطرح شده است. خلاصه ای از قصیده (انقلابی در دوزخ) از سروده های این شاعر می آید و هدف اصلی آن بیان می شود. در ادامه به انواع مختلف بینامتنی که در اشعار زهاوی بسامد بیشتری دارد، اشاره می شود که از جمله آن می توان از مواردی چون: بینامتنی فواصل آیات، و اسلوب و ترکیب ها و مفردات قرآنی (از قبیل موازی و نفی کلی و جزئی) یاد نمود. در این زمینه، نکته قابل توجه، استفاده شاعر به دو گونه مثبت و منفی در بینامتنی اسلوبی و ترکیبی است، این در حالی است که در بینامتنی فواصل آیات، استفاده منفی شاعر دیده نشده است. در زمینه بهره گیری شاعر از مفردات قرآنی نیز، استفاده مثبت بیشتر از استفاده منفی نمود دارد. شیوه بررسی در این مقاله، به شکل تحلیل و توصیفی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 904

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 714 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

معروف یحیی | بیات عاطی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    129-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1221
  • دانلود: 

    1876
چکیده: 

چکیده عربی:حفلت النصوص الشعریة الجاهلیة بالکثیر من الأقنعة تحوم إیحاءاتها حول المرأة و رموزها الأنثویة الأخری، فأخذت هذه الایماءات والرموز الشعریة تمثل رؤیة تاریخیة وصفة للمرأة التی أخذت طابعا دینیا و أسطوریا أضف الیها بعدا جمالیا من خلال تشبیهها بالمعطیات الطبیعیة و انتزاع صورتها للمرأة المثال، الحافلة بالأسرار و الإشارات التی حملت فی طیاتها معانی الخصب، والبعث والنقاء والجمال و غیر ذلک من الإیماءات. فهذا المقال یحاول تحلیل الرموز اللائذة والدلالات الکامنة وراء تغزل الشاعر بالکون و عناصره فی النص الأدبی و تحلیلها.   چکیده فارسی:متن بسیاری از چکامه های جاهلی سرشار از اشارات و رمزهایی است که پیرامون زن و سمبل های زنانه، سخن به میان آورده است. این چنین رمزهای شعری، دیدگاه تاریخی خاصی برای زن به تصویر کشانده است. بن مایه های دینی و اسطوره ای برگرفته از تشبیه زن به طبیعت و عناصر آن، ابعاد زبیایی به آن افزوده است. تشبیهات طبیعی که برای «زن نمونه» در شعر جاهلی انتزاع شده است. زن را سرشار از رمزها و نمادهایی کرده است که در درون خود دلالتهایی همچون، باروری، رستاخیزی، پاکی، زبیایی و غیره جای داده است. این مقاله در پی تجزیه و تحلیل رمزها و دلالت های پنهانی غزل شاعر جاهلی از هستی و عناصر آن، به ویژه زن است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1221

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1876 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

زینی وند تورج

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    153-176
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1034
  • دانلود: 

    712
چکیده: 

چکیده عربی:إن هذا المقال، یستعرض قطعة موجزة من تیارات التفاعل الثقاف بین الأدب العرب و الفارس لدی أبی نواس و الرودکی علی مستوی النقد المقارن الفرنسی الذی یؤکد علی قضیة التأثیر و التأثر فی ضوء العلاقات التاریخیة.و قد تبین لنا فی هذا المجال أن الرودکی تأثر فی شعره الخمری بسلفه، أبی نواس، من حیث المضامین و الأسالیب الشعریة. إلا أن الرودکی قد ابتدع و ابتکر فیهما لابسا إیاهما ثوبا جدیدا فارسیا یمتاز بالسلاسة و العذوبة و زد علی ذلک، أن المنطلق الشعری لهذین الشاعرین إنما هو الثقافة الإیرانیة ثم العربیة، ذلک لأنهما من أصل ایرانی و یبدو أن الشعر العربی مع تاریخه العریق فی شعر الخمر، اقتصر دوره علی الوساطة لیس أکثر.   چکیده فارسی:این پژوهش، بر اساس مکتب فرانسوی ادبیات تطبیقی که بر پیوند تاریخی و جریان تاثیر و تاثر تاکید دارد، به بررسی و تحلیل تطبیقی بخش اندکی از پیوندهای فرهنگ عربی و فارسی با مطالعه موردی شعر ابونواس و رودکی می پردازد.یافته اساسی این مقاله نیز در این است که رودکی اگر چه در مضمون های باده سرایی، متاثر از ابونواس است اما در این غرض شعری به نوآوری نیز پرداخته است و شعرهای وی به روانی و شیوایی ممتاز است.افزودن بر این، خاستگاه و ریشه این غرض شعری در شعر این دو شاعر، همان فرهنگ و تمدن ایرانی است، چرا که تبار هر دو ایرانی است. و به نظر می رسد شعر عربی با وجود پیشینه کهنی که در این مضمون دارد، بیشتر نقش واسطه و تکاملی را ایفا نموده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1034

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 712 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button