در آستانه هزاره سوم، صنعت گردشگری، جایگاه خاصی را در اقتصاد کشورها به خود اختصاص داده است و نقش فعال و مؤثری را در ارتقای ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها، به خصوص در کشورهای توسعه یافته بازی می کند. عموماً شهرها جاذبه های گردشگری متعددی دارند و همواره گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کنند. گردشگری، در میان فعالیت های فراغتی، از بیشترین تنوع و تحرک، از یک سو و وسیع ترین پهنه مکانی و فضایی از سوی دیگر برخوردار است. شاید بتوان گفت که گردشگری به خصوص گردشگری شهری، به گونه ای تمام فعالیت های فراغتی دیگر؛ مانند (خرید، پیاده روی و. . . ) را با خود همراه دارد و بدین سبب، برنامه ریزی و مدیریت گردشگری، از امور حساس و پیچیده و چند وجهی است که توجه ویژه مدیران شهری را به خود جلب کرده است. امروزه به گردشگری، به عنوان یک امر اقتصادی نگریسته می شود؛ لذا تعیین کار، فعالیت و هدف آن، امری حائز اهمیت قلمداد می شود؛ زیرا شهرها فضای تجلی قدرت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و بازوی محرک دولت ها محسوب می شوند. در این مطالعه که مبتنی به روش توصیفی _ تحلیلی است با استفاده از مدل SWOT به تبیین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها در حوزه گردشگری شهری ملایر پرداخته شده است و راهبردهای منتیج از مدل ارائه شده است. یافته ها نشان می دهد که شهر ملایر به عنوان شهر دوم استان همدان علی رغم دارا بودن توان های محیطی و سابقه تاریخی و فرهنگی از نظر گردشگری شهری دارای وضعیت مناسبی نمی باشد.