نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    217-235
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1205
  • دانلود: 

    465
چکیده: 

در این پژوهش ابتدا به ادبیات مقاومت، فراخوانی تاریخ و میراث کهن، زندگی شرقاوی و آثار او و معرفی نمایشنامه الحسین ثائرا شهیدا پرداخته شده سپس شاخص های ادبیات مقاومت چون سازش ناپذیری، مبارزه با ستم، بیدارسازی وجدان های خفته، دفاع از مظلومان، جهاد و شهادت طلبی، استقامت و شکیبایی زنان و ادامه دادن راه شهیدان با محوریت حماسه کربلا و قیام امام حسین (ع) مورد تحلیل قرار گرفته است. شرقاوی در این نمایشنامه با الهام از این واقعیت تاریخی و میراث ارزشمند دینی، واقعیت های موجود در جامعه مصر را به چالش کشیده و به بیان حوادث و مشکلات اجتماعی و سیاسی جامعه عصر خود می پردازد. هدف اصلی این جستار تحلیل عناصر پایداری در این نمایشنامه است. یافته ها حاکی از آن است که شرقاوی با بازگو کردن قیام امام حسین (ع) و نهضت عاشورا و تبیین رسالت آن، ملت خود را به ظلم ستیزی، شهادت طلبی، برقراری عدالت، جهاد، مبارزه و ایستادگی در برابر متجاوزان و زورگویان دعوت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1205

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 465 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سلیمی علی | خسروی سمیره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1045
  • دانلود: 

    471
چکیده: 

تحلیل گفتمان روایی با یک رویکرد کل گرایانه یکی از شاخه های تحلیل گفتمان است. این مقاله سعی دارد محتوای داستان عیناک قدری غاده السمان را در قالب یک پژوهش ساختار محور و با تاکید بر مهمترین مباحث گفتمان روایی مورد اشاره ژرار ژنت نظریه پرداز ساختارگرای فرانسوی مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. هدف اصلی در این جستار، بررسی سه عنصر زمان، وجه و لحن به عنوان تکنیک های روایتی و کارکرد آنها در به تصویر کشیدن سختی ها و مشکلات دنیای زنان در قالب یک داستان فمینیستی است تا علاوه بر کشف تکنیک های روایی آن، خواننده را با تفکر نویسنده در باب زنان و موضع گیری آنان در برابر محدودیت های زندگی شخصی و اجتماعی آشنا سازد. روش کار در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی بوده و با تمرکز به کتاب ژنت سعی شده است تا به این پرسش پاسخ دهد که گفتمان روایی تا چه میزان توانسته است در انعکاس درگیری های ذهنی نویسنده در باب مشکلات زنان موفق عمل کند؟ زمان پریشی، ایجاد پرش ها و وقفه های داستانی، کانونی سازی دوگانه، پررنگ یا کم رنگ ساختن نقش راوی در مواضع مختلف داستان، حرکت زمانی برای رسیدن به نوعی همزمانی بین داستان و فعل روایت از مهمترین تکینیک های روایی است که در این داستان مورد استفاده قرار گرفته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1045

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 471 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    19-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    781
  • دانلود: 

    224
چکیده: 

گفت وگو از سازمایه های مهم و بنیادین ادبیات داستانی است که همسو و هم جهت با ساختار روایی داستان عمل می کند و شخصیت ها، درون مایه، کشمکش ها و به طور کلی طرح اثر را قوام می بخشد. نویسندگان داستان کودک، در آثار هنری خود به گفت وگو اهتمام ویژه ای داشته و آثار آنان با گفت وگو ارتباطی تنگاتنگ دارد. پژوهش پیش رو بر آن است که با روش نقد ساختارگرایی و بر اساس مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی، سازمایه گفت وگو را با تاکید بر آموزه های دینی در دو داستان ماهی سیاه کوچولو اثر صمد بهرنگی و الحدیقه الاجمل اثر زهیر ابراهیم رسام بررسی نماید. برآیند پژوهش نشان می دهد که در میان انواع کارکردهای گفت وگو، پیش برد عمل داستانی بیش ترین بسامد را در دو داستان دارد و با وجود همسویی داستان ماهی سیاه کوچولو با آموزه های دینی ای همچون یاری رساندن به دیگران، مرگ اندیشی، نفرت از غرور و دروغ، گاه در آن ناهمگونی هایی با آموزه های دینی دیده می شود مثل سلام نکردن، مسخره کردن دیگران، کتک زدن و.... اما ابراهیم رسام آموزه های دینی را بیش از بهرنگی در داستان خود آورده و می توان گفت داستان او مغایرتی با آموزه های اسلام ندارد و بیش از داستان ماهی سیاه کوچولو با آموزه های دینی همسو است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 781

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 224 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    37-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    798
  • دانلود: 

    265
چکیده: 

مجموعه شعری تحولات العاشق، اثر ادونیس شاعر نام آشنا و معاصر عرب است. در این مقاله با تکیه بر روش استقرایی مبتنی بر توصیف و تحلیل، به تبیین مولفه ها سبکی تحولات العاشق در لایه های مختلف ادبی و زبانی پرداخته شده است. در این پژوهش با بررسی کلی این مولفه ها در دو سطح ادبی و زبانی و با تکیه بر مشخصه های بارز سبک شعری شاعر به تحلیل سطح فکری پرداخته شده و سطح فکری به صورت جداگانه مورد بررسی قرار نگرفته است. با بررسی سطح ادبی می توان استفاده فراوان از متون دینی و عرفانی (روابط بینامتنی) و به نوعی گفتمان عرفانی را یکی از شاخصه های اساسی شعر او برشمرد. هم چنین در سطح زبانی (بسامد واژگانی و مولفه تکرار)، از آن جایی که بافت حاکم و مضمون کلی شعر رنگ و بویی دینی و عرفانی دارد، سبک شعری ادونیس، انتزاعی، ذهن گرا و ارزش گذار است و استفاده از واژه های ذهنی و نشان دار، زبان این شعر را به زبان صوفیانه نزدیک کرده و در نتیجه باعث پیچیدگی و ابهام آن شده است. آرایه تکرار که یکی از مولفه های شعر مدرن محسوب می شود در این شعر به طرز هنرمندانه ای به کار گرفته شده و علاوه بر آهنگین نمودن کلام، به واژه ها بار عاطفی و معنایی خاصی بخشیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 798

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 265 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    55-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1100
  • دانلود: 

    355
چکیده: 

بینامتنیت تکنیکی است که در شعر معاصر عرب کاربرد فراوانی پیدا کرده است. با توجه به تعریف هایی که سردمداران این نظریه از جمله بارت و کریستیوا و بسیاری از ناقدان عرب از آن داده اند باید گفت که آنها این نظریه را به عنوان پدیده ای اسلوبی و ساختاری به شمار آورده اند که در آن هیچ تاثیر و تاثری میان متن مبدا و مقصد و نیز ارجاع خواننده به متن مبدا قائل نمی شوند. در حالی که این گونه نیست و این پدیده در شعر معاصر عرب علاوه بر نقش ساختاری اش، به نوعی یک وظیفه ابزاری در متن مقصد ایفا و باعث ایجاد یک رابطه تاثیر و تاثر میان دو متن مبدا و مقصد می شود. بدین ترتیب که شاعران با بکارگیری یک بینامتن، تصویر و معنایی که در متن پیشین (مبدا) ابداع شده را به عنوان ابزاری در راستای تایید مقصود خویش و تاثیر هر چه بیشتر بر خواننده بکار می گیرند. از این حیث برآن شدیم تا با بررسی پرکاربردترین انواع بینامتنیت، یعنی بینامتنیت قرآنی در شعر محمد القیسی علاوه بر تایید نظریه ابزاری بودن بینامتنیت (جدای از ساختاری بودن آن) و نیز تاثیر متن پیشین بر متن کنونی به بیان چگونگی استفاده شاعر از تصاویر قرآنی در راستای هدف خویش بپردازیم. از یافته های تحقیق بر می آید که شاعر با استفاده از این تکنیک آیات قرآن و تصاویر حاصل از آنها را در چهار محور اصلی بکار گرفته است: 1. ایجاد رابطه عکس و استفاده از تصاویر قرآنی در معنای متناقض برای بیان عمق فاجعه، 2. استفاده از تصاویر قرآنی که بیانگر امید و امداد الهی هستند برای امید بخشی به ملت و مبارزان فلسطینی، 3. استفاده از تصاویر قرآنی که در وصف ستمگران و کافران می باشند، 4. استفاده از تصاویر قرآنی بیانگر بیدارسازی و انذار برای بیدارسازی ملت فلسطین.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1100

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 355 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حیدری محمود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    73-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1007
  • دانلود: 

    558
چکیده: 

طرح مجدد متون ادبی قدیم و اشاره به فرهنگ و تاریخ گذشته در شعر معاصر و به کارگیری امروزین آن یکی از شگردهای شاعران معاصر عرب است. عبدالوهاب البیاتی یکی از شاعرانی است که از فرهنگ و ادب دوره جاهلی عرب در شعر خود سود جسته است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به تجلی فرهنگ و ادب جاهلی در شعر البیاتی پرداخته است که مراد از فرهنگ و ادب آنان شعر، اسطوره، تفکرات، آداب و رسوم و ضرب المثل هایی است که در شعرشان نمایان است. از یافته های پژوهش حاضر این است که برخی از خلق و خوی عرب جاهلی چون سخا و بخشش، برخی از تفکرات آنها چون «غراب البین»، برخی از شیوه های شعری چون «وقوف بر اطلال»، برخی از ضرب المثل ها و اشعار جاهلی در شعر بیاتی تجلی پیدا کرده و شاعر در بیشتر موارد در پیوند تجربه شعری خود با ادب جاهلی و به کارگیری آن موفق بوده است. بارزترین وجه این پیوند، سرگردانی شاعر جاهلی در صحراها و جدایی از معشوق است که با تجربیات زندگی بیاتی به عنوان شاعری آواره و به دور از معشوق (وطن اصلی) تعامل برقرار کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1007

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 558 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    91-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    802
  • دانلود: 

    198
چکیده: 

شعر سال های اخیر زبان عربی به شدت تحت تاثیر جریان های مسلط بر حوزه های فکری و فرهنگی است، شاعران با توسعه بخشیدن به آگاهی های خود، با حفظ چارچوب های هنری، شعرشان را در مسیر اندیشه حرکت می دهند. آن ها در تلاشند تا بدین وسیله بین هنر و آگاهی های انسانی، ارتباط برقرار نمایند. از جمله شاعران معاصر عربی، که نوگرایی توام با اندیشه ورزی در شعرش نمود می یابد مرام المصری شاعری سوری است. او در اشعارش به ویژه در مجموعه انظر الیک مقوله هستی شناسی خویش را با تجربه های زیست، در هم آمیخته است و به عنوان یک زن می خواهد بین دغدغه های انسانی مرتبط با مساله زنان و آگاهی های فلسفی با ساختار هنری شعرش رابطه برقرار نماید. بر همین اساس مطالعه و بررسی نشان می دهد که مجموعه حاضر، قابلیت خوانش بر مبنای دیدگاه های فمنیستی-اگزیستانسیالیستی سیمون دوبووار را دارد، چرا که شاعر توانسته است با اتخاذ زبانی ساده و حفظ چارچوب های هنری در فضایی متفاوت، تجربه های شرقی - غربی خویش را درباره زن به تماشا گذارد. نتیجه این نوشته نشان می دهد که مقوله هایی همچون دغدغه های حضور واقعی زن، بحران هویت، نقش آفرینی زنان و مساله خود از مهم ترین مولفه های مشترک بین شعر المصری و نگرش دوبووار است و البته ممکن است شاعر به عنوان یک آفرینشگر خلاق، گاهی نگرش هایش با الگوهای قبلی سازگار نباشد که از جمله آن ها باید به مقوله توجه شاعر به خود در پرتو حضور اجتماعی و تکیه بر عناصر هویت بخش هستی اشاره کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 802

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 198 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    109-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1040
  • دانلود: 

    275
چکیده: 

مدرنیته گرایش فکری و رفتاری به پدیده های نو و کنار گذاشتن سنت های قدیمی ست. نوگرایی از ابتدای پیدایش در جوامع انسانی واکنش های متعددی را به همراه داشت چراکه بر شکل زندگی انسان ها تاثیر می گذاشت، ورود مدرنیته و مظاهر آن به کشورهای در حال توسعه، از جمله جوامع ایرانی و عربی، تغییراتی در نگرش و کنش های ساکنان این جوامع ایجاد کرد و سبب شد تا نوگرایی تقابلی آشکار با سنت های حاکم بر این جوامع پیدا کند. جامعه شناشی ادبیات که به اثر ادبی به عنوان سندی از تحولات جوامع می نگرد، سعی دارد رابطه دوسویه و ابعاد گوناگون رویارویی سنت و مدرنیته را در آثار ادبی شرح دهد. پژوهش حاضر دو رمان جزیره سرگردانی از سیمین دانشور و ذاکره الجسد از احلام مستغانمی را از دید جامعه شناسی انتقادی در چارچوب مکتب اروپای شرقی تحلیل نموده، تا تعامل و تاثیرات متقابل سنت و مدرنیته را در ادبیات دو جامعه ایرانی و عربی نشان دهد. در پایان روشن می شود که اگرچه ورود مدرنیته به هر دو جامعه هم زمان بوده است، اما در رمان جزیره سرگردانی، تقابل بیشتری را میان ارزش های سنتی و مدرن می بینیم و در پایان پیروزی با مدرنیته است، حال آنکه در ذاکره الجسد، سنت ها همچنان تعیین کننده مسیر شخصیت های رمان اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1040

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 275 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    127-143
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1106
  • دانلود: 

    616
چکیده: 

در این نوشتار بر پایه روش تحلیلی توصیفی و با استفاده از نقد جامعه شناسی نمایشی به بررسی داستان های کوتاه الساقطه و من وراءالحجاب نوشته ذنون ایوب (از نوگرایان ادبیات داستانی معاصر عراق) بر اساس نظریات اروینگ گافمن (1922-1982) پژوهشگر کانادایی حوزه مطالعات جامعه شناسی و انسان شناسی) می پردازیم تا چگونگی لکه دارشدن هویت اجتماعی شخصیت های داغ خورده در کنش متقابل با افراد سالم و توانمندی اجرایی آنان را بررسی کنیم. یافته های پژوهش نشان می دهد که فاش شدن نابهنجاری داغ خورده در داستان الساقطه سبب به حاشیه رفتن، عدم پذیرش، و افزایش شکاف بین وی و جامعه می شود که در پی آن شخص در موقعیت های بحرانی قرار می گیرد، اما شخص داغ خورده در من وراءالحجاب می تواند با کنترل حریم پشت صحنه و پایبندی به نقش اجتماعی اش، راز خود را از دیگران پنهان دارد، و اجازه ندهد، هویت اجتماعی اش خدشه دار شود. افزون بر این، دیگر یافته های این جستار بیانگر این است که علت داغ در هر دو داستان، دلبستن به عشقی ممنوعه است، رابطه سهام با احسان بدون رعایت ضوابط عرفی و اجتماعی در من وراء الحجاب و نیز ارتباط نامشروع زن روسپی با آدمهای هرزه در الساقطه، لذا برای تبیین این دو رویکرد، شیوه اجرای شخصیت های اصلی دو داستان، کنش ها، هنجارشکنی ها و چگونگی داغ خوردن و میزان توانمندی داغ خورده در برخورد با افراد مقبول جامعه، و واکنش اطرافیان آنها در قبال ننگ، بر اساس نظریه گافمن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1106

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 616 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    145-159
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1014
  • دانلود: 

    459
چکیده: 

ناجی العلی از جمله هنرمندانی است که با درک جایگاه متون چندرسانه ای، ادبیات و فرهنگ عربی را در آثار خویش به شکل های مختلف انعکاس داده است. مطالعه کیفیت کاربرد بینامتنیت به عنوان یک استراتژی متنی در آثار ناجی العلی، هدفی است که پژوهش حاضر بر مبنای آن نگاشته شد. بدین منظور نگارندگان ذیل این پرسش که بینامتنیت چه تاثیری بر فرم و محتوای آثار العلی داشته است، این جستار را به سرانجام رساندند. در فرآیند بررسی روابط بینامتنی موجود بین ادبیات عربی و هنر کاریکاتور نزد العلی، استخراج و دسته بندی شد. با تحلیل نمونه ها این نتایج بدست آمد: بینامتنیت در آثار ناجی العلی، از جنبه ساختاری، گاه در طرح اثر وگاه فقط به صورت یک یا چند کلمه استفاده شده است. نوع دیگری هم وجود دارد که از هر دو گزینه یعنی الگوی اثر و استفاده از متن، بهره می برند. اما از نظر محتوا و درون مایه، العلی در به کارگیری بینامتنیت تلاش کرده است تا ضمن استفاده از مفاهیم مقبول نزد ملت ها، ذهن مخاطب را به سمتی هدایت کند که رنج در به کارگیری بینامتنیت تلاش کرده است تا ضمن استفاده از مفاهیم مقبول نزد ملت ها، ذهن مخاطب رابه سمتی هدایت کند که رنج فلسطین را دریابد. این تلاش ناجی العلی در انواع مختلف بینامتنیت تاریخی، مذهبی، فولکوریک و فرهنگ جهانی قابل مشاهده است که راهبردهای تضاد، تعجب، طرح سوال، طنز تلخ و... برای بیان آنها به تناوب مورد استفاده قرار گرفته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1014

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 459 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

انصاری نرگس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    161-178
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1350
  • دانلود: 

    638
چکیده: 

الوصول اثر نویسنده معاصر لبنانی، عبدالقدوس امین به عنوان یکی از آثار شاخص در حوزه مقاومت به انعکاس زندگی «ام یاسر»، یکی از شخصیت های تاثیرگذار در جبهه مقاومت می پردازد. این اثر به دنبال معرفی چهره واقعی زن مسلمان به جامعه اسلامی است. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-حلیلی ضمن معرفی اثر به جامعه ادبی، سعی در واکاوی شخصیت ارائه شده از قهرمان را دارد. شخصیتی چند بعدی که در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و حتی نظامی نمونه یک زن موفق است و نویسنده به خوبی با چینش منسجم حوادث، سیر تحولی و رو به کمال شخصیت را به تصویر می کشد. بررسی کتاب، نشان می دهد نویسنده با معنا محوری، خود را در قید ساختار روایت نویسی قرار نداده و سبک نگارش او بین خاطره نویسی و رمان نویسی در نوسان است. او در ترسیم شخصیت قهرمان خود، با تمرکز بر جریان مقاومت، بیشتر به تبیین این بعد ازشخصیت ام یاسر پرداخته، هرچند از شاخصه های فردی و معنوی او نیز غافل نمانده است و از پشتوانه ها و زمینه های فکری و تربیتی او نیز سخن می گوید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1350

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 638 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    179-197
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    706
  • دانلود: 

    209
چکیده: 

نمادگرایی معاصر عربی، پس از پیدایش مکتب سمبولیسم در فرانسه هویدا شد. شاعران و نویسندگان عرب زبان ضمن استقبال از این مکتب و بکار بستن نمادهای مختلف در آثار ادبی، این تعبیر های غیر مستقیم را برای بیان اندیشه های خود مورد استفاده قرار دادند تا شاید بتوانند با کاربرد این نمادها تصویر روشنی از دغدغه های انسان معاصر را به خوانندگان عرضه کنند. متوکل طه شاعر نامدار فلسطینی از جمله شاعران عصر حاضر است که در اشعار خود به صورت رمزگونه و غیر مستقیم به مشکلات مردم فلسطین، اشاره نموده است. جستار حاضر بر آن است تا با تبیین هویت سنت های شعری و کارکردهای آن در شعر متوکل طه و تاثیر نمادهای سنتی در ساختار قصاید وی جهت گیری های فکری شاعر را از طریق تحلیل اشعار نمادین او نشان دهد و در این راستا با روش تحلیلی- توصیفی به تتبع در دیوان متوکل طه پرداخته تا با تحلیل مضامین نمادین آن، پیوند این سمبلها را با تجربیات درونی این شاعر فلسطینی و همچنین میزان مطابقت این رمزها را با اهداف مدنظر وی بررسی نماید. یافته های این پژوهش نشان می دهد که نمادهای سنتی به کار گرفته شده در دیوان اشعار متوکل طه، در واقع بیانگر تجربیات درونی شاعر از دغدغه های هم وطنان خویش است و نمادهای شعری او توانسته ضمن تامین وجوه زیبا شناختی، در کنش های انسانی و اجتماعی نسبت به کشور فلسطین نیز موثر واقع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 706

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 209 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عبدی مالک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    199-216
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    998
  • دانلود: 

    600
چکیده: 

وحدت اسلامی از موضوعاتی است که از همان بدو ظهور اسلام مورد توجه پیامبر اعظم (ص) و امامان معصوم (ع) بوده و ایشان همواره تلاش داشته اند تا از طریق نهادینه سازی اصول اسلامی مسلمانان را از تفرقه بازداشته و تعالیم وحدت جویانه فراموش شده را دگرباره در عرصه تعاملات بشری متبلور سازند. در این راستا اکثر شاعران عرب نیز همت بر آن گماشته اند که مسلمانان را به وحدت اسلامی فراخوانده و رگه هایی از حمیت اسلامی را بر لوح اندیشه آنان نقش زنند. احمدمحرم از جمله شاعرانی است که در جای جای دیوانش نمایه های دعوت به وحدت اسلامی به چشم می خورد. هدف از پردازش شعر وی از منظر رخدادهای وحدت جویانه، تبیین نحوه نگرش شاعر به مقوله وحدت و اتحاد، و بیان تکیه گاه های محوری اندیشه او در طرح چنین مضامینی است. نتایج پژوهش نشان می دهد مسائلی چون: نقد شرایط اسفناک سیاسی و اجتماعی حاکم بر بلاد عربی، ارائه الگوی کلان وحدت اسلامی و نه وحدت عربی صرف، برجسته سازی جلوه های حماسی و شور عربیت به عنوان عاملی انگیزشی برای تثبیت مقوله وحدت، استناد به آموزه های قرآن کریم به عنوان پشتوانه ای سترگ برای عینیت بخشی به مضامین وحدت گرایانه مطمح نظر شاعر بوده است. نگارنده در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی (کتابخانه ای) به تبیین تکیه گاه های شعری احمدمحرم در حوزه مضامین وحدت گرایانه می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 998

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 600 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    223-241
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    221
  • دانلود: 

    328
چکیده: 

In this research, the temporal characteristics of the resistance literature, such as noncompliance, the fight against oppression, the awakening of the dreams of conscience, the characteristics of the literature of resistance, were first briefly presented to the literature of resistance and the call of history and heritage of the past and the life of Shaghavi and his works and introduction of this play. Then, defending the oppressed, jihad and martyrdom, endurance and patience of women, and continuing the path of the martyrs with a focus on the Karbala and the insurrection of Imam Hossein have been considered. Ashura's movement is narrowly related to the resistance literature these days. Accordingly, Ashura and the uprising of Imam Hussein have always been the theme of the fiery, oppressive and frenzied poets and writers. In Arabic literature specially present literature Suuni authors and poets had been promisingly expressed by Karbala incident and Imam Hussein resurrection and have created immortal works. Abdolrahman Sharghavi is one of this Sunni literature that has been familiar with Imam Hussein’s resurrection since childhood. The purpose of Shaghavi from this play is to remember the duty and responsibility of today's human beings in relation to himself and society and to create the motivation of resistance and uprising and social awakening in his community through the purpose of clarifying the ends of Imam Hussein's uprising and highlighting and evoking the characteristics of resistance at the heart of the play demands them to be heroic against oppression and injustice and defend their rights. In the scenario "Al-hussain Saeran SHahidan" he challenges the reality of Greek’s today’s social and political problems society through this historical and worthy religious incident. This research aims at analysis of resistant elements in this scenario which is adopted by descriptive method. Findings demonstrate that SHarghavi by retelling Imam Hussein’s resurrection and Ashoura movement and its message, rise his people against cruelty and invite them to martyrdom, justice, jihad, fighting, and incubus.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 221

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 328 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0